جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 141387 14:37 1400/02/25
افزایش ۴ برابری تولید بذور الیت و سوپر الیت برنج در کشور

افزایش ۴ برابری تولید بذور الیت و سوپر الیت برنج در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش ۴ برابری تولید بذور الیت و سوپر الیت برنج در کشور

افزایش ۴ برابری تولید بذور الیت و سوپر الیت برنج در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، مریم حسینی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: با این میزان افزایش، تولید بذور الیت از ۶ تن به ۲۵ تن رسیده است.

وی افزود: یکی از وظایف موسسه تحقیقات برنج کشور، تولید طبقات پیش پایه الیت و سوپر الیت برنج است و جهش تولید این بذور منجر به افزایش تولید بذور گواهی شده برنج و توسعه صنعت بذر می شود.

حسینی با بیان این که بذور الیت و سوپر الیت، پایه بذور مادری و گواهی شده هستند، اظهار داشت: بذور گواهی شده ای که توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تایید شده باشد، دارای خلوص بالای ۹۸ درصد، قوه نامیه بالای ۸۰ درصد و عاری از بیماری و علف های هرز هستند و منجر به افزایش عملکرد، کاهش هزینه های تولید، بالا رفتن خلوص برنج سفید و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان می شود.

وی اضافه کرد: تا چند سال گذشته تولید بذور گواهی شده در استان های گیلان و مازندران پایین بود، اما با جهش تولید بذور الیت و سوپر الیت، تولید بذور گواهی شده نیز در حال افزایش است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، کل بذور گواهی شده مورد نیاز استان های گیلان و مازندران را با احتساب این که همه برنجکاران از این بذور استفاده کنند، حدود  ۱۸ تا ۲۰ هزار تن عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد که در حال حاضر ۱۸ درصد کل برنجکاران استان های شمالی  از بذور گواهی شده  و بقیه از بذور خود مصرفی استفاده می کنند.

حسینی با تاکید بر ضرورت استفاده کشاورزان از بذور گواهی شده بر اساس استانداردهای جهانی بذر در تولید برنج کشور، گفت: ظرف پنج سال آینده  میزان مصرف بذور گواهی شده در شالیزارهای کشور باید به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه مدون  ۱۰ ساله داشته که پنج سال آن را پشت سر گذاشته ایم.

وی افزود: در حال حاضر مشکلاتی در زمینه زیرساخت تولید بذر برنج وجود دارد و بسته های حمایتی در زمینه تولید و فرآوری بذر می تواند ضمن افزایش کیفیت بذور تولیدی به پائین نگه داشتن قیمت نهایی نیز کمک کند.

حسینی با بیان این که در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با اختصاص یارانه به بذر برنج، قیمت بذر را تا حدودی کنترل می کند، توضیح داد: با توسعه صنعت بذر و فراهم آوردن زیر ساخت های لازم می توان ضمن افزایش کمیت بذور، کیفیت و خلوص بذور را مطابق استاندارد جهانی بذر حفظ کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که تعداد کشاورزان شالیکار به دلیل وضعیت خرده مالکی بسیار زیاد است، توجه به دسترسی آسان و سریع کشاورزان به بذور و ترغیب آنها به استفاده از بذور گواهی شده می تواند به افزایش کمیت و کیفیت برنج داخلی کمک موثری کند. 

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، اذعان داشت: مکانیزه شدن برداشت برنج در مزارع و فرصت محدود برای خشک کردن شلتوک، روند نیاز کشاورزان به بذور گواهی شده را تسریع بخشیده و در همین راستا تولید بذور نیز افزایش مناسبی داشته و این روند بایستی ادامه پیدا کند.

وی در همین حال خواستار حمایت بیشتر از صنعت تولید بذور گواهی شده کشور شد و اظهار داشت: بذور طبقه گواهی شده توسط بخش خصوصی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و اتحادیه های تعاون روستایی تولید و توزیع و برنامه ریزی در خصوص میزان و چگونگی تولید توسط  معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و مازندران انجام می شود. 

حسینی در ادامه تشریح فعالیت های موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: موسسه علاوه بر  تولید طبقات پیش پایه بذر در دو حوزه بهنژادی و بهزراعی  فعالیت می کند و هدف از مجموعه این فعالیت ها در زمینه معرفی ارقام جدید و ارایه دستورالعمل های فنی به کشاورزان، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کیفیت برنج داخلی، کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد کشاورزان است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |