پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 155957 19:09 1400/07/07
الزام تشکیل وزارت مستقل محیط زیست

الزام تشکیل وزارت مستقل محیط زیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
الزام تشکیل وزارت مستقل محیط زیست

الزام تشکیل وزارت مستقل محیط زیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ما به محیط زیست و اطراف خود که جایگاه زندگی ماست بسیار بی‌اعتنا هستیم. تصورما براین است که محیط زیست ما درهمین فاصله کوتاهی که ما درحیات هستیم معنا دارد و آینده‌ای برای آن متصور نیستیم. زمانی جمعیت این سیاره در حد 1میلیارد و کمتر بود. امروز صحبت 5/7 میلیارد نفر است زمین همان زمین است این انسانهایی که مثل مور و ملخ به جان این سیاره افتادند چه می‌گویند؟ و از جان این سیاره چه می‌خواهند؟ لحظه‌به‌لحظه بی‌وقفه تولید مثل می‌کند و در مسیر تخریب آن هستند و آنچه که نگاه می‌کنند استفاده آنی و مقطعی خودشان از محیط اطراف است. این بشر با خواسته‌های بی انتها و خودخواهانه خصوصا در مملکت خودمان ایران ، به محل زندگی خود توجه ویژه کند. آب، خاک و هوا تجدیدپذیر نیستند بله هوا هم تجدیدپذیر نیست اگر شما هوا را آلوده نمایید تسویه و بازسازی ان امکان پذیر نیست آب و خاک که جای خود را دارند .

رضا طبیب‌زاده، عضو هیات مدیره کنفدراسیون انرژی، درگفت‌وگو با خبرنگارجهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار دلشت: یکی از مشکلات بی امان در تخریب محیط زندگی ما نگاه کردن به این شرایط خدادادی به صورت کالای مصرفی است، من به جنگل آمازون ، رودخانه آمازون ، دشت های آفریقا به صورت کالا نگاه می‌کنم و در مسیر تغییر آن به شرایط دیگری برای منافع زندگی چندساله خود هستم .

وی تصریح کرد: بی امان جنگل آمازون که شریان حیاتی کره زمین را در می نوردیم و از چوب آن برای ساخت و ساز در کشورهای صنعتی به شدت استفاده می‌کنیم و حیات وحش آن را بی امان کشتار می‌کنیم و از اجزای آنها تجارت می‌کنیم . هوا را به شدت آلوده می‌کنیم مثلا چین طبق اطلاع 1000 کارخانه با سوخت سنگ آهن دارد یا آمریکا بیشترین گازهای گلخانه ای را در جهان تولید می‌کند و لایه ازن را تحت تاثیر قرار داده است و درجه حرارت زمین را به راحتی تا 5/1 درجه بالا می برد .

 وی افزود: بعد در سال 2015 در پاریس مسئولان دنیا جمع می‌شوند و فریاد را به آسمان می‌برند کره زمین از دست رفت و قطب جنوب در حال آب شدن است و سونامی پشت سونامی اتفاق می افتد، آمریکا و اروپا به زیر آب می رود و برنامه ریزی می‌کنند تا سال 2050 سوخت فسیلی حذف شود تا هوای پاک داشته باشیم . چقدر این تصمیمات با واقعیت کار مطابقت دارد ؟ و چقدر روی کاغذ است؟ آیا کشوری همچون آمریکا یا کشور جدیدالولاده چین که سعی و تلاش دارد پای خود جای پای آمریکای 100 سال اخیر بگذارد و اندازه پای او خیلی هم بزرگتر است دغدغه محیط زیست را دارند؟ کدام عوامل کنترلی می تواند این کشورها را وادار به حذف ایجاد گاز گلخانه‌ای نماید؟ رئیس جمهور قبلی آمریکا برای اینکه از چین عقب نیفتد به صنایع زغال سنگ اهمیت داد و همه برای او دست دادند.

طبیب‌زاده با بیان اینکه یک نگاه واقعی در دنیا برای کنترل محیط زیست وجود ندارد گفت: قطعا تخریب محیط زیست و تفکر ایران به حد نگران‌کننده‌ای در چنددهه گذشته رسیده است و اگر تک تک ما ایرانیان در نگاه خود این دیدگاه را ورود کنیم که مسئول محیط‌زیست خود هستیم و فلان شخص نمی‌تواند با هیچ قدرتی به جنگل‌های مازندران ورود کند و نسبت به قطع درختان گران‌بهای آن منطقه اقدام نموده و آن‌ را به خارج از کشور برای سود خود صادر نماید؟ در مدت نه چندان طولانی به جایی خواهیم رسید که قطعا نمی‌توانیم محیط زیست خود را به شرایط قبل برگردانیم آلودگی هوا به دلایل عدیده‌ای در مناطق ایران، خشک شدن تالاب‌ها، کنترل بی‌رویه رودخانه و کنترل ورود به دریاچه‌ها  ،استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی ، تخریب اگاهانه مراتع و جنگل‌ها به منظور سودجویی ، فرسایش خاک و ایجاد بیابان ، ریشه کن کردن انواع گیاهان و جانوران بخشی از تخریب محیط زیست به صورت جبران ناپذیر است که طبعا ما هم در تخریب لایه ازن و تولید گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین که جز بحران‌های دنیا می باشد سهیم هستیم . 

وی بیان کرد: در ابتدای سال جاری، 25 نفر از وکلای مجلس شورای اسلامی طرح ادغام موضوع قدیمی دو وزاتخانه نفت و نیرو به وزارت انرژی و وزارت آب و محیط زیست را پیشنهاد کردند و در این پیشنهاد جایگاه موجود محیط زیست که به صورت سازمان محیط زیست و زیر نظر ریاست جمهوری عمل می‌کرد را به وزارتخانه‌ای باعنوان آب و محیط زیست دادند و در مقدمه این پیشنهاد تاکید موکدی بر حفظ محیط زیست کشور و دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی در این حوزه را نشان داد .

به اعتقاد وی، محیط زیست کشور به عنوان محل زندگی ما و فرزندان‌مان و مهم تر آیندگان قطعا از حفاظت از منابع آب و نفت کمتر نیست بلکه بیشتر است جا دارد برای آن وزارتخانه‌ای جداگانه با مسئولیت‌های مشخص که کنترل کننده قوه مجریه و ساخت و ساز کشور باشد تشکیل شود .

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت دولت و نظام است که این آموزش را مدام و به صورت برنامه ریزی شده و البته با سیستم کنترلی و نظارتی و احتمالا اعمال قانون با خاطیانی که جنگل‌ها را آتش زده و اقدام به بردیدن درختان می‌کنند رفتار نماید مساله محیط زیست بسیار مهم است و صاحب دارد .

طبیب زاده  در ادامه گفت: به‌عنوان شاهد مصرف آب به عنوان اساسی‌ترین معضل سال‌های اخیر در کشور ما با توجه به خشکسالی کشور ما بالای 50 سال رخ داده است و راهی جز آموزش نیست چه آب شرب چه آب صنعتی و بالاخص آب کشاورزی و با بالابردن قیمت‌ها نمی توان این مسائل را مهار کرد و باید آموزش داد .

به گفته وی، مواردی است که در مورد اثرات عوامل تخریبی بشر در محیط زیست خود چنانچه به آن توجه نشود بازیافت آن غیر ممکن است فی المثل آلوده کردن آب‌های زیرزمینی با تحمل زهرابه‌ها و مواد سمی به آبهای زیرزمینی که ورود این مواد توسط زباله ها و الاینده‌های دیگر به آب‌های زیرزمینی دیگر قابل جبران نیست .

وی عنوان کرد: موضوع مدیریت نه در حفاظت از محیط زیست بلکه در همه ارکان جامعه نقش کلیدی و اساسی را دارد و جامعه از عملکرد مدیران ارشد خود یاد می‌گیرد و اگر مدیری در راس تصمیم گیری در فلان فضای کشوری قرار دارد مدیریت صحیح را اعمال کند جامعه نیز کمتر به مدیریت اندیشه می‌کند .

وی در پایان اظهار داشت: یک‌بار دیگر افراد جامعه و مسئولان صادقانه به جایگاه حفاظت از محیط زیست در کشور عزیزمان ایران توجه شود و با نگاه‌هایی که نمایندگان مجلس به این موضوع مهم داشتند توجه داشته و نسبت به ایجاد یک ساختار منسجم و کارا برای حفاظت از محیط زیست کشور اقدام عاجل به‌عمل آید به امید شکوفا شدن گل‌های رنگارنگ در جای جای کشور عزیزمان ایران .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |