جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 196814 10:10 1401/07/07
اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، انتشار آمارهای مرکز آمار، مزایده ۱۰۶۲ خودروی خارجی، معرفی سرپرست جدید بانک مسکن و مکاتبه رئیس سازمان بورس با معاون اول رئیس جمهور از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

نرخ تورم شهریور؛ ۴۲.۱ درصد

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۱ درصد رسیده که در قیاس با ماه قبل (مرداد) ۰.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ۲.۵ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٥.٠ واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است.

مزایده ۱۰۶۲ خودروی خارجی

سخنگوی سازمان اموال تملیکی ضمن تشریح جزئیات مزایده ۱۰۶۲ خودروی خارجی، گفت: این مزایده از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه هفتم مهر آغاز می‌کنیم که تا ساعت ۲۴ روز ۱۲ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی تشریح کرد: این مزایده فرصت خوبی است و با این اقدام کمکی به شرایط بازار خواهد شد و خودروهایی هم که در این مزایده هستند شامل ۶۲ خودرو از خانواده لکسوز، ۴۰ خودرو از خانواده پورشه ماکان، ۱۸۲ خودرو از خانواده کیا (سوراتو، سورنتو، اپتیما و …)، ۱۵۲ خودرو از خانواده بی‌ام‌و (۸۳۰، ۵۳۰، x۴ و…)، ۸ دستگاه خودروی بنز (مرسدی و e۲۰۰)، ۴۵۹ دستگاه خودرو از خانواده هیوندای (توسان، سانتافه، سوناتا، هیبریدی‌ها و…)، ۱۵۴ دستگاه از خانواده تویوتا (راوفور، کمری، کمری هیبریدی و…)، یک دستگاه ولوو و ۳ دستگاه پورشه باکستر که جمعاً ۱۰۶۲ دستگاه خودرو می‌شود.

۷۰۳ هزار نفر وام بدون ضامن گرفتند / پرداخت ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بانک‌های دولتی از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه امسال، ۲۳ هزار و ۶۷۳ میلیارد و ۳۵۶ میلیون تومان تسهیلات به ۷۰۳ هزار و ۴۶۰ نفر پرداخت کرده‌اند.

سرپرست جدید بانک مسکن منصوب شد

با حکم وزیر اقتصاد علی عسگری، به عنوان سرپرست جدید بانک مسکن معرفی و جایگزین محمود شایان شد.

در حکم وزیر اقتصاد، از عسگری خواسته شده تا عملکرد بانک مسکن را در طرح نهضت ملی مسکن و اهداف دولت مردمی بهبود بخشد.

عسگری پیش از این عضو هیأت مدیره بانک مسکن بود و در سابقه خود ریاست سازمان امور مالیاتی را داشت.

ساماندهی به بانک سرمایه در آینده نزدیک / صدور ۶۰ مجوز جدید در بازار سرمایه

وزیر اقتصاد، در حاشیه مراسم نواختن زنگ سال جدید تحصیلی ضمن بیان اینکه ابهامات ترازنامه بانک سرمایه به عنوان تنها بانک صندوق فرهنگیان در حال حل و فصل است گفت: فعالان بازار سرمایه ازعدم صدور مجوزهای مرتبط ناراضی بودند که سازمان بورس مدت زمان صدور مجوزها را کاهش داد و حدوداً ۶۰ مجوز برای نهادهای مختلف صادر شد.

بدهی‌های دولت بابت اوراق نصف شد

طبق گزارش وزارت اقتصاد در ماه‌های سپری شده از سال جاری، ۸۹.۲ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت منتشر شده است و رقمی نزدیک به آن یعنی ۸۷ هزار میلیارد تومان بابت اوراق قبلی به بازار و مردم بازگردانده است و در واقع از همین ابزار نیز حداقل استفاده را داشته است.

مکاتبه رئیس سازمان بورس با معاون اول رئیس جمهور

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور با بررسی شرایط کنونی بازار سرمایه، ۸ چالش عمده و ۶ پیشنهاد برای مدیریت نااطمینانی‌ها در این بازار را اعلام کرد.

در نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مهم‌ترین چالش‌ها و عوامل ایجادکننده نگرانی‌های بازار سهام در محورهای هشت‌گانه شامل روند افزایشی نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر خروج نقدینگی از بازار، کاهش حاشیه سود شرکت‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و حامل‌های انرژی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع از قبیل خودرو، شوینده، لاستیک و…، انجام معاملات شرکت پالایش و پخش در بورس انرژی، نوسان در نرخ ارز و تأثیر آن در افزایش نااطمینانی‌های صنایع برای توسعه فعالیت، واگذاری سهام در شرکت‌های خودروسازی، اتخاذ تصمیمات برای شرکت‌های صادرات محور بدون درنظرگرفتن منافع کلان اقتصادی و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و آثار منفی آن بر تولید و بهای تمام شده نام برده شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |