جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 137651 14:41 1400/01/24
امروز۶ پروژه صنعت آب و برق؛ در ۳ استان به بهره برداری رسید

امروز۶ پروژه صنعت آب و برق؛ در ۳ استان به بهره برداری رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امروز۶ پروژه صنعت آب و برق؛ در ۳ استان به بهره برداری رسید

امروز۶ پروژه صنعت آب و برق؛ در ۳ استان به بهره برداری رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، از ۶ پروژه افتتاحی در این استان ها، سه پروژه در خوزستان، ۲ پروژه در سیستان و بلوچستان و یک پروژه نیز در مازندران به بهره‌برداری رسید.

سه پروژه صنعت برق در استان خوزستان شامل «فاز نخست پست ۱۳۲.۳۳ کیلوولت سردشت و خط ارتباطی آن»، «پست ۱۳۲ کیلوولت GIS بیدبلند و خطوط ارتباطی آن» و «پست ۱۳۲ کیلوولت پاک چوب و خط ارتباطی آن» است که در شهرستان‌های دزفول، ماهشهر و شوش با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه، افزایش قدرت مانور و ایجاد رضایت عمومی افتتاح  شد.

پروژه‌های «فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان» و «آب‌رسانی به ۲۰ روستا» از دیگر طرح هایی بود که امروز در 2 شهرستان تفتان و زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید که با این طرح ها پنج هزار و ۱۸ نفر از آب پایدار و سالم بهره مند می شوند.

«سد لاستیکی لاریم» با حجم مخزن یک میلیون مترمکعب و ۴۰ هکتار وسعت دریاچه نیز دیگر طرحی بود که در استان مازندران افتتاح شد.

مازندران

وزیر نیرو در آئین افتتاح ویدئوکنفرانسی سد لاستیکی لاریم شهرستان جویبار مازندران با بیان اینکه سد لاستیکی از سازه‌های ارزان و زودبازده در عرصه مهار آب‌های سطحی در شمال کشور محسوب می‌شود، گفت: ساخت این نوع سد بویژه در مناطق شمالی از جمله مازندران در اولویت تخصیص اعتبار وزارت نیرو است.

رضا اردکانیان افزود : یکی از مفیدترین سازه ها در عرصه مهندسی آب، سد های لاستیکی هستند چون در مکان هایی که احداث می شوند، بسیار مفیدند.

وی با بیان اینکه ساخت سد "زارم" شهرستان ساری هم طبق برنامه در حال پیشرفت است، ابراز امیدواری کرد که بزودی آیین کلنگ زنی آن آغاز شود.

سد لاستیکی "لاریم" شهرستان جویبار در استان مازندران با هزینه ۱۸۰ میلیارد ریال قابلیت تنظیم چهار میلیون متر مکعب آب را دارد و می تواند در زمان بهره برداری اشتغال منطقه را تا ۲ هزار نفر افزایش دهد.
این سد لاستیکی علاوه بر تامین آب برای چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری دشت لاریم ، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می کند و ظرفیت باز چرخانی پساب کشاورزی را نیز دارد.

سد لاریم با توجه به واقع شدن در منتهی الیه رودخانه سیاهرود ، فضای مناسبی را برای ایجاد ظرفیت گردشگری آبی هم فراهم می کند.

سد لاریم سومین سد لاستیکی مازندران است که از سال ۹۸ تاکنون افتتاح می شود. پیش از این سد لاستیکی پازوار بابل و ولیک رود فریدونکنار در هفته شانزدهم پویش هر هفته الف - ب - ایران در سال ۹۸ افتتاح شده بود.

تکمیل سد لاریم تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم یکی از اولویت های بخش آب مازندران بود که اعتبار مورد نیاز آن در سفر مرداد ماه سال گذشته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تامین شده بود.

دکتر محمدباقر نوبخت در سفر خود ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح‌های آب‌رسانی مازندران اختصاص داده بود که ۲۵ میلیارد تومان آن برای تکمیل چهار سد لاستیکی در دست از جمله سد لاریم جویبار بود.

سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در آیین افتتاح پروژه های آب این استان گفت: ۲ طرح این استان شامل آبرسانی به ۲۰ روستای تفتان و راه‌اندازی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب با جمعیت تحت پوشش ۶۳ هزار نفر است.
علیرضا قاسمی در خصوص فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان اظهار داشت: با اضافه شدن این میزان، ظرفیت کل شیرین‌سازی به ۳۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب می‌رسد.
وی حجم عملیات اجرایی این پروژه را حفر و تجهیز پنج حلقه چاه در حاشیه شمالی زاهدان و اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال چدن داکتیل سایز ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر با اعتبار هزینه شده ۲۰۰ میلیارد ریال و ساخت چهار واحد ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی RO به حجم کلی ۱۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز با سرمایه‌گذاری ۶۲۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به روش BOO عنوان کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با در مدار قرارگ رفتن این تاسیسات به طور متوسط تنش آبی جمعیتی معادل ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان شهر زاهدان مرتفع شود.
وی از راه‌اندازی فاز یک مجتمع چاه احمد تفتان خبر داد و تصریح کرد: مجتمع چاه احمد از توابع بخش نازیل شهرستان دارای ۳۱ روستا و براساس آمار سال ۹۵، با جمعیتی  بیش‌از هشت هزار نفر  بوده که با آبرسانی به ۲۰ روستای این مجتمع پنج هزار و ۱۸ نفر از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند.
قاسمی حجم عملیات اجرا شده این پروژه را به میزان ۳۹ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع ۵۰۰ متر مکعب مخزن بتنی، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و اجرای ۵۰۰ متر خط برق و نصب ترانس ۵۰ کاوا با اعتبار هزینه شده ۸۴ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی تصریح کرد: تفتان دارای ۲۸۹ روستا با جمعیت ۳۸ هزار نفر است که با وارد مدار قرار گرفتن تاسیسات جدید تعداد روستاهای بهره‌مند از آب آشامیدنی به ۱۴۱ روستا با جمعیت ۲۱ هزار نفر رسید و شاخص بهره‌مندی از این آب در روستاهای شهرستان از ۵۳ به ۶۲ درصد ارتقا یافت.

خوزستان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز در آیین بهره برداری  از سه پروژه شبکه فوق توزیع برق خوزستان گفت: ارزش سرمایه گذاری این پروژه ها چهار هزار و ۶۰ میلیارد ریال است.

محمود دشت بزرگ اظهار داشت: این پروژه ها شامل فاز اول پست ۱۳۲ کیلو ولت و خط سردشت دزفول، پست ۱۳۲ کیلو ولت GIS بیدبلند و خط ورودی این پست در ماهشهر و پست ۱۳۲ کیلو ولت پاک چوب و خط ورودی آن در شوش است.
وی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها ۱۹۲ مگاولت آمپر به ظرفیت شبکه و ۷۲ کیلومتر مدار به طول خطوط، اضافه شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان خاطرنشان کرد: این پروژه ها در بخش زیرساختی صنعت برق استان بهره برداری شده و باعث توسعه صنعت برق و افزایش پایداری شبکه در تابستان ۱۴۰۰ می شود.
وی تصریح کرد: پایداری برق بخش خانگی و تامین برق مورد نیاز مشترکین جدید در کنار تامین برق مورد نیاز صنایع و کشاورزی در خوزستان، هدف برنامه ریزی پروژه های شرکت برق منطقه ای خوزستان است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |