جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 1582 15:26 1393/02/09
امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب

امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب

امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه اخبار ایران : رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در پی سانسور دولتی نیست و حرمت اهل قلم را باید نگه داریم، گفت که امروز بیشترین نقد به دولت و دولتمردان می شود و به دولتی که شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند و نقد کنند و «گاهی از کاه، کوه می سازند»، افتخار می کنم .
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: «دولت در پی سانسور دولتی نیست، همانطور که می بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می شود و من افتخار می کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورده است تا همه به راحتی حرف می زنند و نقد می کنند، سخن می گویند و گاهی از کاه کوه می سازند.»
رییس جمهوری یادآور شد: نقد حق مردم است، حق همه گروه ها است، چه اقلیت چه اکثریت. اما آنچه پسندیده نیست آن که با پول مردم و با بیت المال مردم، از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده است، کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه گیرد این چیزی است که دولت نمی پسندد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما از هم می خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران.
وی یادآور شد: ملت ایران راهش روشن است. ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش است. ملت ایران به دنبال اعتدال است. ملت ایران به دنبال پیشرفت است. ملت ایران به دنبال اخلاق است.
رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر گروهی می خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی باز دارند و اگر گروهی می خواهند به اتهام و دروغ، ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است.
رییس جمهوری اظهار داشت: امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب است، نه سال دروغ است و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیر واقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی بر می خیزد.
روحانی افزود: همان طور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم، باید به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم؛ فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت های دیگر و فرهنگی های دیگر تصمین کند و بتواند در برابر انواع موج های انحرافی مقاومت کند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم، همان طور که نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم، اظهار داشت: ما نیاز به فرهنگ دانش بنیان داریم، همان طور که نیاز به اقتصاد دانش بنیان داریم.
وی افزود: فرهنگ ما در کنار دینی است که اساس آن تعقل و تفکر بوده و در همه جا ما را هدایت می کند که «لعلکم تعقلون»؛ فرهنگی که از دیرباز در آن کتاب، شعر، ادبیات، خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است.
روحانی با یادآوری هویت اسلامی و ایرانی ملت ایران اظهار داشت: البته جامعه و اعتقادات ما، چارچوبی را برای همه آفرینندگان و نویسندگان پیش رو می گذارد که آن چارچوب، منافع ملی، مصلحت ملی و احترام به فرهنگ ، دین و عقاید مردم، اسرار کشور، تمامیت ارضی و وحدت ملی است.وی اضافه کرد: ملت ما به آنهایی که بخواهند بین اقوام، طوایف و مذاهب در جامعه ما تفرقه و شکاف ایجاد کنند و فاصله بیفکنند، اجازه نمی دهد.
اجازه ندهیم عده ای در میان ما تفرقه ایجاد کنند
 رییس جمهوری با یادآوری ارزش آفرینان جامعه که کمتر نامی از آنها برده می شود، گفت: ارزش آفرینان جامعه ما در قدم اول مادران، معلمان، اساتید و مولدان فرهنگ در جامعه هستند.
روحانی افزود: اگر امروز دنبال ثروت ملی هستیم، یاد سهم ارزش آفرینانی که کمتر نام آنها برده می شود نیز باشیم زیرا آنها بودند که به ما اعتماد به نفس دادند و انگیزه لازم را برای حرکت و تعالی جامعه به ما دادند و پایه های اولیه اخلاق را در جامعه ما خلق کردند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر امروز دنبال فرهنگ و اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و تعالی این کشور هستیم راهی جز اعتدال و وحدت و همراهی و همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز نداریم.
رییس جمهوری با تاکید بر این که «اجازه ندهیم عده ای بخواهند در میان ما تفرقه ای ایجاد کنند» اظهار داشت: اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه ای و بین المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم تر است، این فضا را بر هم زنند.
نمایشگاه کتاب، تنها محل فروش کتاب نیست
روحانی نمایشگاه بین المللی را نوعی تعامل سازنده با جهان ارزیابی کرد و گفت: نمایشگاه بین المللی یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ ها و اندیشه هاست؛ اینجا تنها محل فروش کتاب نیست بلکه اینجا جولانگاه فرهنگ و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.
وی با تاکید بر این که باید از یکدیگر استفاده کنیم و به یکدیگر نزدیک شویم، اظهار داشت: ما تابع همان پیامبری هستیم که به ما یاد داد تا اقصی نقاط شرق جهان یعنی تا چین هم، راه را بپیماییم تا علم را بیاموزیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنیم؛ باید مشکلات را از پیش پای نشر و از جمله نشر کتاب برداریم؛ باید فضا را برای همه آنهایی که تلاش می کنند آماده کنیم؛ چه آفرینندگان اثر و چه آنهایی که به عنوان ویراستار، مصحح، حروف چین ، کسانی که در چاپخانه تلاش می کنند، در زمینه توزیع فعالیت می کنند و کسانی که مغازه خود را با محصول اندیشه ها آراسته می کنند و چه آنهایی که مردم را به خرید کتاب تشویق می کنند و چه معلمانی که یاد می دهند که چگونه بخوانیم و بنویسیم.
روحانی با بیان این که در آغاز سال تحصیلی به همه معلمان، توجه به زنگ انشا و کتاب خوانی را توصیه کردم، گفت: خداوند قدرتی را به ما اعطا کرده است که مثل بیت های فضای مجازی با کلمات و حروفی که تعدادش خیلی زیاد نیست، با ترکیب این حروف در کنار هم و قرار دادن کلمات در کنار هم که چه چیزهایی از طریق آنها آفریده نشده است؛ عشق، ثروت، تعالی ، دوستی، برادری، کمک و تعامل، همه این کلمات را که بار معنایی سنگینی دارد با واژگانی ساده ایجاد می شود و خدا این نعمت را به ما داده است، با همین کلمات چقدر خوب آنچه را در دل داریم، می اندیشیم و می فهمیم به دیگران انتقال دهیم و از دیگران بگیریم و بهره ببریم و استفاده کنیم.
حرمت کتاب یا آفریننده اثر تنها به زبان و بیان نیست
روحانی تصریح کرد: کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است؛ به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای خرد و حرمت است، کتاب و نویسنده کتاب و نشر دهنده و خواننده آن نیز دارای حرمت و احترام است.
رییس جمهوری اظهار داشت: البته حرمت کتاب و یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست، ما باید در قانونمان، در مقرراتمان و حمایت هایمان و امنیت حقوقی مان و اجتماعی مان و امنیت فرهنگی مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم.
باید راه را برای مولفان آسان کنیم
رییس جمهوری یادآور شد: باید راه را برای کار همه اینها آسان کنیم. باید تشخیص خوب و بد را به صاحب نظران واقعی و انجمن ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست.
روحانی گفت: آنها بهترین ممیزان جامعه ما هستند، می دانند به استقبال چه کتابی بروند، چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند. بگذاریم صاحبان صلاحیت بهترین شیوه ها را در اداره کشور برگزینند.
وی یادآور شد: این دولت معتقد است دخالتش را در همه امور باید کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان آن رشته و پیشکستوتان واگذار کند.
صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند
رییس جمهوری با بیان اینکه همه ما از جمله دولتمردان و همه دولتها نیازمند به ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم، یادآور شد: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت و ارشاد ندارند، آنها باید بگذرند و عبور کنند، تماشا کنند، چون صاحب اندیشه و فرهنگ اند، دیگران را ارشاد کنند و راه را سراغ همه دهند که آنها نیز احترام جامعه و فرهنگ جامعه و دین را خود به خوبی حفظ خواهند کرد.
روحانی گفت: به امید تعالی بیشتر، به امید علایق بیشتر مردم ما به کتاب و کتابخوانی و به امید تعالی فرهنگ و اخلاق در سال فرهنگ و پیشرفت اقتصاد در سال اقتصاد.
 وزیر ارشاد: اصلاح سیاست های کلان نشر برنامه دولت یازدهم است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین راهبردهای نوین و اصلاح سیاست های کلان نشر را از جمله سیاست های اساسی دولت عنوان کرد و گفت: صنعت نشر هم اکنون در حال تحول است؛ دست اندرکاران بسیاری از تجهیزات و فناوری های روز این حوزه را وارد کشور کرده و مورد استفاده قرار می دهند.
علی جنتی روز سه شنبه درآیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری افزود: همچنان با اهداف آرمانی خود فاصله داریم و بسیاری از کارها بر زمین مانده است.
عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران خود را وارث یک فرهنگ غنی می داند و تا ایرانیان به جایگاه واقعی خود در فرهنگ جهان دست یابند فاصله بسیاری داریم.
جنتی اظهار داشت: تحقق مطالبات رهبری نیازمند عزم ملی و تلاش همه پژوهشگران و انتشار دهندگان دانش است. تقدیر از ناشران متعهد می تواند در نائل آمدن به این هدف ما را یاری رساند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره برخی اهداف را در اولویت قرار داده ایم که از آن جمله می توان به تقویت اقتصاد نشر به عنوان حلقه واسط اقتصاد و فرهنگ، تقویت برنامه های فرهنگ عمومی، تقویت جنبه های حرفه ای نشر با هدف حضور بیشتر مخاطبان که از اولویت هاست اشاره کرد.
به گفته جنتی رسیدن به اهداف فوق ایجاب می کرد برخی تسهیلات رفاهی برای ناشران فراهم شود. همچنین اقدامات علمی غنی تری برای مراجعه اهالی علم پیش بینی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به انتخاب ناشر سال ۹۲ و غرفه های برگزیده گفت: به منظور توفیق در انتخاب دو کمیته جداگانه ایجاد و همچنین کمیته مستندسازی عملکرد و ارزیابی تشکیل شده است.وی با توضیح اینکه کمیته فعالیت های فرهنگی، علمی و اهل قلم به منظور برگزاری نشست های مختلف در سراهای اصلی و کودک و نوجوان اهل قلم از دیگر اقدامات انجام شده است، افزود: امسال تلاش کردیم نگاه به برگزاری نشست ها کیفی باشد و از نگاه کمی اجتناب کردیم.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از امروز (۱۰ اردیبهشت ماه ۹۳) به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۰صبح تا ۲۰ هرروز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان است..



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |