پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 166999 10:36 1400/10/06
امتیاز وام خرید مسکن احتمالا تمدید خواهد شد

امتیاز وام خرید مسکن احتمالا تمدید خواهد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امتیاز وام خرید مسکن احتمالا تمدید خواهد شد

امتیاز وام خرید مسکن احتمالا تمدید خواهد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، محمدحسن علمداری یادآور شد: ماه گذشته قیمت اوراق حق تقدم مسکن مقداری افزایش یافت که دلیل آن درخواست موثر از سوی متاقضیان استفاده از نوع وام نبود.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت به دلیل سفته‌بازی بود، ادامه داد: با توجه به برنامه‌های بانک مسکن برای خانه‌دار شدن مردم، تصمیم بر این شد برای جلوگیری از زیان متقاضیان، 50 درصد از وام خرید مسکن بدون خرید اورق و سپرده‌گذاری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: این مسئله قطعا باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت اوراق حق تقدم مسکن (تسه) می‌شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با بیان این‌که نوسانات قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن هیچ ارتباطی به بانک مسکن ندارد، گفت: در بحث اوراق تسه افراد ذی‌نفع بوده و دارندگان آن مردم هستند. در این بین برخی اوقات عرضه اوراق کم و در عین حال تقاضا افزایش می‌یابد.

علمداری بیان کرد: متاسفانه در دوره اخیر بیشتر عرضه و تقاضای اوراق حق تقدم مسکن سفته‌بازی بود که موجبات افزایش قیمت این اوراق را به وجود آورد.

وی از احتمال تمدید پردخت وام خرید مسکن از محل اوراق با خرید نیمی از اوراق موردنیاز خبر داد و اضافه کرد: منابع بدون سپرده بانک مسکن محدود است.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن پیش‌تر گفته بود: متقاضیان دریافت تسهیلات 400 میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 800 فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه 400 فقره اوراق می توانند تسهیلات 400 میلیون تومانی را دریافت کنند.

علمداری خاطرنشان کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور 80 میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 160 فقره اوراق خریداری می کردند اما هم اکنون با خرید و ارائه 50 درصد از این تعداد یعنی 80 فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

وی تاکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

علمداری گفت: با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به یک دوم کاهش می یابد و به این ترتیب قدرت خرید آن ها در بازار مسکن افزایش می یابد. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

براساس بخشنامه ابلاغی بانک مسکن به شعب در این زمینه نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده 18 درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور 96 ماه معادل 8 سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز 60 ماه معادل 5 سال خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |