جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13802 11:32 1394/04/10
ایجاد فرمول مالک و مستاجر جهت قیمت گذاری

ایجاد فرمول مالک و مستاجر جهت قیمت گذاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایجاد فرمول مالک و مستاجر جهت قیمت گذاری

ایجاد فرمول مالک و مستاجر جهت قیمت گذاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بنا بر آیین همیشگی و تداوم دار مستاجرین در کشور ما ، فصل تابستان فصل کوچ نشینی و بازار داغ بنگاهها و بستن قراردادهای گوناگون است.

اما حکایت نازیبای این مابین ،چیزی نیست جز فرآیند قیمت گذاری بی قید وبند ،که گریبانگیر درصد بالایی از مستاجرین است. البته که صاحبین املاک هم بدون قصد و قرض نامناسب ، چنین اعمالی را طبق یک عادت و مرسوم انجام میدهند که حاکی از یک خلع قانونی کارآمد و مدون دارد.

به گزارش جهان اقصاد اینکه پایان هر دوره اجاره ، مالک به خود اجازه بالابردن قیمت را داشته باشد خود جای سوال دارد؟ که چرا چنین ماجرایی باید بوجود بیاید . این روند با چه حکمی شدنی است ؟ آیا قیمت های ابتدایی به درستی تدوین شده که حال قیمت بالاتر اعلام گردد؟ بنا بر مجوزات صنف بنگاه داران که مصوب شده و قانونی ست ،هر مالک می تواند 15 درصد سالانه اجاره بهای ملک خود را بالا ببرد. اما قصه پر از غصه اینجاست که گویا 15درصد اعلام شده ؛ کف درصد ازدیاد اجاره بها در سرموعد قرارداد است. چون لفظ مالک هرچه بگوید همان است ،صاحب ملک ،اختیار دارد هر آنچه می خواهد را عنوان کند ، خواستید اجاره کنید نخواستید نگیرید بیان می شود. حال قیمت ابتدایی اجاره بها خود بصورت غیر منطقی کاذب بنا نهاده شد هم جای بحث دارد.

چون به تعداد فراوان دیده شده برای خانه 100 میلیونی 35میلیون تومان رهن کامل اخذ شده است !!! در صورتی که طبق عرف و ضوابط 20الی 25 میلیون مبلغی ایده آل به نظر می رسد. یا رهن و اجاره بی حساب و کتاب که حاکی از مدیریت میل اشخاص است نه منطق حقوقی. اما خدا نکند که مستاجر خسته و درمانده از هزینه های روزمره بلاتکلیف بماند و چاره ای جز تن دادن به این قصه پر فراز نشیب را نداشته باشد.

به نظر می رسد تنها پیشنهاد برای این مورد مهم که زندگی تعداد کثیری از مردم شریف ما را تحت الشعاع خود قرار داده تنها بوجود آمدن فرمولی مدون و درست است که در سامانه ثبت اطلاعات الکترونیک قراردادهای بنگاه های معاملات ملکی انجام می گیرد . در حالیکه نرخ اجاره بهای سال قبل نیز در سامانه موجود است.   فرمولی که در آن ، نرخ اجاره سال پیش + تورم روز + عمر و استهلاک ملک(اعم از نوساز،کلنگی،میانسال)+امکانات ملک(آسانسور،پارکینگ اختصاصی،متراژ،نورگیر و...) موجود باشد.

حال هرکدام از بخش ها ، می توانند زیر مجموعه های مربوط به خود را داشته باشد تا تعیین کننده سرنوشت میزان اجاره بها جدید گردد . به عنوان مثال : اجاره بها 500هزارتومانی در سال 93 برای سال 94 براساس نسبت فرمول سازنده، مبلغ 540هزار تومان می شود که مالک موظف به اجرای آن است. مزیت این موضوع به گونه ای است که حتی با نزولی شدن نرخ تورم و دیگر موارد عنوان شده اجاره بها حالت سقوط به خود بگیرد.

این نوع نگاه قانونی به مقوله مسکن خود باعث رشد جامعه بصورت هدفمند و جلوگیری کننده از سودجویان خواهد بود. فرمولی که فشار روحی زیادی را می تواند از چهره مستاجرین بزداید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |