پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 2662 13:51 1393/03/31
انتقاد رئيس انجمن هنرمندان موسيقي گيلان از گرفت و گيرهاي موسيقي در کشور: درآمد بي‌دردسر عرب‌ها از موسيقي و مشکل نشان دادن ساز در تلويزيون ايران

انتقاد رئيس انجمن هنرمندان موسيقي گيلان از گرفت و گيرهاي موسيقي در کشور: درآمد بي‌دردسر عرب‌ها از موسيقي و مشکل نشان دادن ساز در تلويزيون ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انتقاد رئيس انجمن هنرمندان موسيقي گيلان از گرفت و گيرهاي موسيقي در کشور: درآمد بي‌دردسر عرب‌ها از موسيقي و مشکل نشان دادن ساز در تلويزيون ايران

انتقاد رئيس انجمن هنرمندان موسيقي گيلان از گرفت و گيرهاي موسيقي در کشور: درآمد بي‌دردسر عرب‌ها از موسيقي و مشکل نشان دادن ساز در تلويزيون ايران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کشورهاي عربي مدل به مدل موسيقي توليد مي‌کنند و بازار بخش موسيقي را در دنيا بعداز امريکا گرفته‌اند.

با اين کار هم موسيقي خود را عرضه مي‌کنند هم ستاره‌سازي و هم ملييون‌ها دلار درآمد بي‌دردسر دارند اما هنوز ما براي نشان دادن يک ساز موسيقي در رسانه خودمان اما و اگر فراوان داريم.
سيدهمايون سليمي(دبيرکل و رئيس انجمن صنفي هنرمندان موسيقي استان گيلان) در جمع اعضاي صنف موسيقي در گيلان گفت: اين روزها، روزهاي تعارف نيست و صريح بايد در باره موسيقي نواحي واقوام سخن گفت. جوانان، اين دوره اقبال بسياري به انواع موسيقي در کشور دارند چه مجاز وچه غيرمجاز. در سطح جهاني هم، موسيقي در کنار سينما و رياضيات و فوتبال، جزو زبان‌هاي بين‌المللي جديد حساب مي‌شود؛ زبان‌هايي که کشورهاي مدعي تمدن و فرهنگ، بايد بر آنها احاطه پيدا کنند تا بتوانند حرف‌هايشان را در سطحي جهاني به راحتي وبه دور از ابتذال بزنند.
وي گفت: زماني درباره هنر با نفوذ سينما هم اين حرف و حديث‌ها وجود داشت که با اهتمام سينماگران جدي و متعهد، اين شائبه‌هاي هنري تا حدودي حل شد. حالا مي‌توان به اين اميدوار بود که سينما، ابزاري است در دست ما و اهل اين حرفه براي عرض اندام در جنگ نرم. و مقابله با انواع تهاجم فرهنگي. چرا در مورد موسيقي اين کار را نکنيم؟
سليمي اضافه کرد: موسيقي را هم مي‌توان تقسيم کرد: موسيقي جدي و متعهدانه و موسيقي آزاد. چرا اتفاقي که در سينما افتاده، در موسيقي کشور ما اعم از محلي وملي قابليت افتادن نداشته باشد؟ هنوز اساتيد موسيقي کشور هزاران حرف نا گفته در حوزه موسيقي فاخر وتاثير گذار دارند که بايد با يک حمايت درست دست اين اساتيد را گرفت و حرف‌هاي ناگفته اين هنرمندان بسيار ارزشمند را با جان ودل شنيد.
وي گفت: امروز مشکل موسيقي محلي وملي فقط تامين اعتبار مالي نيست بلکه بايد تمام آثار موسيقي ضمن ضبط صوتي و بصورت تصويري توليد شده و با ساختاري داستاني از طريق رسانه‌هاي داخلي و خارجي به تمام ملل دنيا نشان داده شود نه اينکه خودمان براي خودمان بسازيم وبخوانيم وگوش کنيم.
ئيس انجمن صنفي هنرمندان موسيقي استان گيلان گفت: حرف موسيقي ايران را بايد در تمام دنيا زد. هم اکنون کشورهاي عربي با راه‌اندازي انواع شبکه‌هاي تلويزيوني مدل به مدل موسيقي به صورت ويديو موزيک تصويري توليد مي‌کنند و بازار بخش موسيقي را در دنيا بعداز کشور امريکا به خود اختصاص داده‌اند با اين کار هم موسيقي خود را به تمام دنيا عرضه مي‌کنند هم ستاره‌سازي در حوزه موسيقي کشورشان مي‌کنند و هم از اين راه ملييون‌ها دلار درآمد بي‌دردسر براي خود ايجاد کرده‌اند اما هنوز ما براي نشان دادن يک ساز موسيقي در رسانه خودمان اما واگر فراوان داريم.
وي در ادامه گفت: آثار سخيف و مبتذل در همه دنيا در حال انتشار است و سايت‌ها و فضاهاي مجازي در سراسر دنيا با اهداف ضد فرهنگي وهنري روز به روز گسترده‌تر مي‌شوند و ما در مقابلش يک جوي باريک نداريم که هميشه فعال باشد و اگر هم فعاليتي صورت مي‌گيرد خيلي زود رو به فراموشي سپرده مي‌شود. اين کم‌کاري‌هاي ما در حوزه حمايت از موسيقي ملي و موسيقي نواحي ايران به آنها نمي‌گويد که کار نکنند ولي برعکس اين جريانها قوي‌تر فعاليت مي‌کنند.
وي هشداري نيز به مديران فرهنگي کشور داد و گفت: جذب خوانندگان ايراني و جوانان تازه کار در بخش خوانندگي موزيک در برنامه‌هاي مختلف ماهواره‌اي که فاقد مجوز وزارت ارشاد است و نبود شبکه‌هاي فارسي زبان داراي مجوز فعاليت از وزارت ارشاد با نگاه داخلي و غيره يک هشدار جدي است چراکه براي مطرح نمودن ونمايش آثار موسيقي بصورت ويديو موزيک نياز به وجود رسانه‌هاي خصوصي فارسي زبان مستقل تحت مجوز دولت ووزارت ارشاد است و براي مقابله با اين تهاجم عظيم فرهنگي نياز به حمايت مادي و معنوي در حوزه برنامه‌سازي صوتي و تصويري يعني همان خط توليد موسيقي فاخر با قدرت جذب مخاطب بين‌اللملي داريم.
وي گفت: ما در داخل کشور و در اکثر استانها داراي هنرمنداني هستيم که اگر دوباره فعاليت‌هاي خود را از سر بگيرند و با حمايت بخش خصوصي و دولتي به سکوت خود پايان دهند مي‌توانند فعاليت مناسب در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن از خود نشان دهند ولي افسوس که تا زمان باقي‌ست مسولين فرهنگي از فرصتهاي ايجاد شده براي مقابله با تهاجم فرهنگي و جنگ نرم استفاده نمي‌کنند و اين بهترين فرصت براي انواع فعاليتهاي هنري دشمن است هر روز که ما در اين باره تاخير کنيم هم هزينه ها بالا مي‌رود و هم فرصت‌هاي جذب مخاطب برباد خواهد رفت.
دبيرکل صنف موسيقي استان گيلان تاکيد کرد: با نشستن و تماشا کردن، اين اوضاع نابسامان هنري اتفاقي نخواهد افتاد. بايد به همراه هنرمندان متعهد وانقلابي موسيقي برخاست و در جريان کارها، مداخله کرد؛ مداخله‌اي کارگشا. مادام که منتظر بنشينيم و موسيقي فاخر وانقلابي را به حاشيه برانيم؛ شکست خورده حوزه موسيقي خواهيم بود؛ آن هم در حالي که جوانان ما اين قدر انواع موسيقي گوش مي‌کنند و غربي‌ها، ساعت به ساعت در حال توليد محصولات جديدي با کيفيت بسيار بالا در اين حوزه هستند. و آن وقت ما توجه چنداني به موسيقي انقلابي و اجتماعي خود نمي‌کنيم.
وي اظهار داشت: متوليان انقلاب اسلامي، از اهداف عاليه انقلاب سخن رانده‌اند؛ باور کنيم که موسيقي نيز به عنوان عضوي بسيار قوي و البته موثر، مي‌تواند در مسير اين هدف‌هاي والا قدم بردارد و در مقابل تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن در حوزه هنر ايستادگي کند. اين کار، مستلزم پذيرش موسيقي به عنوان يک واقعيت بيروني در جامعه امروزي است البته نه هرنوع موسيقي منظور ما موسيقي اصيل و انقلابي و موسيقي اجتماعي است؛ و بعد از پذيرش اين نکته، مي‌توان آن را گرفت و به راحتي هضم کرد و به شکلي که خواست، درآورد.
وي گفت: مساله اينجا است که ما هنوز به مرحله پذيرش اين حوزه اصلا نرسيد‌ه‌ايم و هنوز به مقوله موسيقي به عنوان يک موضوع مبهم و غيرتاثيرگذار نگاه مي‌کنيم. شما به توليد دهه‌هاي قبل کمي نگاه کنيد آيا موسيقي فيلم محمد رسول الله(ص) بد است؟ يا موسيقي از کرخه تا راين؟ يا موسيقي سريال حضرت علي(ع)؟ يا ده‌ها و صدها نمونه ناب ديگر؟ اگر بد نيست، پس چرا براي توليد بيشتر و روشمند آنها، ساختار لازم را آماده نکنيم؟ و ساختار لازم، در سايه اصلاح نگاه‌ها و ديدگاه‌ها به دست خواهد آمد؛ همانطور که در مورد سينما، علوم بنيادين و... مطرح شد و خوب جواب داد.
همايون سليمي تصريح کرد: متأسفانه بعضي از استان‌هاي کشور نسبت به موسيقي محلي خودشان بي‌توجهي و کم‌لطفي مي‌کنند و اگر مديران کل ارشاد استانها با همکاري استانداري‌هاي استان‌ها از نظر حمايت مادي و معنوي به توليد آثار هنري و تجاري موسيقي فاخر توجه کنند اين مشکل به وجود نمي‌آيد. لذا انجمن صنفي هنرمندان موسيقي استان گيلان از مسئولان استاني ارشاد استانهاي کشور دوستانه مي‌خواهد که اين بعد فرهنگي را ناديده نگيرند.
وي گفت: ما در جبهه نرم خاکريزها و تمام سنگرها مقابله با تهاجم فرهنگي را يکي يکي به راحتي به دشمن فرهنگي به راحتي واگذار مي‌کنيم و موسيقي اقوام و نواحي يک خاکريز وسنگر بسيار مهم واساسي است و اگر اين را تقويت وحمايت کنيم در مقابل تهاجم فرهنگي وجنگ نرم بهتر مي‌توانيم با هجمه‌هاي دشمنان فرهنگي مقابله جدي کنيم.
دبيرکل انجمن صنفي هنرمندان موسيقي استان گيلان از وزير ارشاد و معاونت هنري وزارت ارشاد خواست تا توجه ويژه‌اي به هنرمندان و مديران انجمن‌هاي صنفي هنرمندان موسيقي که با مجوز وزارت کار براي استيفاي حقوق صنفي وهنري اهالي موسيقي وديگر صنوف هنري کشور مبادرت به تاسيس اين سنديکاهاي رسمي در طول دو دهه



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |