پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 32968 19:04 1395/02/31
الزام تحقق نگاه درون و برون گرا دربین تولیدکنندگان و تجار ایرانی

الزام تحقق نگاه درون و برون گرا دربین تولیدکنندگان و تجار ایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
الزام تحقق نگاه درون و برون گرا دربین تولیدکنندگان و تجار ایرانی

الزام تحقق نگاه درون و برون گرا دربین تولیدکنندگان و تجار ایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

همایش الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی در تهران برگزار شد

مهدی زاهدی-همایش الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی در تهران با حضور کارشناسان تجارت جهانی و مدیران و نمایندگان بخش خصوصی در تهران برگزار شد . دراین همایش استانداردهای لازم برای بخش خصوصی جهت ورود به بازار تجارت جهانی توسط کارشناسان بین المللی مورد بررسی قرار گرفت . رامین فر، دبیراین همایش با اشاره به الزام نگاه درون و برون گرا در بین تولیدکنندگان و تجار ایرانی گفت با توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی ضروری است که بخش خصوصی علیرغم افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده ، بازارهای بین المللی را هدف خود قرار دهند . وی گفت درهمایش الزام های بخش خصوصی برای ورود به بازار تجارت جهانی به استانداردهای مورد نیاز بنگاههای اقتصادی برای ورود به بازار تجارت جهانی اشاره شد.

چالش افت قیمت نفت مساله جدی کشورهای خاورمیانه است

مدیرمنطقه ای سازمان بین المللی آموزشی اشریدج گفت : امروز آنچه که به عنوان چالش پیش روی کشورهای خاورمیانه قرار گرفته، افت قیمت نفت است که پیامدهای وسیعی را می تواند در برنامه های این کشورها به همراه داشته باشد. راری هندریکز دراین همایش افزود: مدیران خلاق و مبتکر در برابر رویدادهای پیش بینی نشده و یا زودهنگام، باید برای ورود به بازارهای نوظهور اقتصاد جهانی بیندیشند و از مزیت های خود بهره گیری لازم را به عمل آورند. وی گفت: اقتصاد چین در حالی رشد ۱۴ درصدی را در سال های پیشین ثبت کرده بود که در سال ۲۰۱۵ به رشد ۶ درصدی رسید و این امر مورد انتظار نبود؛ کشورهای روسیه و برزیل نیز مشکلات ویژه ای داشتند. «هندریکز» معتقد است: تغییرات اقلیمی، رشد بالای بدهی کشورها و فاصله بالای دهک های درآمدی بالا و پایین که پیامد نابرابری درآمدی را به دنبال داشته است امروز به عنوان دغدغه های مدیران ارشد کشورها محسوب می شود و باید نسبت به آن چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.

پدیده دیجیتال شرکت های پایدار و قدیمی را به چالش کشیده است

وی یادآورشد: جهان کنونی با تحولات پرشتاب همراه است و بازیگران جدیدی وارد عرصه شده اند؛ از جمله آنها پدیده دیجیتال است که شرکت های پایدار و قدیمی را به چالش کشیده است؛ واقعیت اینکه دیجیتالی شدن، همه زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و براین اساس باید به نیازهای مشتریان پاسخ داد. این مدیر سازمان بین المللی اشریدج یادآورشد: دنیای توسعه یافته امروز به کاهش سرعت رشد جمعیت می اندیشند و ژاپن و روسیه در افق ۲۰۵۰ به ترتیب کاهش ۳۰ و ۲۰ درصدی را در برنامه دارند و این زنگ خطری برای پیری جمعیت کار است. وی گفت: پیامد جمعیت میانسال و پیر، افزایش هزینه های بهداشتی و خدمات درمانی برای دولت ها خواهد بود و اکنون کشورهای خاورمیانه به موضوع افزایش جمعیت می اندیشند؛ چنانچه این موضوع بخوبی مدیریت شود، می تواند فرصت خوبی برای این کشورها باشد. هندریکز بایادآوری سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «اکنون ما نخستین نسلی هستیم که می توانیم به فقر پایان دهیم و از سوی دیگر آخرین نسلی که به تغییرات اقلیمی پایان دهیم.» گفت: تحقق این دیدگاه مسئولیت بین المللی را پیش روی مدیران قرار می دهد؛ واقعیت اینکه هر تصمیم نادرست می تواند نقش موثری روی اقلیم داشته باشد. به گفته این مدیربین المللی، در۲۵ سال گذشته تحقیقات زیادی انجام و موجب شد تا یک میلیارد نفر از فقر خارج شوند؛ همچنین تعداد افرادی که درآمد روزانه یک دلاری داشتند از سهم ۵۰ درصدی به ۱۴ درصد کاهش یافت، اما درعین حال یک میلیارد نفر از افراد کره زمین شب گرسنه می خوابند. وی افزود: بررسی ها نشان می دهد منشأ ۸۰ درصد از بیماری های انسان آب ناسالم است و سالیانه حدود هشت میلیون کودک در جهان، جان خود را بر اثر بیماری های ناشی از آب ناسالم از دست می دهند. هندریکز معتقد است، شرایط یاد شده در حالی پیش روی جهانیان قرار دارد که دردنیا ۱۰۰ شرکت بزرگ فعالیت دارند که حجم گردش مالی آنها از تعدادی از کشورهای آفریقایی بیشتر است.

تجربه آفریقای جنوبی را نادیده نگیریم

مدیرمنطقه ای سازمان بین المللی آموزشی اشریدج  با تاکید بر ضرورت بازیابی فرصت های از دست رفته در دوران تحریم، گفت: نخستین چالش در دوران پساتحریم گشوده شدن فضای امکان رشد با افزایش نقدینگی حاصل از سرمایه گذاری خارجی است و باید به چگونگی بهره گیری از فرصت های جدید توجه شود «راری هندریکز درحاشیه این همایش نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدیران و مسئولان در شرایط پساتحریم رویکرد برون نگری نسبت به مسایل باید داشته باشند و نباید فقط به داخل کشور بیندیشند. وی افزود: فضای رقابتی پیش رو باید به شکلی مورد بهره برداری قرار گیرد که فرصت پسا تحریم زمینه شتاب بخشیدن به برنامه های توسعه ای را به همراه داشته باشد. پیش از این ولی الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفته بود، سیاست اصلی دیپلماسی اقتصادی کشور باید الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) باشد و لازم است این موضوع در صدر برنامه های پساتحریم قرار گیرد. وی همچنین گفته بود، واقعیت این است که یگانه مسیر توسعه اقتصادی کشور برپایه رهنمود رهبر معظم انقلاب، اقتصاد درون زا و برونگر است و چنانچه براین محور حرکت شود، ضامن رشد جهشی خواهد شد. «هندریکز» در ادامه با یادآوری اینکه آفریقای جنوبی ۲۰ سال پیش، تحریم های بین المللی را پشت سرگذارد، افزود: اکنون برای جمهوری اسلامی ایران در دوران پساتحریم شرایط نوینی فراهم شده است. وی اضافه کرد: امروز موضوع مهم، بازیابی فرصت های از دست رفته در دوران تحریم است و مدیران ارشد دستگاه ها باید برای ارتقای دانش و آگاهی های روز خود از همه ابزارهای در دسترس بهره گیری کنند. مدیرمنطقه ای این سازمان بین المللی گفت: امروز علم مدیریت از پیچیدگی و چالش های زیادی برخوردار است؛ مدیران باید نسبت به بازشناسی فرصت ها برای شتاب بخشیدن به حرکت مجموعه تحت مدیریت خود بهره گیری کنند. هندریکز افزود: مدیران ارشد دستگاه ها باید نسبت به نوآوری به عنوان اولویت نخست برنامه های خود بیندیشند و لازم است خلاقیت را در دستور کار خود قرار داده و از این نکته مهم غافل نشوند. رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفته بود، در سال های گذشته (دولت های نهم و دهم) سیاست صنعتی زدایی در کشور پیاده شد، بگونه ای که سهم بخش صنعت و معدن از متوسط ۱۸ درصد در دوره ۸۵- ۱۳۷۷ به رقم ۹ درصد در سال ۱۳۹۱ تنزل یافت. افخمی معتقد است: چنانچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت در پنج سال آینده سیاست الحاق به WTO را در اولویت برنامه های خود قرار ندهد، بدون شک با چالش های متعدد در توسعه صادرات مواجه می شود. به گفته وی، سازمان جهانی تجارت به تازگی پیام های مثبتی را درباره الحاق کشورمان به این سازمان منعکس کرده و انتظار می رود با پشتیبانی های وزارت امورخارجه بتوان همزمان با اجرایی شدن برجام، فرایند مذاکرات ایران به زودی در این ارتباط آغاز شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |