جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 128314 09:01 1399/10/18
اوپک برای ششمین ماه متوالی تولید خود را افزایش داد

اوپک برای ششمین ماه متوالی تولید خود را افزایش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اوپک برای ششمین ماه متوالی تولید خود را افزایش داد

اوپک برای ششمین ماه متوالی تولید خود را افزایش داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در دسامبر به ۲۵.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از نوامبر بود و در مقایسه با سطح تولید ژوئن که پایینترین رکورد ۳۰ سال اخیر بود، بهبود بیشتری پیدا کرد.

تولید نفت اوپک تحت توافقی که در نشست دسامبر اوپک پلاس برای تسهیل محدودیت عرضه به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز تصویب شد، در ژانویه افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. تحت توافقی که سه شنبه هفته جاری درباره سطح تولید فوریه تصویب شد، تولید اکثر اعضای اوپک پلاس ثابت خواهد ماند در حالی که عربستان سعودی به صورت داوطلبانه تولیدش را به میزان بیشتری کاهش خواهد داد.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرس بانک با اشاره به سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱، اظهار کرد: کاهش تولید عربستان سعودی احتمالا مانع از اشباع عرضه بازار خواهد شد که ممکن بود به شکل دیگر روی دهد. بر اساس نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش تولید در دسامبر مربوط به لیبی بود که از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است.

تولید نفت لیبی که به دلیل ناآرامی داخلی، ماهها فلج شده بود، از اواخر سپتامبر به سرعت احیا شده است. سایر اعضای اوپک هم تولیدشان را در دسامبر افزایش دادند و در نتیجه نرخ پایبندی به پیمان محدودیت عرضه از ۱۰۲ درصد در نوامبر به ۹۹ درصد در دسامبر کاهش پیدا کرد.

تولید نفت لیبی پس از این که ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی به محاصره میادین و بنادر نفتی خاتمه داد، رو به افزایش گذاشته است و طبق نظرسنجی رویترز، در دسامبر به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید که بهبود بسیار سریعتر از حد انتظار تحلیلگران و مقامات اوپک بوده است.

امارات متحده عربی تولیدش را به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داد که بالاترین افزایش در میان کشورهایی بودند که در پیمان محدودیت عرضه مشارکت دارند. با این حال این کشور همچنان پایینتر از سهمیه خود نفت تولید کرد. تولید کشورهای عراق، نیجریه و آنگولا هم اندکی افزایش داشت. تولید ایران که به دلیل تحریمهای آمریکا، از مشارکت در پیمان کاهش تولید معاف است، اندکی افزایش پیدا کرد. کاهش قابل توجهی در تولید سایر اعضای اوپک دیده نشد.

ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد و با کاهش بلندمدت تولید دست و پنجه نرم می کند با اندکی کاهش تولید روبرو شد. تولید عربستان سعودی، کویت و تولیدکنندگان کوچکی نظیر الجزایر، کنگو و گابن ثابت بود. نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتو آیکان، اطلاعات شرکتهایی مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات منابع آگاه در شرکتهای نفتی، اوپک و موسسات مشاوره تهیه می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |