جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 167972 19:40 1400/10/13
اهمیت سختگیری برای تولید محصولات ارگانیک

اهمیت سختگیری برای تولید محصولات ارگانیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اهمیت سختگیری برای تولید محصولات ارگانیک

اهمیت سختگیری برای تولید محصولات ارگانیک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دولت‌ها به طور معمول در برنامه و بودجه سالیانه خود مبالغ قابل توجهی را به پیشگیری در حوزه سلامت صنایع غذایی و محصولات کشاورزی تخصیص می دهند و طبیعی است از ورود محصولات آلوده به کود و سم بیش از حد مجاز به کشور خود با جدیت، جلوگیری کرده و در این مورد با سختگیری رفتار می‌کنند تا سلامت عمومی شهروندان و حتی حیوانات به خطر نیفتد، اما متاسفانه  کشورهای توسعه نیافته، هزینه را پس از وقوع در حوزه درمان و ایجاد انواع بیماری‌های صعب العلاج هزینه می‌کنند.

راه جلوگیری و کنترل این مهم، رعایت استاندارهای بین المللی طبق دستورالعمل های استاندارد و پیوست‌هایی است که کدکس سالانه منتشر می‌کند.

بررسی باقیمانده سموم تمامی محصولات از مزرعه تا سفره و نظارت بر آن در طول زنجیره خصوصا بخش کشاورزی بویژه در مراحل کاشت، داشت و برداشت یکی از راهکارهای تولید و توسعه محصولات ارگانیک و تأمین محصولات غذایی سلامت است.

پیش از این نهادهایی چون سازمان توسعه تجارت در خصوص باقیمانده سموم در محصولات باغی و کشاورزی مانند پسته براساس دستورالعمل‌های کدکس اقداماتی انجام داده است که متاسفانه آنگونه که باید اجرایی نشده است.

سازمان‌های متولی این امر به طور مشخص وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی، با نظارت جدی و سختگیرانه می‌توانند بر تولید و ورود محصولات و صنایع غذایی سالم و ارگانیک نظارت کنند.  

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی - معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت ایران



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |