جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 135966 15:19 1399/12/16
امید بازارسرمایه به مذاکرات برجامی است

امید بازارسرمایه به مذاکرات برجامی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امید بازارسرمایه به مذاکرات برجامی است

امید بازارسرمایه به مذاکرات برجامی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در آخرین روزهفته گذشته خبرهای خوبی به بازارهای مالی مخابره شد، این خبرها موجب خواهد شد تا بازارسرمایه ایران به سقوط بی سابقه خود پایان دهد.

به گزارش جهان اقتصاد، اولین خبر مربوط به ‏رویترز است که به نقل از دو منبع دیپلماتیک فرانسوی خبر داد که ایران در مورد شرکت در مذاکرات غیررسمی با آمریکا و اروپا درباره برجام، در روزهای اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است. به گفته این افراد هدف آن است که همه را تا پیش از عید نوروز بر سر یک میز جمع کنند. دیپلمات‌ها می‌گویند مانع مذاکرات این است که ایران برای حضور در گفت‌وگوها پیش‌شرط تعیین می‌کند تا اطمینان حاصل کند پس از جلسه راهی برای رفع تحریم‌ها وجود دارد.

یک مقام رسمی ارشد آمریکایی هم با شرط ناشناس بودن به رویترز گفت: «مسئله این نیست که اطمینان به انجام کاری بدهیم. بلکه آن است که دور یک میز بنشینیم و اطمینان حاصل کنیم که هر دو طرف گام‌های مثبتی بردارند.»

لازم به ذکر است که «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» از عقب‌نشینی اروپا و آمریکا از قطعنامه ضد ایرانی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده است. آمریکا در این باره گفته است که نتایج نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران راضی‌کننده بوده است. همچنین آمریکا گفته است که ما با علاقه شدید به دنبال تمایل ایران برای مشارکت در راهی هستیم که منجر به پیشرفت ملموس در این حوزه شود.

خبر دوم که در داخل کشور روی داده است، کاهش نرخ سود بین بانکی به زیر ۲۰ درصد است. در این باره عبدالناصر همتی در پست‌ جدید اینستاگرامی خود نوشته است، رشد سالانه پول در مهر امسال به ۸۸.۶ درصد رسیده بود و در پایان بهمن ماه به ۵۶.۹ درصد رسیده است. رشد سالانه شبه پول در مهر ماه ۲۸.۱ درصد بود و الان به ۳۴.۳ درصد رسیده است. روند این دو متغیر پولی حاکی از کاهش سیالیت پول متاثر از کاهش انتظارات تورمی است.

همچنین وی خاطرنشان کرد که با توجه به کاهش انتظارات تورمی و عدم ضرورت افزایش نرخ سود، برنامه بانک مرکزی بر مبنای قرار دادن نرخ سود حول میانگین دالان نرخ سود است.

خبر سوم مربوط به مثبت شدن رشد اقتصادی ایران است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کشور در پاییز امسال، به مثبت ۰.۸ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به مثبت ٠.٢ درصد رسیده است. در همین حال رشد اقتصادی ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، با احتساب نفت منفی ۱.۲ درصد و بدون نفت هم منفی یک درصد بوده است. این در شرایطی است که رشد گروه کشاورزی در قیاس با ۹ ماهه پارسال به مثبت ۳ درصد و گروه صنایع و معادن به مثبت ۰.۸ درصد رسیده است. در این میان گروه خدمات نسبت به قبل از کرونا کوچک‌تر شده و با رشد منفی ۳.۳ درصدی مواجه شده است.

در هفته گذشته به دلیل ترس اهالی بازار سرمایه از صدور قطعنامه ضد ایرانی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازار سرمایه قرمز پوش شد و با افت هفتگی 2.3 درصدی شاخص کل بورس به کار خود پایان داد. شاخص کل هموزن نیز با افت 0.09 درصدی  معادل 379 واحد روی کانال 431 هزار واحدی توقف کرد.

همچنین در دومین هفته اسفندماه در حالی پایان یافت که به دلیل افزایش ریسک سیاسی شاهد کاهش محسوس نقدشوندگی سهام و افت 2.3 درصدی نماگر اصلی این بازار، سهامداران حقیقی برای دهمین هفته متوالی به ایفای نقش در مقام فروشنده ادامه دادند و شاهد خروج سهام به ارزش 2 هزار و 622 میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد این بازار بودیم، همچنین در سهام فرابورسی نیز هفته گذشته سهام به ارزش 48 میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |