جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 182749 19:40 1401/03/24
انحراف اذهان عمومی برای توجیه گرانی‌های بی‌ضابطه!

انحراف اذهان عمومی برای توجیه گرانی‌های بی‌ضابطه!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انحراف اذهان عمومی برای توجیه گرانی‌های بی‌ضابطه!

انحراف اذهان عمومی برای توجیه گرانی‌های بی‌ضابطه!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-متاسفانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش نرخ ساخت و ساز را به دنبال دارد و مسکن‏های طرح ملی نیز از گرانی مصالح ساختمانی درامان نبوده‌اند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ بسیاری ازسازندگان مسکن اعلام می‌کنند که قیمت مصالح ساختمانی در بازار طی یک ماه گذشته افزایش دو برابری داشته است و کارخانه‏ها با حداقل تولید مصالح ساختمانی را به بازارعرضه می‏کنند و به سبب کمبود عرضه این افزیش قیمت به وجود آمده است و طرح مسائلی مانند قطعی برق به عنوان کمبود عرضه ازسوی تولید کنندگان تنها بهانه تراشی ازسوی آنها برداشت می‏شود.

خبرنگارجهان اقتصاد درادامه بررسی این موضوع با فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

**نظارتی بر بازار مصالح ساختمانی نیست

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور اظهارکرد: درحال حاضر مساله ای که در حال وقوع است،عدم نظارت دستگاه‏های متولی در حوزه توزیع مصالح ساختمانی توسط تولیدکنندگان و صنایع مادر است.

پورحاجت بیان کرد: نظارتی بر بازار مصالح ساختمانی نیست به طوری که درهر زمان به عناوین مختلف مانند کمبود یا قطعی برق، عرضه را کاهش می‏دهند اما واقعیت امراین است که  درصورت رصد بهتر این موضوع به صورت واقعی باید گفت امروز درشرایطی قرار گرفته ایم که هیچ انضباطی در توزیع مصالح ساختمانی در کشور وجود ندارد و به موجب رخ دادن هر تکانه کوچک اقتصادی،  تولیدکنندگان بزرگ نسبت به تغییر قیمت اقدام می‏کنند.

وی افزود: ماهم به اقتصاد آزاد اعتقاد داریم اما روال اقتصاد آزاد به گونه ای نیست که نسبت به کاهش عرضه اقدام کنیم تا قیمت‏ها افزایش پیدا کند.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشورافزود: کارخانه‏ها با حداقل تولید مصالح ساختمانی را به بازارعرضه می‏کنند، این درحالی است که کمبود عرضه افزیش قیمت را به دنبال دارد.

پورحاجت گفت: درحال حاضر تولیدکنندگان متاثر از شرایط اقتصادی خود، کاهش عرضه را به عنوان دستور کار خود دنبال می‏کنند و بهانه‏هایی مانند مشکل کمبود برق و امثال آن نوعی انحراف ذهنیت اذهان عمومی درخصوص گرانی‏های بی ضابطه است و ممکن است بخشی از این مسایل به نوسانات دلار بازمی‌گردد که باید این مسائل نیز مورد پایش قرارگیرد.

به گفته وی، درشرایطی قرار گرفته‌ایم که تولیدکنندگان بزرگ، منابع ملی را با قیمت‏های ریالی دریافت می‏کنند و درصدد واگذاری آن به قیمت‏های دلاری هستند که این مهم به تکالیف دستگاه‏های متولی و نظارتی باز می‏گردد.

پور حاجت، معتقد است که کمبودی از بابت تولید مصالح ساختمانی در کشور وجود ندارد و در تولید سیمان و فولاد جزو رتبه‏های  برترهستیم.

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: امروز در مقام تامین مصالح ساختمانی کشور ساختاری حاکم است که عقبه آن قابل مشاهده است. درشرایطی که دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی و هر روز از تریبون‏های مختلف سیاست‏های خود را اعلام می‏کند، اگر نتوان یک نهاده استراتژیک در امر تولید مسکن را کنترل کرد به نظرمی‏رسد ایستادگی در برابر سیاست‏های کلان دولت است.

پورحاجت عنوان کرد: امروز در بازار فولاد و سیمان شرایطی حکم فرماست که مجددا با افزایش قیمت غیرکارشناسی همراه است. هنگامی که سیمان در بازار عرضه نمی‏شود، قیمت‏ها افزایش می‏یابد و ساخت هر متر مربع ساختمان‌هایی که دولت برنامه‌ریزی می‏کند، اگر بخواهد به صورت استاندارد تولید شود، نزدیک به 200کیلو سیمان نیاز دارد.

 وی بیان کرد: هنگامی که یک شبه هرکیسه سیمان از قیمت 40 هزار تومان به 100 هزار تومان رسیده است، باید دید به ازای هرمتر چقدر افزایش قیمت در یک متر مربع ساختمان پروژ‏ه‏های اقدام ملی ایجاد شده است، بنابراین اختلاف بزرگی است یعنی حداقل متری 250 هزار تومان به تنهایی افزایش قیمت روی پروژه‏های طرح اقدام ملی اعمال می‏شود. منظور پروژه‏های بالای شهر تهران نیست، شاید این ارقام در بین این پروژه‏ها گم باشد اما یادمان باشد که دولت ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال  وعده داده است ومتری250 هزار تومان افزایش قیمت که از محل سیمان رخ می‏دهد یا همین اعداد درحوزه فولاد به تنهایی، شرایط تامین مسکن و صاحب خانه شدن اقشار هدف را در دهک‏های میانی و برنامه‏های بالادستی دولت را به مخاطره می‏اندازد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |