شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 171531 19:08 1400/11/13
اکنون بهترین زمان ورود ایران به بازارنفت است

اکنون بهترین زمان ورود ایران به بازارنفت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اکنون بهترین زمان ورود ایران به بازارنفت است

اکنون بهترین زمان ورود ایران به بازارنفت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پنج منبع آگاه به رویترز اعلام کردند وزیران اوپک پلاس احتمالا به سیاست فعلی افزایش ملایم تولید پایبند می‌مانند.

این گروه که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است و بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی نفت را کنترل می کند، با فشار از سوی مصرف کنندگانی بزرگی نظیر آمریکا و هند برای افزایش بیشتر تولید و کمک به احیای اقتصاد از پاندمی کووید ۱۹ روبرو شده است. اما اوپک پلاس حاضر نشده است با افزایش سریعتر تولید موافقت کند و استدلال کرده که دنیا به دلیل محاسبات ضعیف در روند عبور به سمت سوختهای پاک‌تر، با کمبود انرژی روبرو شده است.

حتی چندین عضو اوپک به دلیل سرمایه گذاری اندک در چند سال گذشته، قادر نیستند مطابق با سهمیه تصویب شده نفت تولید کنند.

پنج منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: انتظار دارند وزیران اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای مارس را تصویب کنند.

یک منبع آگاه درباره این که آیا کمیته کارشناسان اوپک پلاس درباره افزایش بالاتر از  ۴۰۰ هزار بشکه در روز بحث کرده اند، گفت: موضوع افزایش سریعتر تولید مطرح نشد و تردید دارم که چنین موضوعی طرح شود.

در گزارش کمیته فنی مشترک که از سوی رویترز مشاهده شده، پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری بدون تغییر ماند و همچنان ۴.۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

در این گزارش پیش بینی شده است تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از پاندمی برمی گردد. تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

کارشناسان اوپک پلاس پیش بینی کردند جهان با مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ روبروست که به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور کمتر از پیش بینی قبلی ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در سال میلادی جاری است.

با این حال در این گزارش به شماری از ریسکهای متوجه بازار نفت از جمله ابهامات قابل توجه مرتبط با تاثیر واریانت اُمیکرون، محدودیتهای زنجیره تامین و سیاست بانکهای مرکزی برای مقابله با تورم اشاره شده است.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس به ریسکهای دیگری برای احیای بازار نفت اشاره کرد که شامل نوسان بازارهای کالا، محدودیتهای ظرفیت تولید به دلیل سرمایه گذاری اندک، چالش سطح بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق و ریسکهای ژئوپلیتیکی بود.

بر اساس گزارش رویترز، گلدمن ساکس در یادداشتی پیش بینی کرد احتمال افزایش سریعتر تولید اوپک پلاس با توجه به روند صعودی اخیر بازارهای نفت وجود دارد.

در همین زمینه، مرتضی بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به شرایطی که بازار جهانی با آن روبرو است و اینکه کشورهای تولیدکننده اوپک و اوپک پلاس عملا ظرفیت چندانی برای افزایش تولید ندارند، از این نظر برای ایران زمان مناسبی است که بتواند وارد بازار شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه باتوجه به فشاری که روی رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد امیدواریم که مشکلاتمان با برجام راحت‌تر حل شود تصریح کرد: اگر بازار به گونه ای بود که مازاد عرضه در آن وجود داشت و قیمت در حد ۳۰ تا ۴۰ دلار بود، قطعا امروز ورود ایران به بازار بسیار مشکل بود، چراکه هم سایر تولیدکنندگان جبهه می گرفتند و هم عملا منفعتی برای دولت آمریکا وجود نداشت.

وی دادامه داد: اما اکنون وضعیت به گونه ای است که هرگونه افزایش تولید و صادرات به نفع دولت آمریکا است چراکه فشار روی آن کمتر می شود، از این نظر بهترین زمان برای ورود ایران به بازار است، در واقع شرایط فعلی یک دوران استثنایی برای ایران است که بدون هیچ مشکلی بتواند نفت خود را وارد بازار کند.

بهروزی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت ایران طی هشت سال آینده به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، عنوان کرد: باتوجه به ذخایر ایران حتی امکان افزایش ظرفیت تولید نفت به بالاتر از این عدد نیز وجود دارد اما باید دو مساله را در نظر داشت؛ اگر سالانه در مخازن نفت و گاز دنیا سرمایه گذاری صورت نگیرد حدود پنج تا ۱۰ درصد شاهد کاهش تولید خواهیم بود، لذا باید دوکار انجام شود، اول اینکه سرمایه گذاری در مخازن صورت بگیرد تا کاهش تولید در حوزه های در دست اجرا  اتفاق نیفتد و هم برای افزایش تولید، افزایش نرخ بازیافت داشته باشیم  و همچنین در حوزه های جدید که هنوز در آن‌ها توسعه اتفاق نیفتاده است نیز سرمایه گذاری صورت بگیرد.

وی در پایان اظهار داشت:  اگر بتوانیم تکنولوژی و سرمایه را جذب کنیم و از امکانات شرکت های بزرگ دنیا بهره ببریم، قطعا رسیدن به تولید  پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز در طول هشت سال آینده اصلا غیر منطقی نیست اما در غیر این صورت حتی حفظ شرایط موجود نیز غیر ممکن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |