چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 170763 19:02 1400/11/06
«اُمیکرون» وحشی است

«اُمیکرون» وحشی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«اُمیکرون» وحشی است

«اُمیکرون» وحشی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-زنگ خطر پیک ششم کرونا در ایران به صدا درآمد و آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از از کرونا در روزهای اخیر حاکی از این واقعیت است که باید امروز ازهر زمان دیگری به دنبال اقدام عاجل باشیم تا فاجعه پیک پنجم تکرار نشود.

به گزارش جهان اقتصاد، افزایش مراجعات بیماران به مراکز درمانی نگرانی نسبت به احتمال افزایش موارد بستری و حتی فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا را دوچندان ساخته است و حتی موارد مثبت ابتلا به امیکرون و بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونای کشور زنگ خطرها را به صدا درآورده است.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش  بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

این کارشناس حوزه بحرانهای محیطی گفت: سویه امیکرون از مهر ماه در کشور وجود داشته است اما اکنون پس ازگذشت یک ماه و نیم نمونه‏هایی به یک آزمایشگاه رفرنس در تهران ارسال شده است و حاکی از شناسایی این ویروس است. از طرفی  با  بازگشایی مدارس و دانشگاهها بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان این ویروس بیشتر شایع شد و از سوی دیگر اقشار ضعیف جامعه  به سو تغذیه و بدغذایی دچار و به بیماری‏های مزمن و افسردگی مبتلا اند به طوری که می توان گفت بالاتر از 65 درصد ازمردم ایران به یکی از عارضه‏های روانی ناشی از کرونا مبتلا هستند.

محبوب فر افزود: ویروس امیکرون با کاهش و افت سیستم ایمنی بدن سریع تر از سویه دلتا انتقال پیدا می‏کند و خطر کشندگی دارد و باید طی روزها و هفته های آینده منتظر بود که حداقل 50هزار نفر در روز به این ویروس مبتلا شوند که بسیار خطرناک است.

** خطر افزایش شمار مرگ‏های کرونایی ناشی از امیکرون

به گفته وی، امیکرون حتی مرگ‏های کرونایی را سه رقمی خواهد کرد و ممکن است به شمار مرگهای کرونایی 800 نفر در روز برسیم.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت تاکید کرد:مردم و دولت نباید امیکرون را دست کم بگیرند زیرا افراد مبتلا اگر بیماری خفیف مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشند، به دلیل این که ویروس امیکرون وحشی است، بعد از بهبودی از این ویروس به عوارض آن دچار می‏شوند و ممکن است ریه و سایراعضای آن‏ها آمبولی کند و به سکته‏ های قلبی و مغزی دچار شوند.

محبوب فر گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی از جمله گرانی بسیاری از کالاهای اساسی، ابتلا به ویروس امیکرون برای مردم بسیار خطرناک است.

به گفته وی، در کشورهایی مانند یمن، عراق، امارات و... ابتلا به امیکرون بالا بوده اما کشندگی آن پایین بوده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران مدعی شد: آمار اعلام شده مربوط به فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا، از سوی وزارت بهداشت، واقعی نیست زیرا رصد آمار بیمارستان ها، آرامستان ها و غسال خانه ها نشان از آمار بالاست که تعدادی از آن ها کرونایی و تعدادی نیز بر اثر عوارض مربوط به ابتلا به کرونا و واکسن فوت کردند.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت، استفاده از دو ماسک همزمان ( ماسک معمولی پزشکی یا سه بعدی ) با توجه به درگیر شدن افرد به سویه امیکرون را توصیه کرد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران گفت: شست و شوی مرتب دست، ضدعفونی سطوح، رعایت فاصله فیزیکی و عملیات تهویه در محیط‏های بسته (مترو و اتوبوس های درون شهری) در مقابله با کرونا بسیار مهم است.

محبوب فرگفت: کانون انتشار کرونا وسایل حمل و نقل عمومی بوده است و امیکرون هم که 500 برابر بیشتر از سویه دلتا قدرت انتشار دارد و اینجاست که باید به عمق فاجعه پی برد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: اگر دولت نمی‏تواند بر پروتکلهای بهداشتی نظارت کند، باید کشور را به مثابه انگلیس، روسیه و چین تعطیل و قرنطینه کند. هنگامی که عادی انگاری و برگزاری تجمعات مختلف  نسبت به امیکرون وجود دارد به معنای دست کم گرفتن این بیماری است و محدودیت‏های اعمال شده اقدامی بس دیرهنگام است.

وی افزود: پیش تر محدودیت‏های مرزی و هوایی برای مسافرت‏های هوایی و زمینی در مقابله با امیکرون اعمال می‏شد که ناگهان لغو شد یعنی مساله‌ای تحت عنوان پروتکل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‏ها در کشور و اقدام موثری برای پیشگیری از امیکرون وجود ندارد.

به گفته وی، در کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آمریکا بر حسب جمعیت، روزانه بین 100 الی 500 هزار نفر مبتلا داشتند و اگر جمعیت ایران را در نظر بگیریم باید روزانه ابتلا افراد به امیکرون بین 30 الی 50 هزار نفر و افزایش مرگ و میر ناشی از آن را شاهد باشیم.

محبوب فر گفت: واکسن برای امیکرون وجود ندارد و در صورت وجود نیز کشورهای پیشرفته از آن استفاده می‏کنند و واکسن‏های به روز نشده در اختیار ایران نیست.

** اسفند ماه؛ باتلاق پیک ششم  پاندمی کرونا

 وی اظهار کرد: اگر دولت برای محدودیت، ممنوعیت و تعطیلی اهتمام نداشته باشد، امسال مردم ایران به طور قطع عید نخواهند داشت و در اسفندماه وارد باتلاق پیک ششم  پاندمی کرونا خواهیم شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |