چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6266 13:38 1393/08/06
انتظامی:  شعار دولت آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است

انتظامی: شعار دولت آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انتظامی:  شعار دولت آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است

انتظامی: شعار دولت آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

   مطبوعات در جهت ایفای کارکرد چندگانه‌ خود باید آزاد باشند و دولت باید تمهیدات را فراهم کند و رسانه باید تعهدات اجتماعی خود را به جا بیاورد.

نشست خبری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صبح روز سه‌شنبه 6 آبان با حضور حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در محل این معاونت برگزار شد.

به گزارش ایلنا وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات از هفدهم تا بیست و سوم آبان ماه در مصلی تهران تشکیل می‌شود، اظهار داشت: امسال پیش ثبت نامی از رسانه‌ها انجام شد که براساس آن، موضوعات رسانه‌هایی که قصد شرکت دارند و متراژهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده معین می‌شود.

به گفته انتظامی 560رسانه پیش ثبت‌نام کرده‌اند که گروه‌های شرکت کننده به شرح زیر است:

گروه‌ روزنامه‌ها با38 عنوان

گروه خبرگزاری‌ها با 20عنوان

گروه رسانه‌های آموزشی و تخصصی با 116 عنوان

گروه تشکل‌ها و انجمن‌ها با 4عنوان

گروه‌ رسانه‌های سیاسی-اقتصادی 63 عنوان

گروه رسانه‌های عمومی و خانواده 77 عنوان

گروه رسانه‌های غیر فارسی زبان با 8 عنوان

گروه رسانه‌های فرهنگی 48 عنوان

گروه‌ رسانه‌های کودک و نوجوان10 عنوان

گروه نشریات ورزشی 13عنوان

گروه نشریات استانی 68 عنوان

به گفته وی امسال دو بخش جدید اضافه شده که رسانه‌های مرتبط با دین اندیشه که ۲۲عنوان هستند و همچنین امکان حضور روابط عمومی‌ها و کسب‌و کارهای مرتبط با مطبوعات و رسانه با 23عنوان فراهم شده.

انتظامی بیان کرد: ثبت نام قطعی و جانمایی از امروز شروع می‌شود که شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت الکترونیک جایگاه خود را انتخاب کنند. اولویت با رسانه‌هایی است که پیش ثبت‌نام کرده‌اند. بعد از اتمام این مرحله، برای رسانه‌هایی که به هر دلیل درخواستی برای حضور در نمایشگاه در زمان مقرر نداده‌اند ما سایت ثبت نام که اکنون مایل به شرکت در نمایشگاه هستند، باز می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: بسیاری از برنامه‌های نمایشگاه در شورای سیاست‌گذاری که متشکل از مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی و نمایندگان شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه شامل 4 تشکل است و امسال بولتن روزانه نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه‌ها که عهده دار این کار شده است، منتشر خواهد شد.

انتظامی با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه «آزادی مسئولانه» است گفت: مطبوعات در جهت ایفای کارکرد چندگانه‌ خود باید آزاد باشند و دولت باید تمهیدات را فراهم کند و رسانه باید تعهدات اجتماعی خود را به جا بیاورد.

وی ادامه داد:طبیعتا رسانه‌ها باید در جهت ایفای رسالت خود و کارکردهای چندگانه آزاد باشند. شعار دولت هم آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است و در این راه اقدام می‌شود، متقابلا رسانه‌ها نیز درباره مسئولیت اجتماعی خود وظایفی دارند که باید به آن‌ها توجه کنند و تعهدات اجتماعی خود را اجرا کنند.

او با اشاره به همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی با نمایشگاه مطبوعات در دوره قبل در بخشی با عنوان درست‌نویسی و تقدیر از رسانه‌هایی که به این مساله توجه دارند، اظهار داشت: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی امسال در دو حوزه ویرایش متنی و ویرایش زبانی، شاخص‌هایی را برای درست‌نویسی در مطبوعات تعیین کرده است. این فرهنگستان در پایان نمایشگاه روزنامه‌ای که بیشترین امتیاز را در این شاخص‌ها کسب کرده باشد، معرفی و از او تقدیر خواهد کرد.

انتظامی افزود: امسال بخش رسانه‌های خارجی را داریم که در تهران دفتر دارند و فعالیت می‌کنند. در حال حاضر در تهران بیش از ۱۲۰رسانه خارجی دفتر دارند و امکان حضور آن‌ها هم در نمایشگاه مطبوعات فراهم شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا وعده معاونت مطبوعاتی برای واسپاری نمایشگاه مطبوعات به اعضای صنف محقق نشد، گفت: جهت‌گیری کلی ما کاهش تصدی‌گری است. امسال‌‌ همان ابتدای کار با دوستانمان در شورای تشکل‌های صنفی هماهنگی‌هایی را انجام دادیم، اما به جهت اینکه آن‌ها خودشان اعلام کردند که امسال آمادگی ندارند که مدیریت نمایشگاه را به طور کامل بپذیرند، ما هم پذیرفتیم که در بخشی از امور به خصوص در ابعاد حاکمیتی در کنار دوستان باشیم.

به گفته وی به این ترتیب که رسانه‌هایی که دولتی 183 رسانه است، به میزان تقریبا دو برابر رسانه‌های بخش خصوصی است که تعداد آن‌ها 373رسانه است و رسانه‌های دولتی دو برابر رسانه‌های خصوصی اجاره بها پرداخت می‌کنند و رسانه‌های بدون مجوز حق شرکت در نمایشگاه را ندارند.

انتظامی از حضور سه گروه نشریه دانشجویی با محوریت وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و با هماهنگی شورای سیاستگذاری نمایشگاه خبر داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |