چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 196295 08:34 1401/06/31
افزایش 8.5 درصدی تولید صنایع در اوج بار مصرف برق

افزایش 8.5 درصدی تولید صنایع در اوج بار مصرف برق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش 8.5 درصدی تولید صنایع در اوج بار مصرف برق

افزایش 8.5 درصدی تولید صنایع در اوج بار مصرف برق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با توجه به اینکه همواره در فصل گرم سال و به واسطه وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایشی میزان مصرف برق کشور به شدت افزایش می‌یابد و نیز با توجه به اینکه در سال‌های گذشته توسعه نیروگاه‌های تولید برق روند مطلوبی نداشته است، تابستان امسال مدیریت مصرف برق برای عبور از فصل گرما اجتناب‌ناپذیر بود.
بر این اساس وزارت نیرو با ده‌ها برنامه متنوع و منعطف در حوزه تولید و مدیریت مصرف برق به استقبال تابستان امسال رفت و برنامه‌های مدیریتی مختلفی را در بخش‌های با هدف حفظ پایداری شبکه و در عین حال عدم اعمال خاموشی در بخش خانگی و تجاری و 580 هزار واحد صنعتی کوچک کشور به مرحله اجرا درآورد.
از جمله این برنامه‌ها، مدیریت بار مصرف برق صنایع بود که به صورتی کاملاً برنامه ریزی شده و دقیق اجرایی شد و در سایه تعامل سازنده وزارت نیرو با صنایع نه تنها پایداری شبکه برق کشور حفظ شد و که صنایع نیز علی‌رغم اعمال برخی محدودیت‌های روزانه توانستند نسبت به سال گذشته میزان تولید خود را افزایش دهند.
مستند به گزارشی که به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است، طی تیرماه 1401، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 8.5 درصدی مواجه بوده است و در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 13 رشته افزایش در شاخص تولید را تجربه کردند، این در حالی است که خرداد و تیرماه به عنوان اوج حکمرانی گرما در تابستان 1401 به ثبت رسید.
در عین حال گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند علی رغم اعمال مدیریت بار مصرف برق برای صنایع در فصل تابستان و به صورت مشخص در تیرماه سال جاری رشته فعالیت‌های منسوجات، ماشین‌آلات و تجهیزات، کاشی و سرامیک و کک و پالایش بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند.
همچنین طی تیرماه سال جاری، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 2.8 درصدی مواجه شد. در این ماه نسبت به تیرماه سال گذشته 10 رشته صنعتی افزایش در شاخص فروش را تجربه کردند که از این میان رشته فعالیت‌های ماشین‌آلات و تجهیزات، کاشی و سرامیک، تجهیزات برقی و منسوجات بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش داشته‌اند.
مطابق به آنچه که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 12.5 درصدی رو به رو شد و در این ماه شاخص قیمت ماهانه فعالیت‌های بورسی نیز تنها 0.6 درصد افزایش داشت.
در رابطه با وضعیت شاخص تولید صنایع در تیرماه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته آن هم گزارش مستند مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی است در تیرماه 1401 شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکت‌های بورسی نسبت به تیرماه سال 1400 افزایش  13.4 درصدی داشته و شاخص فروش آن نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.9 درصد افزایش‌یافته است.
در همین ماه و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید رشته فلزات پایه بر مبنای شرکت‌های بورسی افزایش 20.2 درصدی داشته است.
همچنین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال قبل شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر بر مبنای شرکت‌های بورسی افزایش 5.9 درصدی داشته و شاخص فروش آن نیز افزایش 5.9 درصدی یافته است.
آن‌چنان که در جمع‌بندی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است برآورد نهایی نیز نشان می‌دهد که طی تیرماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 8.5 درصدی رو به رو شده است و شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نیز افزایش 5.2 داشته است.
بنا بر این موارد مشاهده می‌شود که وضعیت اکثر صنایع در تابستان سال جاری به واسطه ایجاد شرایط مطلوب‌تر در حوزه تأمین برق در حوزه تولید و فروش بهتر شده است و دیگر از خسارت‌های سنگینی که قطعی‌های مکرر و ناگهانی برق در تابستان سال 1400 به صنایع وارد می‌کرد، خبری نیست.
این گزارش حاکی است وزارت نیرو در تابستان سال جاری شرایطی را فراهم کرد  تا از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرف، از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده کنند و برق ۴۹ هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی دیگر نیز که در سال گذشته به صورت روزانه و از ساعت ۱۱ صبح لغایت ۲۰ قطع می‌شد، امسال تنها به مدت ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز آن هم تنها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شد، همچنین برای 442 مشترک بزرگ صنعتی کشور نیز با توجه به مدیریت بازار و آستانه تولید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ها انجام شد که هر کدام از این صنایع بزرگ در سه ماه محدودیت برقی تنها یک ماه با مدیریت مصرف درگیر شدند و نه تنها انرژی برقشان در دیگر ایام اوج بار به طور کامل تأمین شد، بلکه در همان یک ماه نیز امکان استفاده نامحدود از برق شبانه برایشان فراهم شد تا با کمترین آسیب از دوران اوج مصرف برق امسال عبور کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |