شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 5779 15:52 1393/07/16
امر به معروف فراتر از حجاب و عفاف است

امر به معروف فراتر از حجاب و عفاف است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امر به معروف فراتر از حجاب و عفاف است

امر به معروف فراتر از حجاب و عفاف است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در حالی با ۱۵۶ رأی موافق تصویب شد که مخالفت‌های جدی در صحن علنی مجلس در رابطه با آن مطرح شد و دولت نیز با آن مخالفت کرد.

ه گزارش  ایسنا ، پیرموذن به عنوان نخستین مخالف کلیات این طرح، گفت: این طرح، قانونی جامع، کامل و مانع نیست.
او سپس با تأکید بر این‌که ما باید مدافع حقوق بشر باشیم برخی کاستی‌های خدمت‌رسانی به مردم از سوی مسئولین را مثال زد و با طرح مواردی مثل کشتن دست فروشان تأکید کرد: طرح ما باید از حقوق شهروندی دفاع کند و سایت‌ها و وبلاگ‌های بیمار را که برای جذب کاربر از هیچ اقدام غیرقانونی صرف‌نظر نمی‌کنند مورد توجه قرار دهد.
این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: در این طرح مسائل شفاف نیست و رویکرد به امر معروف مشخص نیست. به علاوه این طرح خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است و مسائل مالی آن مشخص نیست. تذکر زبانی و لسانی بودن امر به معروف را باید قانونی نهادینه کرد و طرحی که ارائه می‌شود باید قابلیت قانونی داشته باشد و خلأهای قضایی را پر کند.
احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی نخستین موافق طرح امر به معروف بود که با قرائت آیه ۱۷ سوره لقمان بر اهمیت امر به معروف در قرآن و روایات و سیره نبوی و علوی تأکید کرد.
او ادامه داد: ضرورت این واجب اسمی برای سلامت جامعه و صیانت از جامعه از حیث روانی مورد توجه است. نکته دیگری که فرهنگ مهم‌تر از اقتصاد و صنایع است. فرهنگ مظلوم است و یکی از مهمترین بخش‌های آن امر به معروف و نهی از منکر است.
سالک با بیان این‌که آسیب‌های فرهنگی به ویژه در فضای مجازی ضربات سنگینی به جامعه می‌زند، گفت: قانون می‌تواند چنین آسیب‌هایی را برطرف کند.
او اضافه کرد: بعد از ۳۵ سال که از تشکیل جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و این طرح بین دستگاه‌های مختلف رفته و آمده حالا فرصتی پیش آمده تا قانونی تصویب شود.
سالک به انتقادات پیرموذن درباره اصل هفتاد و پنجی بودن این طرح نیز پاسخ داد و گفت: این طرح مغایر اصل ۷۵ نیست زیرا بودجه‌ای برای ستاد امر به معروف بوده که ما فقط آن را تقویت کردیم. وظایف دستگاه‌ها در این قانون مشخص شده و دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر که مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند به صورت بسیار سنگینی در این قانون قرار گرفته است.
او ادامه داد: اشاره داشتم که این طرح باید شفاف باشد. اگر به مواد این طرح دقت کنند متوجه شفافیت آن می‌شوند به علاوه ممکن است صحبت از این شود که این طرح عجولانه است. در صورتی که علاوه بر تلاش دو کمیسیون فرهنگی و حقوقی که به صورت جداگانه صورت گرفت کارشناسان نیز همکاری کردند و ساعت‌ها وقت صرف شد.
سالک در پایان صحبت‌های خود با اشاره به فرارسیدن عید غدیر گفت: اصلی ترین موضوع عید غدیر خم امر به معروف است. بعد از ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هدیه‌ای به مناسبت عید غدیر به مومنین بدهید تا دل مومنین با وجود این همه بی بندوباری در سطح جامعه خوش شود.
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی دیگر مخالف این طرح ضمن اشاره به نگرانی‌های جدی در رابطه با ایجاد هرج و مرج در جامعه در نتیجه تصویب چنین طرحی گفت: واقعیت این است که نگرانی‌هایی وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم. نکند خدای ناکرده قانونی وضع کنیم که به بی‌نظمی در جامعه منجر شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |