شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 146312 11:16 1400/04/06
اولویت اول دولت سیزدهم باید مدیریت کالای اساسی باشد

اولویت اول دولت سیزدهم باید مدیریت کالای اساسی باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اولویت اول دولت سیزدهم باید مدیریت کالای اساسی باشد

اولویت اول دولت سیزدهم باید مدیریت کالای اساسی باشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات و مصائب کشور در سال های اخیر بیشمار بوده است، در عین حال تصریح کرد: فرصت هایی که روبروی اقتصاد ایران قرار دارد قابل توجه است و می توان فهرست وسیعی از این ظرفیت ها را ارائه کرد.

وی با تصریح بر این موضوع که هر مربی عاقلی تلاش دارد قبل از اینکه گل بزند، از خوردن گل جلوگیری کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد همین منطق را رعایت کنیم، باید به دنبال رعایت چند نقطه ‌ضعف کلیدی باشیم زیرا این نقاط می تواند به مثابه گل های خورده عمل کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نقاط مهم و اولویت دار دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد را ذکر کرد و افزود: مدیریت بازار کالاهای اساسی که شامل تأمین و قیمت گذاری مناسب آن‌ها می شود، باید اولویت دولت بعد باشد زیرا این کالاها در زندگی مردم تأثیرات بسیار جدی دارند و هرگونه سوء مدیریت در این کالاها باعث فشار بیشتر بر مردم می شود.

وی مدیریت بازار ارز را گام مهم دیگر دولت آینده عنوان و بیان کرد: توقعاتی که درباره تورم یا کاهش ارزش پول ملی وجود دارد بسیار جدی است و باید به آن‌ها توجه شود. نرخ ارز به مثابه یک لنگر ذهنی عمل می کند، یعنی تمام انتظارات تورمی مصرف کنندگان و تولید کنندگان با جابه‌جا شدن این لنگر تغییر پیدا می کند. این تغییرات حتی بر کالاهایی که ارتباطی به ارز ندارند هم اثرگذار است.

خاندوزی افزود: برای پیشگیری از افزایش یا جهش قیمت کالاها باید لنگر ارز را به یک تثبیتی برسانیم و خیال مردم حداقل برای کوتاه‌ مدت راحت خواهد که دچار نوسانات ارز نخواهند شد و در نتیجه ارزش پول ملی کاهش پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه دولت پس از دو الی سه ماه این توان را دارد که بر بازار ارز مسلط شود، اظهار کرد: دولت می تواند تدابیری را انتخاب کند تا منجر به این شود که ارز از بی ثباتی خارج شود. پس از تغییر دولت ها، یک جوی ایجاد می شود و ممکن است روی قیمت ارز اثرگذار باشد، اگر دولت محترم بتواند در ماه های نخست روی این مانع غلبه کند، می تواند در ماه های بعد بر مشکلات دیگر از جمله بیکاری فائق بیاید.

نایب رئیس کمسیون اقتصادی مجلس درباره تبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم عنوان کرد: مبادلات اقتصادی بین المللی از ارکانی است که سبب تثبیت قیمت ارز می شود زیرا به محض آنکه درآمدهای ارزی کشور چشم اندازی بهتری پیدا کند و روانتر شود، سبب افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |