پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 100634 15:10 1398/05/16
اقدام دولت در پذیرش ارزهای دیجیتال گامی رو به جلو است

اقدام دولت در پذیرش ارزهای دیجیتال گامی رو به جلو است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقدام دولت در پذیرش ارزهای دیجیتال گامی رو به جلو است

اقدام دولت در پذیرش ارزهای دیجیتال گامی رو به جلو است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به موافقت دولت با استخراج ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت‎کوین، به بیان نکاتی درباره مزایای استفاده از این ارزها در کشور پرداخت و اظهار کرد: در دوره‌ای زندگی می‎کنیم که انقلاب چهارم صنعتی یا به عبارت دیگر، انقلاب چاپگرهای نسل سوم و سه‌بُعدی آغاز این انقلاب است و در این دوره با تغییرات ماهوی نسبت به پدیده‌هایی چون بازارهای تولید، بازارهای مالی و روابط جدیدی بین این بازارها و در رأس آنها نحوه مبادله و تسویه مبادلات جدیدی قرار می‌گیریم که عدم ورود به این عرصه می‎تواند باعث شود عقب‌افتادگی‌های ما بیشتر شود.

باید پذیرای ارزهای دیجیتال باشیم

وی ادامه داد: باید دولت با پدیده‌های جدید در ساختارهای تشکیلاتی خودش، این زمینه‌های نو را پایه‌ریزی کند تا مردم هم براساس استعداد، خلاقیت و نوآوری خودشان بتوانند در این عرصه‌ها ورود کنند، زیرا همان طور که مطلع هستید در عرصه صنعت، چاپگرهای نسل سوم امروزه در حال تعیین‌کنندگی هستند.

مستخدمین‌ حسینی با بیان اینکه باید ارزهای دیجیتال را بپذیریم، گفت: این پدیده قابلیت اجرا پیدا کرده و کشورهای پیشرفته در مدت کوتاهی توانستند در این موارد، جا و سهمی از اقتصاد خودشان را به پدیده‎های انقلاب چهارم صنعتی اختصاص دهند. یکی از این پدیده‌های اقتصاد نوین و چاپگرهای نسل سوم، بحث مربوط به ارزهای دیجیتال است. این واقعیتی است که باید پذیرای آن بود که در آینده‎ای نه چندان دور، بانک مرکزی یا فدرال رزرو در برخی از کشورها که ماهیت یکسانی دارند و مسئولیت سیاست‌های پولی بر عهده آن‌هاست از وضعیت فعلی خارج خواهند شد و دستخوش تغییرات جدی خواهند شد.

ارزهای دیجیتال جایگاه مناسب خود را پیدا خواهند کرد

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: بخش خصوصی قطعاً در این مورد پیشتاز است و پیشتازی خود را در عرصه ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر پدید آورده و به پیشرفت‌های بالایی هم رسیده است. بنابراین یکی از تصمیماتی که می‎توان اسم آن را نوآوری در تصمیمات دولت دانست این است که این عرصه را پذیرفته است؛ هرچند که تبصره‌ها و تذکارهایی نیز برای آن در نظر گرفته که البته لازمه کار بوده است که بگوید خسارت‌های این کار به دولت ارتباطی ندارد یا مسئولیت زیان حاصل از مبادلات این عرصه به دولت مربوط نیست.

وی با اشاره به ضرورت اعتلای جایگاه ارزهای دیجیتال در کشور تصریح کرد: دولت اصل ماجرا را پذیرفته است و خود همین موضوع می‎تواند جهش و حرکتی در این عرصه تلقی شود. قطعاً در وضعیت آینده جهان، ارزهای دیجیتال جایگاه مناسب خود را پیدا خواهد کرد و جای ارزهای کاغذی و موجود را خواهد گرفت بنابراین دولت، بانک مرکزی و نهادهای پژوهشی می‌بایست پژوهش و تحقیقات وسیعی را در این زمینه و کاربردی که می‎تواند داشته باشد انجام دهند. به ویژه برای کشورهایی همانند ما که مرتباً در معرض تصمیمات تحریمی قرار داریم این موضوع اهمیت بیشتری دارد و لازم است این جایگاه اعتلا یابد.

نقش مهم رسانه ملی و وزارت علوم

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دلایل ابهاماتی که در زمینه ارزهای دیجیتال وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر چون این موضوع جدید است و هنوز اظهار نظر لازم در رسانه‌ ملی آن گونه که باید و شاید صورت نگرفته است و صدا و سیما در مرحله بسیار مقدماتی برای تبیین این موضوع قرار دارد، بنابراین ابهاماتی در این ارتباط وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وزارت علوم نیز باید به نقش خود در معرفی ارزهای دیجیتال عمل کند، گفت: وزارت علوم هم می‎بایست در مباحث دانشگاهی، جایی برای این بحث باز کند و حتی رشته‌های مرتبط با این موضوع را گسترش دهد و امکان توسعه آن را در دانشگاه‎ها فراهم کند تا به این صورت بتواند جایگاه خود را به دست بیاورد. این عرصه‌ها در رده تکنولوژی نوین قرار می‎گیرند که چندان برای مردم روشن نیست مثلاً همانند ساختمانی با عنوان وزارت دیجیتال نیست اما واقعیت این است که چاپگرهای نسل سوم هم همین وضعیت را دارند و در واقع شما به جای اینکه بروید برای فرزند خود اسباب‌بازی بخرید، دستگاه سه بعدی را خریداری کرده و به وسلیه آن اسباب‎بازی‎های لازم را برای فرزند خود تولید می‎کنید.

ارزهای دیجیتال از ویژگی‎های انقلاب چهارم صنعتی هستند

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افراد و شرکت‎ها می‌‏توانند در مبادلات تجاری خود از ارزهای دیجیتال استفاده کنند، ادامه داد: ارزهای دیجیتال هم چنین ماهیتی دارند و افراد و شرکت‎های خصوصی و حقیقی در قالب‌هایی و با یک اطمینان و اعتمادی وارد این عرصه می‎شوند و مبادلات تجاری خود را در کشورهای مختلف به این وسیله انجام داده و تسویه‎های لازم را انجام می‎دهند.

مستخدمین‌ حسینی با اشاره به ویژگی‎های اقتصاد مدرن تأکید کرد: اقتصاد نوین ویژگی‌هایی دارد و یکی از مهم‎ترین این ویژگی‌ها پایبند بودند به تکنولوژی سه‌بعدی است و ارز دیجیتال را هم می‏‎توان در این عرصه انقلاب چهارم صنعتی قرار داد؛ همان طور که زمینه‎های پیشرفت در انقلاب‎های قبلی به سرعت خود را نشان داد و امروز همین گوشی‎هایی که دست من و شما و بسیاری از آحاد مردم قرار دارد یکی از این پیشرفت‎هاست.

غیرقانونی اعلام کردن ارزهای دیجیتال مشکلی را حل نمی‎کند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نباید در مقابل ارزهای دیجیتال مقاومت کرد یادآور شد: امروزه انتقال تصاویر و انتقال صوت که به راحتی صورت می‎گیرد ناشی از همین انقلاب تکنولوژیک است. ارز دیجیتال هم طبیعتاً در حوزه بازارهای مالی رواج پیدا خواهد کرد و به سرعت آن را در عرصه بیمه، بازار سرمایه و بانک‎ها و مؤسسات اعتباری هم خواهیم دید و لذا مقاومت در برابر این پدیده نمی‎تواند زیاد جدی باشد و قطعاً دولت‌هایی که بخواهند مقاومت کنند مثل این است که تکنولوژی جدید را پذیرا نباشند.

وی با اشاره به غیرقانونی اعلام شدن معاملات فارکس نیز بیان کرد: بالاخره تکنولوژی در این عرصه‎های پیشتاز و برنده خواهد بود. لذا این حرکت دولت که چنین مصوبه‌ای داشته و اعلام کرده موافق شکل‎گیری قالب‎های رسمی از ارزهای دیجیتال است جای تشکر دارد. البته پدیده‎های دیگری هم در این رابطه وجود دارد. برای مثال معاملات فارکس که غیرقانونی اعلام شده هم در همین عرصه قرار می‎گیرد چراکه در کشورها ما تعدادی از افراد با این موضوع ارتباط دارند. بنابراین خوب است که دولت و بانک مرکزی به این حوزه‎ها هم توجه کافی کنند چراکه این قید که این معاملات خلاف قانون است چیزی را حل نمی‎کند.

چرا مبادلات با ارزهای دیجیتال در داخل کشور ممنوع است؟

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: باید دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم را پذیرفت. این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت منتها باید به سرعت آن را سامان داد و چارچوب لازم را برای آن تعیین کرد تا مردم و جوانان کشور را متهم به بی‌قانونی نکنیم. بنابراین معتقدم که قطعاً می‎توان پذیرای دستاورد بهتری بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره دلایل تأکید دولت بر این موضوع که باید مبادله با ارزهای دیجیتال در داخل کشور انجام نشود، گفت: چون هنوز برای دولت خیلی روشن نیست، بنابراین سعی کرده است که زیر بار این مسئولیت نرود. زمینه‎های زیادی وجود دارد که هنوز دولت و بانک مرکزی به آن‌ها ورود نکرده‏‌اند. ما هنوز اندر پی اصلاح‎ صندوق‎های قرض‎الحسنه هستیم. صندوق‎های قرض‎الحسنه‎ای که در منزل و ادارات و محل کار وجود دارند را هنوز دولت نتوانسته مدیریت کند و برنامه جامعی را در این مورد در اختیار مردم قرار دهد چراکه هنوز مراحل تکامل در این مورد طی نشده است.

ضرورت اصلاح قوانین پولی و بانکی

وی ادامه داد: انقلاب کشاورزی و صنعت و تجارت، عرصه‎هایی نبوده است که به صورت جهشی باشد و کشورها آن‌ها را به سرعت پذیرفته باشند بلکه باید این موضوع در فرایند زیستی جامعه طی شده باشد. بنابراین در عرصه‎های بازارهای مالی این پیشرفت‎ها را نپذیرفته‎ایم. برای مثال در اقتصاد ما هنوز بازار سرمایه جای خود را پیدا نکرده است و تأمین مالی در حد کوچک هم برعهده بانک‎ها قرار دارد.

مستخدمین‌حسینی با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین پولی و بانکی در کشور، گفت: هنوز اصلاح ساختار در نظام بانکی صورت نگرفته و هنوز بانک‎ها در حال تبعیت از قانون پولی و بانکی سال ۱۳۵۱ هستند. ببینید چند سال گذشته است اما هنوز قوانین پولی و بانکی ما تغییر نکرده است؛ در حالی که در نظام بانکداری تغییرات ماهوی بسیاری ایجاد شده، اما ما در همان شیوه‎های سنتی، یعنی تجهیز و تخصیص منابع، قرار داریم و تا رسیدن به نقطه اوج نظام بانکداری فاصله زیادی باقی مانده است.

اقدام مثبت دولت و بانک مرکزی

این کارشناس مسائل اقتصادی به معضلات ضرب سکه از سوی بانک مرکزی اشاره و بیان کرد: در کشور ما هنوز ضرب سکه از سوی بانک مرکزی انجام می‎گیرد اما سؤال این است که الان در کجای دنیا بانک‎های مرکزی مسئولیت ضرب سکه را برعهده دارند؟ بنابراین باید دولت و بانک مرکزی این فرایند را اصلاح کنند.

مستخدمین‎حسینی در پایان گفت: دولت می‏‎توانست قدم اصلی و نهایی را برای رمزارز ملی بردارد اما در این شرایط که دولت هنوز آمادگی کافی و لازم را ندارد، لذا آن را به مردم سپرده‎ است و اعلام کرده‎ که مسئولیت آن هم برعهده مردم است. بنابراین معتقدم که این اقدام نقطه مثبتی تلقی می‎شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |