شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6640 15:49 1393/08/18
امسال هم هیچ شرکتی جایزه ملی کیفیت را کسب نکرد

امسال هم هیچ شرکتی جایزه ملی کیفیت را کسب نکرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امسال هم هیچ شرکتی جایزه ملی کیفیت را کسب نکرد

امسال هم هیچ شرکتی جایزه ملی کیفیت را کسب نکرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید: دبیر جایزه ملی کیفیت ایران گفت: در یازدهمین دوره برگزاری جایزه ملی کیفیت بیش از ۱۰۰ سازمان و واحد تولیدی، خدماتی مورد ارزیابی قرار گرفتند اما هیچ یک موفق به کسب جایزه ملی کیفیت نشدند.

سوفالی روزیکشنبه در مراسم روز ملی کیفیت با اشاره به مصوبه ۱۰۲ و ۱۰۴ شورای عالی استاندارد اظهار کرد: از سال ۱۳۸۲ کار ارزیابی براساس یک مدل آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ به نقطه عطفی رسید و توانستیم از آن زمان براساس یک مدل واحد، کار ارزیابی را پیش بگیریم.

وی با بیان این‌که هدف سازمان ملی استاندارد اهدای جایزه نیست، گفت: تا امروز که این فرآیند ۱۱ دوره برگزار شده است هیچ بنگاه تولیدی و خدماتی نتوانسته جایزه ملی کیفیت را کسب کند.

دبیر جایزه ملی کیفیت ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در فرآیند ارزیابی یازدهمین دوره جایزه ملی کیفیت، اظهار کرد: در این دوره سه جلسه کمیته فنی با اعضای کمیته و برگزاری ۱۱ دوره کارگروه علمی و تخصصی برگزار شد و مطابق با تصمیمات صورت گرفته دراین کارگروه دستور کار به صورت اجرا در آمد.

سوفالی ادامه داد: یکی از این دستورالعمل‌ها بازنگری نظام نامه جایزه ملی کیفیت با نگاه ویژه بود و علاوه بر آن به مسائل دیگری همچون اطلاع رسانی فرآیند جایزه به بانک اطلاعاتی سازمان‌ها، تدوین آیین نامه تایید صلاحیت ارزیابان صورت گرفت.

وی با بیان این‌که تا امروز چهار دوره جایزه کیفیت غذا و دارو، سه دوره جایزه کیفیت فناوری واطلاعات برگزار شده است، اظهار کرد:‌در زمینه صنعت خودرو نیز برای اولین بار مراسمی را در نظر گرفته‌ایم و همچنین جایزه کیفیت در بخش کشاورزی نیز در دستور کار است.

فقط ۲ شرکت در ۱۱ سال اخیر جایزه برنز گرفته اند

دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران هم در این مراسم گفت: جایزه ملی کیفیت به رتبه بالای ۷۰۰ داده می شود و تاکنون نیز هیچ کدام از بنگاه ها نتوانسته‌اند جایزه طلایی را کسب کنند و تنها در دو مورد جایزه برنزی که باید بنگاه واجد رتبه ۵۰۰ باشد، کسب شده است.

فرشید شکرخدایی، بی‌توجهی به مفهوم مدیریت کیفیت، عدم توسعه استانداردهای خدمات، ناتوانی در مدیریت منابع جدید مانند تکنولوژی دانش، ناتوانی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و یادگیری نتایج و عدم توسعه مفهوم کیفیت در خصوص کشاورزی، دامپروری، صنعت ساختمان سازی و ... را می‌توان مهمترین چالش‌های کیفیت در ایران عنوان کرد.

وی با بیان این‌که مفهوم ارزیابی ملی کیفیت یک نام جدید و به معنای اهمیت مدیریت کیفیت است، اظهار کرد: این ارزیابی‌ها به منظور اهدای جایزه صورت نمی‌گیرد و هدف از این ارزیابی تعیین نقاط قوت بنگاه‌ها و سازمان‌ها است.

دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران مهمترین عامل در ارزیابی کیفیت را توجه به مدیریت بنگاه‌ها و سازمان‌ها دانست و گفت: هدف از ارزیابی ملی کیفیت، رسیدن به یک موفقیت پایدار است که وجود سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای محصول پیش نیاز این امر است.

بنزین هنوز وارد تولید پاک نشده است

رییس سازمان ملی استاندارد هم به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش گفت: قرار بود تا سال ۱۳۹۰ بنزین، وارد تولید پاک شود که هنوز این امر محقق نشده است.

نیره پیروزبخت، گفت: سه مدل را برای ارزیابی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم به مطلوب نهایی دست پیدا یابیم که بهترین آن مسیری است که هم شرکت‌های کلان و هم اجزای خود به سمت کیفیت حرکت کنند.

وی با بیان این‌که مفهوم کیفیت از سال ۱۳۷۰ عنوان شد، گفت: به تازگی تاثیرات این مفهوم را در دولت مشاهده می‌کنیم که این مساله می‌تواند نوید‌بخش ارتقای کیفیت کشور باشد.

رییس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که بحث کیفیت در چند سال اخیر از بنگاه‌های اقتصادی خارج شده است، اظهار کرد: کیفیت در عالم هستی در حال حرکت است و وارد دوره جدیدی از اهداف و تعاریف جدید شده است به همین دلیل لزوم نگرش‌های جدید در مقوله کیفیت به وضوح احساس می‌شود.

پیروزبخت با بیان این این‌که سال‌هاست که در دنیا استاندارد مشخص شده است، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت عزم جدی را برای افزایش کیفیت و سلامت مردم به کار گرفته است.

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: در راستای افزایش کیفیت و ارزیابی آن، معاونتی را در سازمان ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم با ارائه‌ بحث‌های مختلفی مانند نرخ کیفیت باعث ارتقای کیفیت شویم.

جایگاه مدیریت کیفیت و استاندارد‌سازی در ایران

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران هم تبیین جایگاه مدیریت کیفیت و استاندارد‌سازی در کلیات برنامه ششم را یکی از الزامات این برنامه عنوان کرد.

فرزین انتصاریان با اشاره به تبیین کیفیت در برنامه ششم دولت اظهار کرد: برای این امر موادی را در نظر گرفته‌ایم که تبیین مکانیزم‌های لازم برای آموزش و توسعه فرهنگ مدیریت و کیفیت، پیش‌بینی اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز برای توسعه کیفیت، تبیین اهداف توسعه مدیریت کیفیت در بخش اقتصادی و اجتماعی، تبیین برنامه توسعه به ارتقای کیفیت در حوزه‌های هدف در بخش اقتصادی و اجتماعی و تبیین شاخص‌ها و مکانیزم‌های ارزیابی عملیاتی دستگاه‌ها بخشی از آن است.

وی مفهوم کیفیت را در دو بعد خرد و کلان قابل تحلیل عنوان و اظهار کرد: کیفیت به معنای انطباق با ویژگی‌ها که همان معنای استاندارد است تعریف می‌شود، اما نکته قابل تامل این است که در استاندارد تنها بخشی از ویژگی‌های کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران یکی دیگر از تعریف‌های کیفیت را انجام تعهدات پذیرفته شده و رضایت مشتری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها نشانه استاندارد ندارند و به طور کلی می‌توان گفت ضایعات نظام‌ آموزشی وارد بازار کار می‌شود و آنچه که در مسیر اصلی است به بازار ارائه نمی‌شود.

انتصاریان کیفیت را با موفقیت پایدار مساوی دانست و گفت: این مساله به این معناست که سازمان باید رضایت متوازن کلیه‌ ذی‌نفعان را در بر بگیرد.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به محدوده مدیریت کیفیت اظهار کرد: ارزش رقابتی سرعت خدمات و دوام و مرغوبیت از دید مشتری که موجب توسعه پایدار و رضایت عمومی می‌شود جزو محدوده مدیریت کیفیت است.

وی گفت: محورهای راهبرد ملی توسعه کیفیت که در مرکز آن خود راهبردها قرار دارند و در اطراف آن برنامه‌های افزایش صادرات و واردات است که تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |