جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 92977 13:45 1397/10/02
اهمیت نظارت بر صاحبان امضاهای طلایی در دوران تحریم

اهمیت نظارت بر صاحبان امضاهای طلایی در دوران تحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اهمیت نظارت بر صاحبان امضاهای طلایی در دوران تحریم

اهمیت نظارت بر صاحبان امضاهای طلایی در دوران تحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره لوازم مدیریت‌ تحریم‌های اقتصادی اخیر بر علیه ایران و تبدیل تهدیدات اقتصادی به فرصت گفت: این تحریم‌ها، موضوع تازه‌ای نیست و به نظرم اتفاق جدیدی رخ نداده است، چراکه از سال‌ها قبل این تحریم‌ها وجود داشته و دشمنان ما، فقط همان راه را ادامه می‌دهند. اتفاقات اخیری هم که رخ داده، برای دامن زدن به جنگ روانی علیه ایران است اما باید بر توانمندی داخلی در صنعت، تولید و صادرات و بهره‌برداری از امکانات خدادادی کشور برای مقابله با تحریم‌ها تکیه کنیم.

موقعیت بی‌نظیر ایران برای صادرات انرژی وی ادامه داد: از سوی دیگر نیازمند بهره‌برداری از موقعیت مناسب جغرافیایی و ژئوپلتیک خود هستیم. ایران موقعیت بی‌نظیری برای صادرات انرژی، به ویژه نفت و گاز دارد. همچنین ایران دارای همسایگان بسیاری است و به آب‌های آزاد هم دسترسی دارد، بنابراین باید به نحو احسن از این ظرفیت‌ها بهره ببرد. دهقانی یادآور شد: در حوزه صنایع هم نیازمند رویکردهای جدیدی هستیم. این اقدامات نباید به صورت شعاری باشد بلکه باید از همه امکانات علمی و دانشگاهی و پژوهشی برای توسعه صنعت استفاده کنیم و در این راستا نیازمند استفاده از نیروهای دفاعی هم هستیم تا با جمع شدن همه نیروهای داخلی، امور را به خوبی اصلاح کرده و نیازهای صنعتی و کشاورزی مردم را تأمین کنیم و بتوانیم روی پای خود بایستیم که این تحریم‌ها نتواند در درازمدت مانع رشد و توسعه اقتصادی ایران شوند.

نیازمند بومی کردن ابزارهای تولید هستیم عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لوازم صنعتی شدن کشور اظهار کرد: باید از تحریم‌ها به عنوان فرصتی استفاده کنیم که کشور را صنعتی کنیم؛ بدین معنی که وقتی صنایع ما نمی‌توانند مایحتاج و مواد اولیه خود را از خارج تأمین کنند، فرصت مناسبی است که به کالاها و تولیدات داخلی روی بیاوریم تا بتوانیم در زمینه ابزارهای تولید، دست به نوآوری بزنیم و آنها را بومی‌ کنیم. از سوی دیگر رویکرد و تعامل با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای شرقی دارای اهمیت است تا بتوانیم از آنها کمک بگیریم و این مرحله تاریخی را پشت سر بگذاریم. دهقانی درباره اهمیت استفاده از نیروهای توانا و پاکدست در پست‌های مدیریتی و مقابله با تبعیض و بی‌عدالتی در راستای مقابله با تحریم‌ها بیان کرد: متأسفانه در این زمینه رتبه بدی را دارا هستیم. معتقدم باید به استفاده از نیروهای جوان و خلاق روی بیاوریم. کسانی‌که سن و سالی از آنها گذشته‌ است، برای سالیان طولانی، تجربیات خود را اعمال کرده‌اند بنابراین باید میدان را به جوانان و ذهن‌های خلاق بسپارند.

ضرورت استفاده از مدیران سالم و خلاق در پست‌های اجرایی وی با اشاره به ضرورت استفاده از نیروهای جوان در پست‌های مدیریتی و اجرایی افزود: جوانان و دانشگاهیان را باید در عرصه‌های مدیریتی و تولیدی راه داد. کمک گرفتن از مدیران توانمند و خلاق، یکی از راهبردهای مقابله با تحریم‌های اقتصادی است. مدیریت‌های ضعیف، تاکنون آسیب بسیاری به کشور وارد کرده‌اند و تاکنون هم ملاحظه کرده‌ایم که چه مفاسدی از سوی برخی مدیران به بار آمده و حتی برخی از آنها هم از کشور گریخته‌اند. البته قوه قضائیه برخوردهایی با چنین افرادی داشته اما امیدواریم این برخوردها به صورت قانونمند و فراجناحی و در راستای خدمت به تولید و صنعت کشور و بهبود وضعیت مدیریت باشد. این نماینده سابق مجلس یادآور شد: در کشورهای پیشرفته غربی به مدیریت سالم اهمیت زیادی داده می‌شود اما در ایران این تلقی در میان مردم وجود دارد که کسانی‌که به دنبال پست‌های مدیریتی و اجرایی می‌روند، هدفشان پر کردن جیب خود و به کار گماشتن اقوام و فامیل خود در پست‌های اجرایی هستند.

کسانی‌که از امضاهای طلایی برخوردارند باید زیر ذره‌بین قرار بگیرند این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مفاسد فامیل‌بازی در پست‌های مدیریتی ادامه داد: در این حوزه‌ها هم انواع مفاسد بروز پیدا می‌کند اما اگر نظارت قوه قضائیه را افزایش دهیم، در نحوه انتخاب مدیران هم بازاندیشی انجام گرفته و قوانین لازم هم در مجلس تدوین شود، قطعاً بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها برطرف خواهد شد. دهقانی در پایان به اهمیت فرهنگ‌سازی در راستای خدمت به مردم اشاره و تأکید کرد: ما باید بتوانیم فرهنگ خدمت و از خودگذشتگی را در جامعه چنان جا بیندازیم که مدیران، همه توان خود را برای خدمت بکار بگیرند. از سوی دیگر باید برخورد قاطعانه و به دور از ملاحظات سیاسی و موقعیت سیاسی فرد با خاطیان داشته باشیم تا در نتیجه کسانی‌که پست‌های مدیریتی و امضاهای طلایی را در اختیار دارند، این موضوع را بدانند که اگر خدای ناکرده خطایی از آنان سر بزند و از موقعیت خود سوءاستفاده کنند، روز حساب‌کشی هم فرا خواهد رسید و باید جوابگوی اعمال خود باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |