جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 82322 18:49 1397/02/30
اقتصاد ایران و ضرورت بهره بردن از فرصت‌های کمیاب

اقتصاد ایران و ضرورت بهره بردن از فرصت‌های کمیاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد ایران و ضرورت بهره بردن از فرصت‌های کمیاب

اقتصاد ایران و ضرورت بهره بردن از فرصت‌های کمیاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهرداد فاخر دکترای مدیریت کسب و کار
  • اقتصاد ایران روزهای دشواری را سپری می‌کند. تنش در عرصه سیاست خارجی کشور که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام به اوج خود رسید، تاثیرات نامطلوبی را بر ثبات اقتصاد کشور به جا گذاشته و فعالان اقتصادی را نسبت به شرایط آینده نگران کرده است. سایه سنگین منازعات سیاسی به خصوص در عرصه سیاست خارجی هم‌چنان بر سر رشد و توسعه اقتصادی کشور سنگینی می‌کند. علاوه بر شرایط دشواری که خروج ایالات متحده از برجام رقم زده است، دشمنان و رقبای منطقه‌ای ایران هم نهایت توان و تلاش خود را برای ضربه زدن به ایران در عرصه اقتصادی و جلوگیری از فعال شدن پتانسیل‌های رشد و توسعه ایران به کار گرفته‌اند.
  • علی رغم دشواری ملموس شرایط اقتصادی کشور و سایه سنگین دشمنی‌ها با ایران، به نظر برخی فرصت‌های اقتصادی هم در شرایط متلاطم منطقه‌ای وجود دارد. فرصت‌های اقتصادی که به خصوص با سیاست‌های یکجانبه و متفرعنانه رقبای منطقه‌ای ایران خلق شده است. امکان گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشور قطر یکی از این فرصت‌هاست. فرصتی که بیش از هر چیز ناشی از سیاست خصمانه برخی همسایگان قطر علیه این کشور است. این سیاست‌ها در طول یک سال گذشته با قطع روابط سیاسی و اقتصادی این کشورها با قطر و کوشش برای محاصره سیاسی و اقتصادی آن به اوج خود رسیده است. این وضعیت طبعا قطر و اقتصاد پویای این کشور را به فکر یافتن راه‌هایی برای خروج از بن‌بست انداخته است و در این میان، به نظر ایران در عرصه اقتصادی می‌تواند یکی از بهترین متحدان و شرکای قطر باشد.
  • شرکت «تیپاکس» هفته گذشته با شرکت پست قطر تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا کرد. از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه که در شهر دوحه به امضا طرفین رسید، همکاری دو شرکت در زمینه واردات و صادرات از مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی، تسهیل امکان ارسال مرسولات پستی از ایران به قطر و بالعکسو مهیا کردن شرایط برای رونق تجارت الکترونیک (E-Commerce) بود. بر مبنای این تفاهم‌نامه دو شرکت توافق کردند تا از امکانات و زیرساخت‌های یکدیگر برای تسهیل ارتباطات پستی بین دو کشور بهره بگیرند و این همکاری دوجانبه زمینه را برای گسترش ارتباطات با شبکه‌های پستی در سایر نقاط جهان فراهم آورد. در این تفاهم‌نامه بر بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت‌های طرفین برای گسترش هر چه بیشتر حضور هر دو شرکت در بازارهای ایران و قطر تاکید شده است. شرکت پست قطر و شرکت تیپاکس می‌توانند در توسعه بازار یکدیگر در منطقه نقشی جدی داشته باشند.
  • یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به فرصت‌های پدید آمده در عرصه پویا و البته خطرخیز بین‌المللی و بهره گرفتن از پتانسیل‌های اقتصادی کشور برای بهره گرفتن از این فرصت‌هاست. فرصت‌هایی که با همان سرعتی که خلق می‌شوند از میان می‌روند و از همین رو بخش خصوصی همواره باید آماده بهره بردن از این فرصت‌ها باشد. در این روند باید بر درون‌گرایی و برون زایی به نحو همزمان تاکید شود تا این مسیر به خلق ارزش‌های پایدار، ارایه خدمات با کیفیت و ارتقای سرمایه انسانی بخش خصوصی در ایران منجر شود. در شرایط حساس کشور و تراکم بحران‌های جهانی و منطقه‌ای و طراحی‌های شوم صورت گرفته علیه کشورمان لزوم توجه به این اصول راهبردی اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود.
توسعه روابط اقتصادی کشور با جهان خارج به خصوص در مقطع کنونی جز با پشتیبانی همه‌جانبه همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی ممکن نخواهد بود. در ماه‌های آینده دستگاه دیپلماسی کشور ماموریتی دشوار برای دفاع از منافع کشورمان در عرصه بین‌المللی در پیش دارد؛ ماموریتی که بخش بزرگ و بسیار مهم آن حفاظت از منافع اقتصادی کشور است. در این راه دشوار و احتمالا طولانی توجه به ایجاد و بهره بردن از فرصت‌های محدودی که در میان انبوهی از تهدیدها پدید می‌آیند یک ضروت بسیار جدی است. ضرورتی که باید از مرحله شعار و حتی برنامه فراتر رود و به یک ضرورت در همه دستگاه‌های دولتی مبدل شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |