پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 137842 19:07 1400/01/25
انسداد کانال سوئز جریان اصلی تجارت نفت و گاز را متوقف می کند

انسداد کانال سوئز جریان اصلی تجارت نفت و گاز را متوقف می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انسداد کانال سوئز جریان اصلی تجارت نفت و گاز را متوقف می کند

انسداد کانال سوئز جریان اصلی تجارت نفت و گاز را متوقف می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کشتی با پرچم پاناما از روز سه شنبه (23 مارس) در کانال سوئز گیر افتاده است و باعث جلوگیری از عبور 150 کشتی از این آبراه شده و گفتنی است انسداد کانال سوئز باعث انباشت کشتی های نفتی و گازی شده است که به دنبال عبور ازاین آبراهه اساسی در لنگرگاه‌های شمالی و جنوبی منتظر هستند.

یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: کانال مصر (کانال سوئز) که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند، 2 روز پیش مسدود شده است زیرا وزش شدید باد و طوفان گرد و غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای کشتی‌های عبوری از این آبراه شده است .

وی افزود: اکنون اعتقاد بر این است که 150کشتی در صف انتظار برای عبور از کانال هستند و طبق گفته Wood Mackenzie’s   VesselTracker ، بیشترین تأثیر در حمل و نقل کانتینر است.

وی تصریح کرد: محققان انرژی تخمین می زنند که در مجموع 16 تانکر نفت خام و دیگر فرآورده نفتی وجود دارند که با تأخیر در حادثه کانال منتظر عبورهستند که بالغ بر 870،000 تن نفت خام و 670،000 تن محصولات دیگر است. همچنین چندین کشتی وجود دارند که در جنوب ورودی کانال سوئز قرار دارند که قرار است در بندرهای مختلف سوئز جنوبی تخلیه شوند .

**تأثیر انسداد کانال سوئز بر قیمت نفت

وی با بیان اینکه به دنبال انتشار خبر انسداد کانال سوئز ، قیمت هر بشکه نفت حدود 2 دلار افزایش یافته است گفت: اما طبق گفته کارشناسان این افزایش بر هر دو نوع نفت خام و محصولات نفتی در حوضه آتلانتیک طولانی مدت نخواهد بود. اما چند روز تأخیر در انتقال نفت خام یا کالای مسافرتی از طریق کانال سوئز به غرب (اروپا / آمریکا) نباید عادی فرض گردد و کارشناسان باید راهکارهای جدید دیگری را در جهت عدم بروز چنین اتفاقاتی بررسی کرد.

موسایی با اشاره به اینکه پس از بازگشایی کانال، بازار نفت جهت تعیین سطح تولید برای ماه‌های آینده متمرکز خواهد شد عنوان کرد: اما اگر انسداد کانال طولانی مدت باشد، با توجه به ضعف تقاضای اروپا برای نفت و میزان کم استفاده از پالایشگاه، کارشناسان معتقد هستند که جریان تجارت فرآورده‌های نفتی از اروپا/ مدیترانه به شرق سوئز «تأثیر بیشتری» خواهد داشت که باعث اهمیت هرچه بیشترخط لوله Sumed pipeline بین دریای سرخ و مدیترانه برای هدایت جریان نفت خام خاورمیانه به اروپا در اطراف کانال سوئز استفاده می شود و همچنین صادرات نفت خام دریای سیاه روسیه به آن طرف دریای مدیترانه با انسداد کانال سوئز محدود خواهد شد، بنابراین بازهم اهمیت این موضوع دیده می شود .

به گفته وی، در مورد تأثیر انسداد گاز طبیعی مایع (LNG) ، حداقل 15 کشتی در ابتدا به دلیل انسداد کانال در روز اول مجبور شدند در لنگرگاه‌ها منتظر بمانند و این تعداد روز به روز افزایش می یابد. البته تأثیر این اختلال در بازار LNG محدود خواهد بود اگر اختلال در طی یک یا دو روز حل شود.

وی تصریح کرد: آبراهه‌ای که گمان می رود حدود یک دهم تجارت جهانی را حمل می کند، کانال مهمی برای کشتی‌های LNG است و حدود 8درصد LNG از آن عبور می کند. تاکنون در مارس 2021 ، قبل از ایجاد اختلال، تعداد انگشت شماری از محموله‌ها هر روز در هر دو جهت ترانزیت می شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:اگر این اختلال طولانی‌تر شود، این تأثیرات می تواند بیشتر باشد با این حال، میزان خسارت وارده از این اتفاق حدود 30،000 دلار در روز است اگر این اختلال ادامه یابد، این می تواند شرایط "سخت تری" رقم بزند .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |