پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 175713 09:42 1401/01/18
اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، مهمترین اخبار حوزه وزارت امور اقتصاد و دارایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تکلیف ذرت‌های آلوده معلوم نشد، مسئول خاطی برکنار شد

۱) سید احسان خاندوزی روز دهم اردیبهشت در توییتی نوشت: مسئول خاطی که ضرب الاجل ما برای ترخیص کالای اساسی رسوب کرده در انبار بندر امام را رعایت نکرد، امروز عزل شد.

لازم به ذکر است این ضرب‌الاجل در تاریخ ۶ اسفند توسط وزیر اقتصاد به مسئول تملیکی استان خوزستان بود که در آن گفته شده بود تکلیف هزاران تن ذرت آلوده‌ای که در بندر امام هشت سال دپو شده بود را مشخص کند که این اتفاق نیافتاد و این مدیر نیز برکنار شد.

گزارش مرکز آمار از قیمت کالاها اسفند ۱۴۰۰

۲) مرکز آمار ایران متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اسفند ١٤٠٠ را منتشر کرد.

پیشرفت درگاه ملی مجوزها/ شکسته شدن رکورد درآمد غیرنفتی
پیشرفت درگاه ملی مجوزها/ شکسته شدن رکورد درآمد غیرنفتی

تمدید مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی

۳) رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۰ تا ۲۴ فروردین ماه سال جاری برای تمامی مودیان خبر داد.

۵ سال اقامت به ازار سرمایه‌گذاری ۹۰ هزار یورو

۴)پ س از اینکه وزیر اقتصاد از تصویب پیشنهادی مبنی بر تشویق ورود سرمایه و ارز از خارج به ویژه کشورهای همسایه، از طریق کاهش میزان حداقل سرمایه / سپرده و افزایش سال‌های مجوز اقامت در هیأت دولت خبر داد، مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: مدت زمان اعطای اقامت به سرمایه‌گذاران خارجی از سه به پنج سال و میزان سپرده‌گذاری مورد نیاز جهت این امر، از ۲۵۰ هزار دلار به میزان ۹۰ هزار یورو کاهش یافت.

اجرای آزمایشی نظارت ادارات کل استانی این وزارتخانه بر عملکرد بانک‌های دولتی

۵)و زیر اقتصاد پس از معارفه چند مدیرکل استانی دیگر این وزارتخانه، طی جلسه‌ای با مدیران کل ضمن قدردانی از عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه به جهت به سرانجام رساندن فرآیند انتصابات این ادارات کل گفت: مدیران کل اقتصادی استان‌ها باید نقش مدعی العموم فعالان اقتصادی استان خود را ایفا کنند و آنجا که حق فعال اقتصادی در هر رشته‌ای زیر پا گذاشته می‌شود، مدافع او باشند.

خاندوزی با اشاره به موضوع مولد سازی اموال دولت به عنوان معضلی جدی و دردی کهنه، اظهار داشت: هر چند در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و اصولاً کل سال گذشته؛ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ با فاصله خوبی؛ شاهد افزایش فروش اموال مازاد بودیم اما این اصلاً با هدفگذاری ما تناسب نداشت؛ برای حل این مشکل، پیش نویسی آماده کرده‌ایم که در ستاد اقتصادی دولت مطرح شد؛ همچنین با رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه هم جلسات مستقلی برگزار کرده‌ایم برای اینکه بتوانیم با اختیارات بیشتری در موضوع مولد سازی و فروش اموال مازاد ورود کنیم.

همچنین وی از اجرای آزمایشی نظارت ادارات کل استانی این وزارتخانه بر عملکرد بانک‌های دولتی در سطح کشور خبر داد.

۵۳ درصد هزینه کرد دولت هزینه‌های جاری است

۶) وزیر اقتصاد پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: استراتژی ما با دولت قبلی متفاوت بود و به همین خاطر ترمز مخارج را کشیدیم و شاهد بودیم که در پایان سال، مجموع هزینه‌کرد دولت، تنها حدود یک‌هزار و چهار هزار میلیارد تومان شد که از این رقم، ۵۳ درصد سهم هزینه‌های جاری بود.

وی گفت: حدود هفت درصد درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد (معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان) فروش نفت و ۳۰ درصد فروش اوراق نقدی و غیرنقدی و اسناد خزانه به دست آمده است.

شکسته شدن رکورد درآمد غیرنفتی

۷) سخنگوی گمرک گفت: تجارت غیرنفتی کشور با ثبت ۱۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به بالاترین میزان ارزش تجاری در طول یک ماه در طی چند سال اخیر رسید.

وی افزود: از کل تجارت خارجی در این ماه سهم صادرات ۱۰ میلیون و ۱۱۷ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیون و ۴۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بود.

بازدید رئیس جمهور از پیشرفت درگاه ملی مجوزها

۸) روز گذشته رئیس جمهور با حضور در وزارت اقتصاد از فعالیت‌های درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بازدید و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به تسهیل آغاز فعالیت‌های اقتصادی و رونق کسب و کار، تولید و افزایش اشتغال منتهی شود.

پس از این دیدار رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: رئیس جمهور امروز دستور جدی دادند تا استعلام صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی انجام شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |