جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 139560 08:32 1400/02/08
اهداف مشترک ایران و ترکیه برای رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری

اهداف مشترک ایران و ترکیه برای رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اهداف مشترک ایران و ترکیه برای رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری

اهداف مشترک ایران و ترکیه برای رسیدن به تجارت 30 میلیارد دلاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مهرداد سعادت با بیان اینکه حجم تجارت ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش بسیاری را تجربه کرد، اظهار داشت: در این سال ۲ میلیارد دلار صادرات و ۲ میلیارد و ۲۵۴ میلیارد دلار واردات انجام شده، این در حالی است که پیش از این مبادلاتی ۱۵ میلیارد دلاری را با این کشور تجربه کرده بودیم.

وی خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری در تجارت دو کشور تاثیر داشته که شیوع ویروس کرونا و افزایش تحریم ها از مهمترین مشکلات محسوب می شود و بر اساس آن در یک سال گذشته کمتر صادرات و بیشتر واردات انجام شده است.

سعادت تصریح کرد: بررسی‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نشان می دهد که با توجه به مزیت های صادراتی به این کشور ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری در صورت بهبود اوضاع برای تجارت وجود دارد.

وی با بیان اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به دنبال ترسیم نقشه راهی برای بهبود مبادلات دو کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا سال گذشته به موضوع اخلاق تجارت میان دو کشور پرداخته و شاخصه هایی در این زمینه انتخاب شد، زیرا در صورتی که خواستار اصلاح حجم تجارت و تحقق اهداف باشیم باید نسبت به حل مشکلات ریشه‌ای اقدام کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تاکید کرد: بررسی های اولیه نشان داد بسیاری از مشکلات ناشی از اخلاق تجارت است که باید در شرایطی قرار بگیرد تا از مشکلاتی که تجار با آنها دست و پنجه نرم می کنند، کاسته شود و در سال گذشته به این موضوع پرداخته شد و امیدواریم به نتیجه مطلوب آن دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری اقتصاد پاسخگو موضوع مورد اهمیت برای حل مشکلات تجارت ایران و ترکیه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بر اساس آن به سوالاتی که در مورد اقتصاد دو کشور وجود دارد پاسخ داده خواهد شد.

سعادت با بیان اینکه تجارت ۳۰ میلیارد دلاری از اهداف اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه است، تصریح کرد: این ارقام برای حجم تجارت دور از انتظار نیست زیرا در سال های گذشته ۲۱ میلیارد دلار مبادله میان دو کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای افزایش تجارت نیاز به بهبود زیرساخت ها داریم، تاکید کرد: به دنبال آماده سازی زیرساخت های تجاری هستیم تا با افزایش تجارت ایران و ترکیه با مشکلی مواجه نشویم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: از سوی دیگر برخی شرکت های ترک علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند که در صورت تغییر در روند تحریم یا کاهش آن از این ظرفیت نیز می توانیم بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه برای ورود تجار ایرانی به بازار ترکیه در آستانه افتتاح نمایشگاهی دائمی در این کشور هستیم، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه توانسته پروژه ای را به مرحله اجرایی برساند که در آن با راه اندازی نمایشگاهی دائمی در این کشور می تواند اقدام به عرضه و معرفی کالاهای خود کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه این نمایشگاه می تواند به تجار ایران خدمات رسانی کند، اظهار داشت: معرفی کالاهای ایرانی به تجار ترک برای افزایش مبادلات دو کشور از دیگر فعالیت های این نمایشگاه خواهد بود.

وی افزود: این نمایشگاه به شرکت هایی که به تنهایی نمی توانند فعالیت کنند خدمات رسانی کرده و مجموعه ای را برای تسهیل تجارت فراهم می کند.

به گفته سعادت، این مجموعه در فضای مجازی نیز فعالیت خواهد داشت و به اعضای اتاق بازرگانی ایران و مراجعان جدید خدمات ارائه می دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |