جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 197005 19:34 1401/07/09
اهداف حوزه مسکن در برنامه‌های توسعه روی کاغذ باقی ماند

اهداف حوزه مسکن در برنامه‌های توسعه روی کاغذ باقی ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اهداف حوزه مسکن در برنامه‌های توسعه روی کاغذ باقی ماند

اهداف حوزه مسکن در برنامه‌های توسعه روی کاغذ باقی ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است دراحکام برنامه ششم توسعه موضوعی جدیدی تحت عنوان مشارکت عمومی خصوصی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است به طوری که پیشنهاد شده که دولت پروژه‏های نیمه تمام را در قالب این طرح به بخش خصوصی واگذار کند که می‏توان گفت یکی ازنقاط قوت برنامه ششم بوده است که می‏تواند در اکثر برنامه‏ها به عنوان مدل انجام کار به کار گرفته شود.

به گزارش جهان اقتصاد؛ سياست‌های كلي برنامه هفتم در ۷ سرفصل «اقتصادی»، «امورزيربنايی»،«فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سياسی و سياست خارجی»، «دفاعی و امنيتی»، «اداری، حقوقی و قضايی» و در ۲۶ بند تصويب شده است.

 در بند 3 از سرفصل اقتصادی  این برنامه ، بر تعيين تكليف طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام با واگذاري از طريق مشاركت دادن بخش‌هاي خصوصی و عمومی غيردولتی در طرح‌هاي عمرانی انتفاعی تاکید شده است.

پیش‌تر در بند28 سرفصل اقتصادی برنامه ششم توسعه بر اولویت دادن به حوزه‏ های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت،گاز، پتروشیمی، حملونقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا،آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوریهای پیشرفته در آنها تاکید شده است.

در ادامه پیرواهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

کارشناس حوزه مسکن اظهارکرد: متاسفانه ازآغاز برنامه اول تا ششم توسعه اهداف مورد نظر در حوزه مسکن محقق نشده است، حتی هدف گذاری در ارتباط با ساخت یک میلیون واحد مسکونی روی کاغذ باقی ماند. در مجموع برنامه ششم توسعه در حوزه مسکن یکی از بدترین عملکردها را داشته است.

 ایلاتی گفت:هنگامی که پروژه‏ای در موعد مقرر به اتمام نرسد، هزینه‏های مضاعفی را به پروژه تحمیل می‏کند به مثابه ماجرایی در ارتباط با مسکن مهر در برنامه ششم اتفاق افتاد. به طوری که پروژه‏هایی که با آورده‏های اندک 20 میلیونی و تسهیلات 50 میلیونی امکان تکمیل آن وجود داشت، امروز با هزینه‏های 300 میلیونی باید آن را تکمیل کرد به همین جهت است که بر اتمام پروژه‏های ناتمام عمرانی با مشارکت بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است.

** تاکید بر تکمیل پروژه‏های ناتمام حوزه مسکن با اولویت

 این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: تمام پروژه‏های ناتمام حوزه مسکن تحت عنوان مسکن ملی و مهر باید هرچه سریع تر با اولویت تکمیل شود و دراختیار مردم قرار گیرد.

ایلاتی گفت: در احکام برنامه ششم توسعه موضوعی جدیدی تحت عنوان مشارکت عمومی خصوصی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است به طوری که پیشنهاد شده که دولت پروژه‏‏های نیمه تمام را در قالب این طرح به بخش خصوصی واگذار کند که می توان گفتن یکی از نقاط قوت برنامه ششم بوده است که می‏تواند در اکثر برنامه‏ها به عنوان مدل انجام کار به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: در پروژه‏های عمرانی دولت باید تعدادی از زمین‏ها را واگذار کند به طوری که در این زمین‏ها بتوان سه مدل زمین ساخت: از جمله مسکن حمایتی برای دهک های دو سه و  افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، مسکن طبقه سوم (بخشی از هزینه ساخت توسط آورده متقاضی و اعطای تسهیلات) و واگذاری مسکن با قیمت روز؛ با این سه مدل می‏توان به ساخت و توسعه مسکن کشور کمک کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |