سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 162481 11:37 1400/08/30
اقتصاد حلال به زودی 7 تریلیون دلاری می شود

اقتصاد حلال به زودی 7 تریلیون دلاری می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد حلال به زودی 7 تریلیون دلاری می شود

اقتصاد حلال به زودی 7 تریلیون دلاری می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، بازار محصولات حلال در جهان اگرچه بیشتر مربوط به کشورهای مسلمان است اما اخیرا تمایل مردم کشورهای غیرمسلمان نیز به محصولات حلال افزایش یافته است. بازار محصولات حلال زمینه های متنوعی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی، انرژی، گردشگری و خدمات مالی و بانکی است.

سازمان جهانی محصولات حلال در حال حاضر برای شرکت ها گواهی حلال در زمینه های متنوعی نظیر مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو و گردشگری صادر می کند. نخستین بار گواهی حلال در کشورهای مالزی و اندونزی در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شد و کمی بعد ترکیه و پس از آن کشورهای منطقه خاورمیانه نیز به این پویش پیوستند.

به گفته مدیر اتحادیه جهانی حلال، در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون مسلمان در سراسر جهان در ۵۷ کشور زندگی می کنند.  

بازار حلال یکی از مقاصد اصلی صادراتی کشورهای مختلف را تشکیل می دهد برای نمونه ترکیه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به دیگر کشورهای مسلمان صادرات دارد و در نظر دارد تا طی سال های آینده این رقم را به ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.  

حوزه مالی اسلامی در حال حاضر بزرگ ترین سهم از بازار حلال را در جهان دارد و ارزش کل بازار خدمات مالی و بانکی کشورهای مسلمان حدود ۳.۵ تریلیون دلار برآورد می شود. دیگر بخش های بزرگ بازار حلال شامل گردشگری حلال با ۴۰۰ میلیارد دلار، لوازم آرایشی و بهداشتی حلال با ۲۰۰ میلیارد دلار  و پوشاک با ۲۴۰ میلیارد دلار است.  

در حال حاضر بزرگ ترین اقتصادهای اسلامی کشورهای اندونزی، عربستان و ترکیه هستند.

روند بزرگ تر شدن بازار حلال در حالی است که این رقم در مقایسه با هفت سال پیش تقریبا سه برابر افزایش پیدا کرده است.  



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |