جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 140678 18:49 1400/02/18
اوپکی ها قیمت 55 دلار را برای نفت می پسندند

اوپکی ها قیمت 55 دلار را برای نفت می پسندند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اوپکی ها قیمت 55 دلار را برای نفت می پسندند

اوپکی ها قیمت 55 دلار را برای نفت می پسندند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گلناز پرتوی مهر

گلدمن ساکس در گزارشی که اوایل آوریل منتشر شده بود، اعلام کرده بود انتظار دارد تقاضا برای نفت بالاتر از آنچه اوپک و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده اند بهبود پیدا کند و افزایش تولید روزانه اوپک پلاس در فاصله ماه مه تا ژوئیه به میزان حدود دو میلیون بشکه را ضروری  می‌کند. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی پیش‌بینی کرد سطح ذخایر نفت تا پاییز سال ۲۰۲۱ عادی شود. حتی پس از ریزش قیمتی که نفت در اواسط مارس داشت، گلدمن ساکس این ریزش را فرصتی برای خرید دانست و پیش بینی کرده بود قیمت هر بشکه نفت در تابستان به ۸۰ دلار در هر بشکه صعود  می‌کند.

در همین زمینه، نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: قیمت نفت در آینده و پیش بینی‌ها در مورد آن مختلف است بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران انرژی، نفت 80 دلاری در صورتی محقق می شود که کرونا حل شده باشد و اقتصاد جهان به رشد قبلی بازگردد و در آن صورت امکان اینکه نفت تقاضای بیشتر پیدا کند و سرمایه گذاری در میادین نفتی بیشتر شود قیمت‌ها افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه برای قیمت نفت عنصر‌های مختلفی را باید در نظر گرفت، عنوان کرد: میزان عرضه و تقاضا مهمترین مسئله ای است که باید دید که تولید و توسعه میادین نفتی تا چه میزان جلو برده و سرمایه گذاری در این حوزه چه میزان بوده است و تقاضا برای فرآورده های نفتی که در اثر رشد اقتصادی به وجود می آید باید دید که چگونه است .

وی افزود: در حال حاضر امکان اینکه پیش بینی دقیق بخواهد باشد وجود ندارد و باید دید که بیماری کرونا تا چه حد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد .

وی تصریح کرد: باید دید بیماری کرونا تا کجا پیش می رود و از این به بعد ما شاهد رشد خواهیم بود یا باز مثل جهش در هند مسایل دیگری در پیش داریم، از سوی دیگر تولید نفت و عرضه کم شود چاه های نفت سالیانه 6 تا 10 درصد کاهش تولید دارند و در یکسال گذشته شاهد عرضه کم هستیم و نفت شیل هم به خاطر قیمت ها کاهش داشته است و اوپکی‌ها در حال حاضر قیمت 55 دلار تا 65 دلار را مد نظر دارند نه 80 دلار .

نرسی قربان گفت: ذخایر نفتی بسیاری در زیر زمین وجود دارد  که اگر نتوان به سرعت آن را به فروش رساند و به پول تبدیل کرد و در قسمت های دیگر سرمایه گذاری کرد ممکن است در بیست و پنج سال آینده نفت ارزش قبلی خود را از دست دهد و این ذخایر در زمین باقی بمانند، در حال حاضر کشورعربستان  با قدرت تمام نفت تولید می کند و حتی در صدد این است که ۱۰ درصد آرامکو را به بفروش برساند، چراکه این نگرانی را احساس کرده اند که ممکن است تقاضا برای نفت به دلیل مسایل زیستی و… افت پیدا کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |