جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 126513 12:11 1399/10/07
افزایش وابستگی چین به واردات سوخت های فسیلی مشکل بزرگ پکن

افزایش وابستگی چین به واردات سوخت های فسیلی مشکل بزرگ پکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش وابستگی چین به واردات سوخت های فسیلی مشکل بزرگ پکن

افزایش وابستگی چین به واردات سوخت های فسیلی مشکل بزرگ پکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، افزایش وابستگی چین به واردات سوخت های فسیلی مشکل بزرگی برای پکن است. انتظار می‌رود علیرغم موفقیت در فعالیت‌های اکتشافی و تولیدی در چین، وابستگی این کشور به واردات طی چند سال آینده همچنان رو به افزایش باشد.

پکن به سه شرکت بزرگ داخلی خود یعنی پتروچاینا، CNOOC و سینوپک دستورداده سرمایه‌گذاری در منابع داخلی را افزایش دهند. این سه شرکت طی 5 سال آینده 517 میلیارد یوان (77 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری خواهند کرد که 18 درصد به صورت سالانه افزایش خواهد داشت.

این سرمایه‌گذاری‌ها تا حالا هم جواب داده و تولید داخلی نفت را در چین بالا برده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در چین تا 4.9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. ولی علی‌رغم این افزایش، وابستگی این کشور به نفت خارجی به 70 درصد رسیده و احتمالاً رو به افزایش است.

اعلام اکتشاف میادین جدید نفت و گاز در چین در این روزها اتفاق نادری نیست. تنها در ماه نوامبر، 200 میلیون تن (حدود 1.5 میلیارد بشکه) نفت و 300 میلیون تن گاز اکتشاف شده است. با وجود این موفقیت‌ها، صنعت نفت چین با افزایش تقاضای داخلی برای نفت مواجه است. رشد اقتصاد چین باعث تقویت بازار انرژی شده ولی سطح وابستگی به سوخت های فسیلی متفاوت است.

وابستگی به زغال سنگ به خاطر تولید بالای داخلی محدود است و گاز سهم متوسطی در ترکیب انرژی چین دارد. ولی نفت بزرگترین چالش دولت چین است.

به خاطر افزایش تقاضا، گاز طبیعی حدود 10 درصد از ترکیب انرژی چین را تا پایان سال جاری میلادی تشکیل می‌دهد و این رقم تا 2030 به 15 درصد می‌رسد. منبع بیش از 50 درصد از گاز مصرفی چین در 2019 خارجی بوده و از طریق خط لوله و کشتی وارد شده است.

اشتهای سیری ناپذیر چین برای انرژی، آن را تبدیل به بزرگترین وارد کننده دنیا قبل از 2022 خواهد کرد. علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد چین روند رشد خود را آغاز کرده است. چین تنها کشوری بود که در 2020 رشد اقتصادی را تجربه کرد. انتظار می رود اقتصاد چین 2.1 درصد در 2020 رشد کرده باشد و در 2021 به رشد 8.4 درصد برسد. این بدان معناست که وابستگی به واردات انرژی همچنان یکی از مشکلات جدی دولت چین در آینده نزدیک خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |