پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 141713 12:26 1400/02/27
امروز قرار داد توسعه میدان مشترک گازی امضا شد

امروز قرار داد توسعه میدان مشترک گازی امضا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امروز قرار داد توسعه میدان مشترک گازی امضا شد

امروز قرار داد توسعه میدان مشترک گازی امضا شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مدت زمان اجرای این قرارداد پنج سال در نظر گرفته شده و هدف از اجرای این قرارداد که در قالب قرارداد بیع متقابل است، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی (۲۸ میلیون مترمکعب و معادل یک فاز استاندارد پارس جنوبی) است.

میزان گاز درجای میدان فرزاد بی در حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانات گازی آن حدود پنج‌هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

گاز تولیدی این میدان گازی برای فراورش به تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود تا کاهش تولید از میدان مشترک پارس‌جنوبی در سال‌های بعد را جبران کند.

در تاسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد. گاز خروجی از تاسیسات خشکی طرح فرزاد بی نیز برای فراورش بین پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع می‌شود.

این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، ساخت تاسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ به‌طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تاسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، ساخت یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول سه کیلومتر، احداث تاسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تاسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس ۲ است.

به گزارش ایرنا، میدان مشترک گازی فرزاد بی در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |