پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198727 19:06 1401/08/23
التهاب بازار ارز گذری است

التهاب بازار ارز گذری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
التهاب بازار ارز گذری است

التهاب بازار ارز گذری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

برخی کارشناسان بازار سرمایه با توجه به فاکتورهای فعلی بازار سهام معتقدند که پس از دو هفته رشد یک نفس بازار، طبیعتا برخی سهامداران اقدام به ذخیره سود کرده اما موضوع مهم ادامه روند صعودی بازار پس از چند روز نفس گیری است.

به گزارش جهان اقتصاد، بازار سهام برای ادامه و پایداری روند صعودی به استراحت نیاز دارد و منفی ملایم بورس نیز حاکی از این است که تعدادی از سهامداران در حال خروج و ذخیره سود هستند اما 2 نشانه مهم در بازار سرمایه این روزها وجود دارد که رشد پایدار بورس را در صورت تثبیت نرخ دلار تضمین می‌کند، از یک سو افزایش قابل توجه حجم معاملات نسبت به گذشته و از سوی دیگر این موضوع که بازار سهام زیر فشار فروش تسلیم نشده و منفی‌های قابل توجهی را تجربه نمی‌کند.

به گفته برخی از کارشناسان بازار سرمایه، رشد حدود 15 الی 20 درصدی نمادها در هفته گذشته با حمایت و خرید حقوقی‌ها در بازار رقم خورد و پیش بینی می شود رشد بورس با شیب ملایم ادامه یابد.

برخی دیگر از تحلیل‌گران بر این باورند امسال با توجه به ریسک‌هایی از جمله افزایش نرخ بهره بدون ریسک و سایه تحریم‌ها سیاست‌گذار باید در در راستای حفظ رقابت‌پذیری صادراتی صنایع نرخ خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که صنایع بورسی با مشکلی مواجه نشوند و قدم‌های موثری از سوی دولت برای تسهیل تولید و تضمین حاشیه سود مناسب برای صنایع بورسی برداشته شود.

این درحالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردها ارائه شده قابل مدیریت است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانک مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور هستند که اگر برای آنها دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم، ادامه داد: قرار است با هماهنگی بخش‌های مختلف که بانک مرکزی یکی از مجموعه‌های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می‌شود موضوعات مختلف را پیگیری کنیم تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

وی ادامه داد: عدم وجود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرده است دو دستورکار بسیار مهم طرح مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه و طرح تامین مالی تولید در حوزه کمک به فعالیت‌های مولد و تولید در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.مجلس و دولت درباره هر دو طرح مذکور اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که شاخص کل بورس تهران پس از ۲ هفته روند صعودی شاخص بورس دیروز با ۶ هزار و ۹۳۷ واحد کاهش همراه شد و در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن با ۸۰ واحد کاهش به ۴۰۱ هزار و ۸۲۶ واحد و شاخص قیمت با ۴۸ واحد افت به ۲۳۹ هزار و ۶۴۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول، هفت هزار و ۴۸۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۶ هزار و ۵۲۶ واحد کاهش را ثبت کردند.

دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۶۶۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۸۲۱ واحد، پتروشیمی خارک (شخارک) با ۳۵۵ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۳۰۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲۶۲ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۵۶ واحد و لابراتور سازی دکتر عبیدی (دعبید) با ۲۰۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۶۸۱ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۴۰۴ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۹۲۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۷۰۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۰۸ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴۲۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تهران (شتران)، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۷ واحد کاهش داشت و به ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحد رسید.

در این بازار بیش از سه میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۱۸۵ هزار و ۳۷۶ نوبت بود.

پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، بیمه سامان (بساما)، صنعتی مینو (غصینو) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) و جنرال مکانیک (رنیک) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین پالایش نفت لاوان (شاوان)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |