جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 172998 12:13 1400/12/01
اولین قبض با تعرفه جدید از ابتدای اسفند ارسال می شود

اولین قبض با تعرفه جدید از ابتدای اسفند ارسال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اولین قبض با تعرفه جدید از ابتدای اسفند ارسال می شود

اولین قبض با تعرفه جدید از ابتدای اسفند ارسال می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا؛ علی‌اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور ما ظرفیت‌های خوبی در احداث نیروگاه دارد و تاکنون نیروگاه‌های متعددی را در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده است اظهار دشت: بر این اساس لازم است برای تعمیرات نیروگاهی هم امکاناتی پیش‌بینی شود بنابراین شرکت تعمیرات نیروگاهی در سال 70 با هدف تعمیرات نیروگاه‌های کشور تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای تدوین شده تا قبل از پیک 1401 تعمیرات تمام نیروگاه‌های کشور انجام شود افزود: بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های بخار و گاز باید تعمیرات اساسی شوند اکنون تعمیرات 70 درصد نیروگاه‌ها آغاز شده و بیش از 50 درصد نیز به پایان رسیده است و بقیه نیروگاه‌ها تا خردادماه به طور کامل تعمیر خواهند شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در خردادماه تمامی نیروگاه‌های کشور آماده برای تولید با حداکثر ظرفیت خواهند بود.

وی درباره تعمیرات نیروگاه‌های دیگر کشورها نیز توضیح داد: در حال حاضر بخشی از واحدهای نیروگاهی مربوط به کشور عراق و سوریه در ایران انجام می‌شود. اکنون سه واحد از تعمیرات نیروگاه‌های کشور عراق در ایران انجام می‌شود، اعتقاد ما این است که در فضای رقابتی عملیاتی خواهد بود. شروع کار با یک توربین بوده ولی با رضایت طرف عراق و قیمت رقابتی این کشور ترغیب به واگذاری بیشتری از تعمیرات نیروگاهی خود شد.

محرابیان در ادامه درباره صدور قبوض برق با تعرفه جدید گفت: از ابتدای بهمن قیمت برق با تعرفه جدید و مصوبه جدید بودجه 1400 بوده که اولین قبض آن از ابتدای اسفند ارسال خواهد شد.

وی افزود: برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ گونه افزایش تعرفه‌ای نخواهیم داشت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: 75 درصد مشترکین با نرخ سابق قبوض برق خود را پرداخت می‌کنند و مشترکینی که بالاتر از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی افزایش نرخ تعرفه خواهند داشت.

وی توضیح داد: البته وقتی حرف از برق بدون یارانه می‌زنیم نرخ سوخت هم باید بدون یارانه محاسبه شود که در این صورت قیمت بالاتر رفته و با نرخ برق صادراتی خواهد بود.

وی از مردم خواست کسانی که میزان مصرف برقشان بیشتر از الگو است به سطح الگوی مصرف برگردند البته طبق آمار بخش قابل توجهی به سطح ا لگو برگشته‌اند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: فعلا برنامه‌ای نداریم که یارانه تعرفه برق صفر شود همین افزایش رشدی که طبق قانون اخیر اعمال می‌شود یک پیام است که مشترکان الگوی مصرف را رعایت کنند.

وی درباره افزایش تعرفه آب نیز گفت: هنوز آیین نامه‌ای ابلاغ نشده ولی الگوی مصرف آب هم به همین شکل است یعنی کسانی که تا سطح الگو مصرف دارند هیچ رشد قیمتی نخواهند داشت.

محرابیان در پاسخ به سوال ایلنا درباره توافق وین و تاثیر آن بر بخش نیروگاهی کشور گفت: ما برای توسعه بخش آب و برق کشور با توافق یا بی‌توافق متعهد هستیم. طی چهار سال برنامه‌ریزی شده که 35 هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار شود و اکنون اغلب این واحدها در مراحل مختلف پیشرفت هستند.  بخش قابل توجهی هم در طول ماه‌های اخیر عملیاتی و اجرایی شده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی در چارچوب توافق ما با صنایع کشور است بخشی نیز نیروگاه‌های تجدیدپذیر است بنابراین چه توافق صورت بگیرد و یا توافق نشود ما نیروگاه‌ها را وارد مدار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا در باره مذاکرات با افغانستان در موضوع حق‌آبه هیرمند نیز گفت: ما سه ماه است که با طرف افغان مذاکره می‌کنیم در سفر وزیر مربوطه این کشور به ایران مذاکراتی انجام شد همچنین جلسه کمیساران آب در افغانستان تشکیل شد. بنده نیز سه نوبت تلفنی با مسئولان و وزیر افغان پیگیر حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران شدم.

مقام عالی وزارت نیرو ادامه داد: طرف افغان هم در بیان اعلام کرد حقوق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می‌شناسد و آب حتما آزاد می‌شود ولی تا این لحظه این کار انجام نشده.

وی تاکید کرد: ما به طرف افغانی هم تذکر دادیم که امیدواریم در روزهای آینده نسبت به رهاسازی آب اقدام کنند.

وزیر نیرو در ادامه درباره واگذاری کنتورهای هوشمند اقساطی گفت: از ابتدای مهرماه 1401 واگذاری کنتورها انجام و هزینه‌ها به صورت اقساط دریافت خواهد شد.

محرابیان همچنین درباره بارش‌های اخیر و تاثیر بر جبران کم‌آبی‌ها گفت: بارش‌ها در سراسر کشور به طور متوسط در حد نرمال است ولی در برخی نقاط مثل کرمان، جنوب سیستان، هرمزگان، بوشهر و فارس بیش از نرمال بوده است. البته در برخی نقاط نیز کمتر از نرمال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در اسفندماه پیش بینی بارش‌ها در حد نرمال است و ا میدواریم ادامه دا شته با شد. در صورت تداوم بارش در اسفند و فرودرین و اردیبهشت بخشی از کسری‌ها جبران شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |