سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 135101 17:27 1399/12/10
«اوراق دولتی» میراثی پرهزینه برای دولت‌های بعد

«اوراق دولتی» میراثی پرهزینه برای دولت‌های بعد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«اوراق دولتی» میراثی پرهزینه برای دولت‌های بعد

«اوراق دولتی» میراثی پرهزینه برای دولت‌های بعد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دولت برای تامین مالی، حجم گسترده ای از اوراق را هر روز در بازار عرضه می کند، وضعیت بد بازار سهام نیز باعث شده تا مردم با فروش سهام نسبت به تزریق بخشی از آن به صندوق ها اقدام کنند.

ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد، با اشاره به مطلب فوق گفت: این ورود پول به صندوق های درآمد ثابت، بخشی از منابع خرید اوراق از دولت را تامین می کند؛ دولت بخش قابل توجهی از اوراق را فروخته و بخش اندکی ازآن باقی مانده است.

این تحلیل گر بنیادی بازار سرمایه گفت: در واقع صندوق های فیکس تمایلی به حمایت از بازار ندارند، چون بازار اوراق هم اکنون داغ است. به عبارت دیگر با نرخ مناسبی در حال خرید اوراق از دولت هستند.

هلالات بیان داشت: در چنین شرایطی شاید دامنه نوسان منفی 2درصد باعث کاهش نقدشوندگی شده باشد، اما مادامی که این حجم از اوراق در بازار عرضه می شود و صندوق های بزرگ بازار مشغول خرید آن هستند، منابعی جهت حمایت از بازار ورود نمی کند لذا چند مساله وجود دارد؛ اول اینکه دامنه نوسان نامتقارن برداشته شود، اما این موضوع لزوما باعث نمی شود که قیمت ها به سرعت و در آینده بسیار نزدیک به یک تعادل برسند، چون مشکل بازار غیر ارزنده بودن نیست بلکه حضور صندوق های بزرگ در بازار بدهی است که تمام منابع را صرف خرید اوراق از دولت می کنند. لازم به ذکر است که روزانه چندین هزار میلیارد تومان توسط دولت اوراق عرضه می شود که در نماد "اراد" روی تابلو می توانید ببینید.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: دومین راهکار کوتاه مدت این است که صندوق های درآمد ثابت مکلف باشند که حداقل درصدی را در سهام سرمایه گذاری کنند. در گذشته نیز این رقم حدود 20درصد هم رسیده بود، اما تعیین یک رقم منطقی باعث می شود که صندوق های درآمد ثابت اجبار داشته باشند تا ضمن کمک به دولت برای خرید اوراق، به کمک بازار سهام هم بیایند چون بازار سهام غیر ارزنده نیست که بگوییم دارایی گران قیمتی را خریده اند. به عبارت دیگر صندوق ها که از همین بازار پول جمع کرده اند، بخشی را هم باید در همین بازار سرمایه گذاری کنند.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان گفت: دولت با این همه انتشار اوراق چه هزینه ای برای دولت های بعدی به یادگار می گذارد؟ ما مشابه این مورد را در برخی شرکت ها داریم که به امید بهبود اوضاع آنقدر وام گرفتند که امروز از محل سود شرکت نمی توانند حتی بهره وام را بدهند. از یک جایی به بعد دولت ها باید بخش مهم از درآمد فروش نفت را فقط صرف عدم افزایش میزان بدهی کنند و بالا بودن نرخ بهره آن گاه برایشان یک هزینه جدی است. اگر دلار به ريال ثابت باشد، یک دولت چگونه با نرخ 20درصد تامین مالی می کند؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |