سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 110264 08:11 1399/06/06
اواویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره های تولید و کشاورزی قراردادی است

اواویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره های تولید و کشاورزی قراردادی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اواویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره های تولید و کشاورزی قراردادی است

اواویت وزارت جهاد کشاورزی توسعه زنجیره های تولید و کشاورزی قراردادی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، کاظم خاوازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به مناسبت گرامی داشت هفته دولت، اظهار کرد: توسعه زیرساخت ها و ریل گذاری برای تامین هسته های ماده اولیه زنجیره تولید مانند مرغ لاین، بذر و نهاده های کشاورزی با هدف افزایش تولید و کاهش وابستگی به خارج از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است. وی، افزایش تولید در زیربخش های مختلف کشاورزی و ورود دانش برای دستیابی به ضریب خوداتکایی بالا را از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۳ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته و پیش بینی می شود این میزان تولید تا پایان امسال به ۸۸ میلیون تن برسد.

خاوازی ادامه داد: تولید محصولات باغی از ۱۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۴ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و پیش بینی می شود تولید این محصولات تا پایان سال جاری به ۲۵ میلیون تن افزایش یابد. وی با اشاره به این که تولید محصولات دام و طیور از ۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۶ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته است، بیان کرد: تولید محصولات شیلاتی از حدود ۹۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۱.۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده و پیش بینی می شود تولید این محصولات تا پایان امسال به ۱.۴ میلیون تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۲۵ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است و برآورد می شود این میزان تولید تا پایان امسال به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یابد. وی با بیان این که کشور در تولید محصولات باغی، بیش‌بود دارد، یادآور شد: در تولید گندم به خودکفایی ۱۰۰ درصدی و پایداری تولید رسیده ایم و نیازی به واردات نداریم.

خاوازی ادامه داد: تولید گندم از ۹.۳ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱۳.۷ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است.

وی با بیان این که در بسیاری از گیاهان زراعی و باغی بیش‌بود تولید داریم، گفت: در برخی از گیاهان مانند دانه های روغنی وابستگی داریم ولی با برنامه ریزی می توانیم طی مدت سه سال دانه های روغنی مورد نیاز را در کشور تولید کنیم.

خاوازی خاطرنشان کرد: سالانه به ۱.۵ میلیون تن روغن نیاز داریم که با تولید ۴.۵ میلیون تن دانه های روغنی این نیاز قابل تامین است. وی، اجزای زنجیره تولید را شامل تامین هسته، نهاده، تولید، فرآوری، لجستیک و مصرف در داخل و یا خارج از کشور اعلام کرد و گفت: تاکنون برنامه ریزی ها معطوف به تولید بوده اما زنجیره ها باید شکل بگیرند و با این اقدام، توزیع سود در داخل زنجیره عادلانه صورت می گیرد و از سوی دیگر کشاورزان پس از تولید، نگرانی برای فروش محصول خود نخواهند داشت.

خاوازی، کشاورزی قراردادی را در ایجاد زنجیره تولید موثر دانست و افزود: در کشاورزی قراردادی نهاده ها با بهترین کیفیت تامین می شود و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و سرمایه گذاران، محصول را با کیفیتی که سفارش داده اند، تحویل می گیرند و سایر بخش ها شامل فرآوری و عرضه را نظارت و مدیریت می کنند.

وی با اشاره به این که کشاورزی قراردادی در کشور در حال توسعه است، بیان کرد: اخیرا صاحبان چند کارخانه و کشت و صنعت بزرگ برای کشت قراردادی دانه های روغنی اعلام آمادگی کرده اند. وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجزای زنجیره تولید در هر مرحله، ارزش افزوده زنجیره را افزایش می دهند.

خاوازی در ادامه با بیان این که ما پتانسیل خوبی در تولید دانه های روغنی در کشور داریم، تاکید کرد: در تولید دانه های روغنی نباید به یک گیاه متکی باشیم؛ تاکنون برای گیاه کلزا برنامه ریزی شده است اما به عنوان مثال در خوزستان امکان توسعه کشت سویا و کنجد داریم و در بخش قابل ملاحظه ای از اراضی دیم ما می توانیم گلرنگ، خردل روغنی و یا کاملینا کشت کنیم.

وی افزود: گیاهان یاد شده، نیاز آبی کم و درصد روغن دهی بالا دارند و لازم است جایابی و سیاستگذاری مناسب انجام شود چراکه برداشت ۴.۵ میلیون تن دانه روغنی با توجه تنوع اقلیمی کشور، کار دور از انتظاری نیست. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خودکفایی بیش از ۷۰ درصدی در دانه های روغنی در برنامه ای چهار ساله، با سیاستگذاری و تعیین قیمت مناسب و همچنین اختصاص بسته های حمایتی، دست یافتنی است.

وی ضریب خوداتکایی کشور در حال حاضر را ۱۶ درصد عنوان کرد و افزود: پکیج علمی خوداتکایی در دانه های روغنی وجود دارد اما سیاستگذاری، بسته های حمایتی و به ویژه قیمت، مهمترین مولفه ای است که می تواند معادلات را تحت تاثیر قرار دهد و کشاورزان را تشویق کند تا دانه های روغنی را کشت کنند.

خاوازی درباره الگوی کشت، گفت: الگوی کشت دو لایه دارد که یکی از آنها کاملا فنی است که بر اساس خاک و اقلیم هر منطقه و اطلاعات هواشناسی طولانی مدت و به علاوه فنولوژی گیاه می توان گفت که در چه منطقه ای چه محصولی کشت شود و این لایه به همت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی آماده شده است.

وی افزود: لایه دوم، سیاستگذاری است؛ یعنی باید نوعی قیمتگذاری و بسته های حمایتی طراحی شود که کشاورزان ترغیب به رعایت الگوی کشت شوند. به عنوان مثال قیمت پیاز در مقایسه با چغندرقند و گندم، کشاورزان را به کشت پیاز علیرغم وجود ریسک فروش، ترغیب می کند.

خاوازی ادامه داد: بر این اساس باید همه امکاناتی که وجود دارد را به سمت تولید گیاهانی که وابستگی داریم، سوق دهیم. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: لایه فنی الگوی کشت کاملا آماده است و بسته های حمایتی نیز بزودی آماده و به دولت ارائه می شود و فاز اول الگوی کشت با کشت پاییزه امسال آغاز خواهد شد.

وی درباره قیمت نهاده های کشاورزی گفت: تنظیم بازار و سیاستگذاری بر عهده وزارت صمت است اما ما همه توان خود را بسیج کرده ایم تا نهاده ها با قیمت مناسب به کشاورزان برسد.

خاوازی یادآور شد: نهاده های دامی با ارز ترجیحی وارد کشور می شود ولی به نهاده های زراعی و باغی ارز نیمایی تخصیص می یابد و این تغییر ارز در جهش قیمت ها تاثیر داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری بانک کشاورزی، کارت هایی در اختیار کشاورزانی که گیاه استراتژیک تولید می کنند، قرار می گیرد تا با استفاده از این کارت، نهاده های مورد نیاز خود را تامین کنند و پس از برداست محصول، مبلغ را به بانک بازگردانند.

خاوازی درباره وجود انحصار در تامین نهاده های دامی گفت: تامین نهاده ها در اختیار وزارت صمت است اما آمارها گویای آن است که ۴۵ درصد از نهاده ها توسط چند شرکت وارد می شود؛ ممکن است این موضوع به استطاعت مالی شرکت های وارد کننده بر گردد وگرنه برای وزارت صمت، ثبت سفارش فرقی نمی کند.

وی درباره قیمت گوشت اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت هر کیلوگرم ۷۴ هزار تومان دام زنده را از دامدارن می خرد اما تاکنون استقبال مناسبی اتفاق نیفتاده است و قیمت گوشت هم در مناطق مختلف، تفاوت دارد. وزیر جهاد کشاورزی گفت: بزودی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام، سازمان مرکزی تعاون روستایی و با هاهنگی وزارت صمت، بارانداهایی در شهرهای بزرگ برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایجاد شود.ّ

وی افزود: این طرح در مرحله اول در استان های تهران و البرز اجرا خواهد شد و عرضه مستقیم محصولات دامی توسط دامدار، محصولات باغی توسط باغذار و… انجام می شود. خاوازی خاطرنشان کرد: استارت آپ ها نیز در عرضه مستقیم درون شهری نقش مهمی دارند و موجب حذف دلالان می شوند.

وی درباره مرغ لاین اظهار کرد: مرغ لاین منشاء تولید گوشت سفید در کشور است و به منظور کاهش وابستگی، در ابتدای امسال کمیته ملی مرغ لاین ایرانی تشکیل شد. خاوازی اظهار داشت: تا پایان خرداد ماه، ۱۶ درصد از جوجه ریزی ها از مرغ لاین ایرانی انجام شده است و پیش بنی می کنیم تا پایان امسال این عدد به ۵۰ درصد برسد و در فروردین سال ۱۴۰۰ مرغ لاین ایرانی وارد بازار شود.

وی افزود: مرغ سایز با وزن ۱۷۰۰ گرم برای سلامت مردم مناسب تر است و موجب کاهش مصرف نهاده های دامی می شود. خاوازی با اشاره به وابستگی در تخم چشم زده ماهی قزل آلا گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ با بسیج توانمندی های موجود، وابستگی کشور در تخم چشم زده ماهی قزل آلا به ۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی در زمینه بذر اظهار کرد: در بیش از ۹۷ درصد از بذر مصرفی خودکفا هستیم. ما در بذر گندم، جو، ذرت و … وضعیت بسیار خوبی داریم اما در بذر سبزی و صیفی وابستگی وجود دارد که با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در بذرهای گوجه فرنگی، خیار و فلفل و بذر سبزیجات تولیدات گلخانه ای، تا پایان سال ۹۹ از هر کدام دو رقم و تا پایان سال ۱۴۰۰ از هر کدام پنج رقم وارد بازار خواهد شد.

خاوازی درباره کودهای شیمیایی گفت: در کود اوره خودکفا هستیم و صادرات هم داریم ولی در کوهای پتاسه، فسفاته واستگی داریم که در زمینه کودهای شیمیایی فسفری برنامه ریزی کرده ایم و انشاالله امسال ۲۰۰ هزار تن از این نوع کود در کشور تولید خواهد شد و در مورد کوهای پتاسی نیز به دنبال سرمایه گذار هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره کشت تراریخته، تاکید کرد: در کشور کشت تراریخته به هیچ وجه نداریم. وی درباره تولید مرغ سایز گفت: مرغ لاین وقتی وارد چرخه شود، مرغ سایز را نیز به همراه خواهد داشت. ما پیشنهاد تولید مرغ سایز را از نظر سلامت مردم و کمتر مصرف کردن نهاده به دولت ارائه خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در زمینه زیرساخت های آب با عنایت مقام معظم رهبری اقدامات بسیار گسترده ای انجام داده است، ادامه داد: ابر پروژه های آب و خاک شامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار، پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان و طرح توسعه منابع آب و خاک در ۲۲۷ هزار هزار اراضی شمال و شمال غرب کشور اجرا و موجب ایجاد از ارزش افزوده برای کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ها، تولید محصولات کشاورزی و میزان درآمد کشاورزان افزایش و همچنین ارزش افزوده تولید ارتقا یافته است. خاوازی یادآور شد: وسعت اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری از ۱.۳ میلیون هکتار در سال ۹۲ به ۲.۴ میلیون هکتار در سال ۹۸ افزایش یافته و میزان بهره وری آب از ۹۲۰ گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب به ۱۴۵۰ گرم رسیده است.

وی افزود: راندمان آبیاری نیز از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد ارتقا یافته است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام امکانات کشور را برای تولید واکسن ضد کرونا بسیج کرده است، از مشارکت وزارت جهاد کشاورزی (موسسه واکسن و سرم سازی رازی) در تولید واکسن ضد کرونا و سپری شدن مرحله آزمایش حیوانی واکسن ضد کرونای موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی خبر داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |