چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 175525 13:55 1401/01/15
اکسپو‌ فرصتی برای دیده نشدن

اکسپو‌ فرصتی برای دیده نشدن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اکسپو‌ فرصتی برای دیده نشدن

اکسپو‌ فرصتی برای دیده نشدن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حسن عمیدی- دکترای علوم ارتباطات اجتماعی- نمایشگاه اکسپوی دبی با حضور 191 کشور در امارات با شعار «پیوند ذهن ها، ساختن آینده» در حالی  به پایان رسید که  عملکرد نامطلوب پاویون ایران بر سر زبان بسیاری از بازدیدکنندگان آن خصوصا علاقمندان به ایران  و ایرانی قرارگرفته است.

اکسپو با قدمتی 170 ساله ‌ یکی از مهم‌ترین و شاخص ترین نمایشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.نمایشگاهی که هر ۵ سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار و امسال نیز امارات میزبان این رویداد جهانی بود.

شیوع ویروس کرونا با تغییر شکل این نمایشگاه فرصتی را در اختیار همگان قرار داد تا بتوانند در حوزه تکنولوژی و فناوری نیز ایده های جالب توجه خود را به نمایش بگذارند و نشان دهند هیچ محدودیتی نمی تواند خلاقیت و نوآوری را به تسخیر خود درآورد.

کشورهای مختلف در این نمایشگاه گرد هم آمدند و در دنیای جدیدی که اکسپو برای آنها رقم زد، حتی با بزرگنمایی، آینده و چشم انداز کشورشان را در حوزه های مختلف به نمایش گذاشتند و توانستند وجاهت و اعتبار بیشتری را در بین جوامع کسب کنند و بسیاری  از آنها نیز با معرفی جاذبه های گردشگری برای جذب توریست تلاش کردند.

اکسپو علاوه براینکه یک رویداد تخصصی در حوزه های مختلف صنعت و تجارت بود،می توانست فرصتی باشد برای معرفی صنعت گردشگری کشور. می توان گفت اکسپو در حقیقت جام جهانی این صنعت است.

برگزاری اکسپوی امسال در یکی از کشورهای خاورمیانه در کنار این مهم ،  مجالی طلایی برای ایران بود تا در کنار فرهنگ غنی و میراث عظیمش، به سبب دارا بودن طبیعت بکر و زیبا، تعدد بناهای باستانی و تاریخی، آداب‌ورسوم جذاب و فرهنگ اصیل و... با نشان دادن جاذبه های گردشگری و توریستی و معرفی میراث ملموس و ناملموس در قالب های مختلف به عنوان یکی از قطب های گردشگری دیده و جهانی شود.

با این حال، اوضاع پاویون ایران در نمایشگاه اکسپوی دبی از تاسف‌آورترین مشاهدات بازدیدکنندگان به ویژه ایرانیان و علاقه‌مندان به کشور ایران بود. چرا که این فرصت مهم محدود شد به فروش محصولاتی مثل پولکی، عسل و زعفران و در حوزه فرهنگ هم رقص محلی چند نوجوان و یک گروه موسیقی از بندرعباس که با حال و هوای محیط کاملا متفاوت بود  .

به عنوان یک بازدید کننده از آنچه مشاهده کردم به جرات میگویم چه از نظرجذابیت بصری و چه از نظر تولید محتوا و چه عرضه توانمندی‌ها، فرسنگ‌ها از سایر کشور‌های منطقه و دنیا فاصله داشتیم و تصور میکنم نه تنها هیچ تجربه خاطره‌انگیزی برای بازدید کنندگان رقم زده نشد بلکه تنها این دیدگاه برای بازدید کننده ایجاد می شد که هدف بیشتر جنبه کسب درآمد از ارگان‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده بود  به جای اینکه نمایانگر فرهنگ و دستاوردهای کشورمان باشد.

در حالی ایران دست خالی ماند که صاحب فناوری های فضایی، هسته ای، پزشکی و جاذبه های گردشگری فراوان و نیز تاریخ غنی و  مشاهیر پرآوازه است که اثری از آنها در پاویون ۲ هزار متری اش دیده نشد.

اکسپور 2022 دبی یازدهم فروردین تمام شد ولی متاسفانه روایت شهرزاد قصه‌گو و شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها»  ایده‌ای بود که به اعتقاد من و قطعا بسیاری از بازدیدکنندگان اکسپو اجرای درستی نداشت که اگر چنین بود باید پاویون ایران پربازدید کننده ترین پاویون جهان می بود، در یک کلام اکسپوی امسال  برای ایران فرصتی بود برای دیده نشدن.

اکنون فقط می توان منتظر ماند تا پنج سال آینده... پنج سال بعد اکسپو در توکیوی ژاپن برگزار می شود،  امید آن می رود از اکنون با برنامه ریزی دقیق تر و جدی  و بهره گیری از تجربه نامطلوب اکسپوی کنونی بیننده را به سفری از درون تاریخ، فرهنگ، معماری، هنر و علوم ایرانیان برد چرا که داشته‌های فرهنگی و تاریخی ما بسیار غنی و ارزشمند هستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |