پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 198623 19:02 1401/08/18
ایران؛ سیاست سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

ایران؛ سیاست سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران؛ سیاست سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

ایران؛ سیاست سوآپ و خرید گاز مازاد روسیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

همکاری ایران با روسیه در زمینه فروش گاز می تواند به ما در تبدیل شدن به هاب گازی منطقه کمک کند و در وهله اول می توانیم سوآپ گاز این کشور را پیگیری کنیم و سپس به سمت خرید گاز از مسکو و بازصادرات آن برویم و همچنین اگر قرار است از گاز روسیه برای مصارف داخلی استفاده کنیم، باید مراقبت کنیم که این سیاست به غفلت ما از بهینه سازی مصرف انرژی در کشور منجر نشود

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، جنگ روسیه و اوکراین به تحریم مسکو برای صادرات انرژی به اروپا منجر شد. در حالی که روسیه طی سالیان طولانی گذشته مسئول رساندن گاز به اروپایی ها بوده است، حالا هم اروپا برای تأمین گاز مورد نیازش به مشکل خورده است و هم روسیه باید برای فروش گاز مازاد خود چاره اندیشی کند. مسکو برای پیدا کردن بازارهای جایگزین نفتی به مشکل جدی برخورد نکرد. زیرا انتقال نفت با نفتکش انجام می شود و کافی است مقصد نفت کش ها را تغییر دهی تا بازارهای جدید نفتی پیدا کنی. اما فروش گاز از طریق خط لوله است و به آسانی امکان جایگزینی بازارها وجود ندارد.

روسیه به عنوان اولین دارنده ی ذخایر گازی در جهان طی سالیان گذشته روابط نزدیکی با اروپا برقرار و آن ها را به لحاظ این منبع حیاتی به خودش وابسته کرد. حالا مسکو برای پیدا کردن بازارهای جایگزین متوجه ظرفیت کشورهای همسایه برای سوآپ یا خرید گازش شده است. ایران در میان همسایگان روسیه از شرایط بهتری برای مشارکت در فروش گاز مسکو برخوردار است. زیرا کشورمان دومین دارنده ی ذخایر گازی جهان محسوب می شود و زیرساخت های لازم را برای انتقال گاز روسیه دارد. از نظر کارشناسان این سیاست یک بازی برد-برد محسوب می شود و مزایای بسیاری برای ایران و روسیه به صورت همزمان به دنبال خواهد داشت. در خصوص این مزیت ها با سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به گفتگو نشستیم که شرحش را در ادامه می خوانید.

میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: در خصوص مزایای سیاست خرید یا سوآپ گاز روسیه تصریح کرد: مشارکت در فروش گاز روسیه می تواند به تقویت موقعیت ما در بازارهای انرژی منجر شود. در شرایطی که صادرات گاز روسیه به اروپا متوقف شده است، فرصتی برای کشورمان به وجود آمده تا در فروش گاز روسیه مشارکت داشته باشد و از مزایای اقتصادی و سیاسی آن بهره مند شود. این سیاست به لحاظ سوق الجیشی اقتداری برای ایران به وجود می آورد و به تقویت موقعیت ما در منطقه می انجامد. از نظر اقتصادی نیز این سیاست می تواند مزیت هایی برای کشورمان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: یکی از راه های خنثی سازی تحریم‌ها این است که حضور فعالی در بازارهای انرژی در منطقه و جهان داشته باشیم. با توجه به اینکه روسیه دارنده ی 24 درصد از ذخایر گازی جهان و ایران نیز دارنده ی 18 درصد از این ذخایر است، زمینه ی خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد. همکاری ایران با روسیه در زمینه فروش گاز می تواند به ما در تبدیل شدن به هاب گازی منطقه کمک کند. این فرصتی است که باید از آن بهره برداری کنیم.

این نماینده ی مجلس خاطرنشان کرد: همکاری تهران و مسکو در خصوص انتقال گاز به افزایش روابط دو کشور در تمامی زمینه ها منجر می شود و انتقال متقابل دانش و فناوری را به دنبال خواهد داشت که به نفع دو طرف است. ما در زمینه ی پتروپالایشگاه ها حرف های زیادی برای گفتن داریم، روسیه نیز در صنعت نفت و گاز پیشرفت های زیادی داشته است وتعامل دو کشور می تواند به انتقال فناوری به طرف مقابل بیانجامد.

وی ادامه داد: همکاری گازی ایران با روسیه می تواند گام به گام پیش برود. در وهله ی اول می توانیم سوآپ گاز این کشور را پیگیری کنیم و سپس به سمت خرید گاز از مسکو و بازصادرات آن برویم. اگر بتوانیم گاز روسیه را در شمال کشور بخریم و خودمان مصرف کنیم، هزینه های انتقال از جنوب به شمال از میان برداشته می شود و این به لحاظ مالی برایمان مقرون به صرفه است. سیاست خرید گاز روسیه باید در مذاکرات بر اساس مصالح کشور پیگیری شود.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه کشورمان به لحاظ شدت انرژی کشور اول در جهان است و باید برای این موضوع چاره اندیشی کنیم، مصرف گاز ما با مصرف گاز کل اروپا برابری می کند و این اصلاً آمار خوبی نیست. اگر قرار است از گاز روسیه برای مصارف داخلی استفاده کنیم، باید مراقبت کنیم که این سیاست به غفلت ما از بهینه سازی مصرف انرژی در کشور منجر نشودو توسعه میادین گازی کشورمان نیز باید در صدر اولویت ها باشد و از آن غفلت نکنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |