جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 168451 15:56 1400/10/18
اقدامات ترکیه برای توسعه صنعت فرش چه بود؟

اقدامات ترکیه برای توسعه صنعت فرش چه بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقدامات ترکیه برای توسعه صنعت فرش چه بود؟

اقدامات ترکیه برای توسعه صنعت فرش چه بود؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، احمد کریمی اصفهانی ‌در نشست اعلام موضع فعالان صنعت فرش نسبت به «انتقال مرکز ملی فرش ایران» از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت:‌ روزگاری در سال ۷۳ حدود ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را فرش تشکیل می‌داد، اما روند نزولی آن به‌ویژه در سال‌های اخیر نگران‌کننده است.

وی با اشاره به ارسال بیش از ۳۰۰ نامه برای انتقال مسائل و مشکلات این صنعت به مسوولان که بی‌نتیجه مانده است، ادامه‌داد: اگر امروز وضعیت خوبی در صنعت فرش کشور شاهد نیستیم، به دلیل همکاری نکردن با بخش خصوصی و دخالت ندادن آن در تصمیم‌سازی‌های این حوزه است.

به گفته این مقام صنفی، با وجود اینکه تاکنون زحمات زیادی از سوی فعالان این صنعت کشیده شده، اما امروز آنانی که صنعت فرش را به این حال و روز انداخته‌اند، به دنبال انتقال آن به وزارتخانه دیگری هستند که در  حقیقت پاک کردن صورت مساله است.

وی با اشاره به مشکلاتی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آن مواجه است، تاکید کرد: نظر اعضای این انجمن و فعالان صنعت فرش، استقلال مرکز ملی فرش به عنوان یک سازمان مستقل و زیر نظر ریاست‌جمهوری است و علاوه بر آن تصمیم‌گیری در خصوص این صنعت با نظر متخصصان و فعالان فرش است.  

اقدامات ترک‌ها برای توسعه صنعت فرش

کریمی اصفهانی در ادامه درخصوص اقدامات دیگر کشورها برای ورود به عرصه فرش، از ترکیه یاد کرد که با درک درست از میزان درآمدزایی و اشتغال این صنعت، رییس‌جمهوری این کشور راسا وارد کار شده و به دنبال افزایش صادرات این حوزه تا یک میلیارد دلار است.

وی اضافه‌کرد:‌ به همین دلیل با اعلام فراخوانی، به جذب طراحان و بافندگان فرش از کشورهای مختلف پرداخت و به اعطای تسهیلات با بهره‌های ناچیز ۲ و سه درصدی، تاکنون توانسته هنرمندان و فعالانی از ایران را نیز جذب کند.

این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد:‌ وزارت امور خارجه و وابستگان اقتصادی ما در دیگر کشورها، به مهیا کردن شرایط برای صادرات فرش ایرانی بپردازند تا تعدد مقاصد صادراتی این محصول را شاهد باشیم.

در این جلسه، «سید مرتضی حاجی آقامیری» عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران افزود: اینکه گفته می‌شود در وزات صمت آن‌طور که باید به صنعت فرش بها داده نشده، به این معنی نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد، در این زمینه امهال یک ساله صادرکنندگان به رفع تعهدات ارزی از جمله اقدامات خوب وزارت صمت است که جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد: صحبت ما این است که ساختار جدید باید با نظر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این عرصه شکل بگیرد، در غیر این صورت اگر تصمیم‌گیری ها منجر به یک ساختار ضعیف شود، بی‌تاثیر خواهد بود.

حاجی آقامیری در ادامه با تاکید بر اینکه صادرات قاچاق فرش نداریم، بیان‌داشت: اندک صادرات به صورت مسافری انجام می‌شود، همچنین فرش غیر ایرانی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

در این نشست سایر فعالان عرصه صنعت فرش عنوان داشتند: تصمیم اتخاذ شده و قرار گرفتن مرکز ملی فرش زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، به تضعیف این صنعت، مهاجرت روستاییان به شهرها و بیکاری فعالان و بافندگان، همچنین کاهش بیش از پیش صادرات در این حوزه خواهد انجامید.

اکنون ۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشدی حدود ۱۰ درصدی داشته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |