جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 88665 13:04 1397/06/31
افزایش نرخ سود فعالیت ربوی بانک‎ها را تشدید می‎کند

افزایش نرخ سود فعالیت ربوی بانک‎ها را تشدید می‎کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش نرخ سود فعالیت ربوی بانک‎ها را تشدید می‎کند

افزایش نرخ سود فعالیت ربوی بانک‎ها را تشدید می‎کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسشی درباره مهم‎ترین موانع تحقق بانکداری اسلامی در چهار دهه گذشته اظهار کرد: واقعیت امر این است که با وجود همه ادعاهایی که در مورد تلاش برای تحقق بانکداری اسلامی صورت می‎گیرد اما در عرصه عمل کار خاصی صورت نگرفته است و تحقق این موضوع نیازمند عزمی جدی، قانون‌گذاری مناسب و همراهی مسئولان کشور است.

معضلات افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور

وی ادامه داد: سیستم بانکی ایران دچار مشکل است و در آن ایرادات شرعی وجود دارد. همه بانک‌ها به سمت دریافت و پرداخت سودهای کلان حرکت کرده‌اند و این سود بانکی نسبت به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بسیار بالاتر است.

دهقانی تأکید کرد: هدف بانک‎ها از دریافت و پرداخت چنین سودهای کلانی این است که نقدینگی جامعه را جمع کنند. البته از سوی دیگر شاید تلاش دولت برای جذب نقدینگی از طریق بانک‌ها برحق باشد؛ چراکه نقدینگی کنونی در اختیار مردم حدود شصت برابر کل بودجه کشور است؛ لذا همین موضوع هم تبدیل به مشکلی جدی شده است که با آن روبرو هستیم.

چگونه جلوی فعالیت بانک‎های ربوی را بگیریم؟

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: باید برنامه‌های کلان و در سطح کشوری طراحی شده و برای سرمایه‎ها هدف‌گذاری شود که این سرمایه‎‌ها به جای حرکت به سمت بانک‌های ربوی و ایجاد سودهای بالا، به سمت تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری و از بین بردن بیکاری حرکت کند و تحقق این موضوع نیازمند فرهنگ‎سازی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مناسب با دارایی مردم می‎تواند هم از رشد نقدینگی در کشور جلوگیری کرده و هم اینکه جلوی فعالیت بانک‌های ربوی را بگیرد و البته این موضوع نیازمند یک عزم ملی و از سوی دیگر وجود آرامش در جامعه است.

افزایش نرخ سود مشکلات شرعی سیستم بانکی را بیشتر می‎کند

دهقانی افزود: متأسفانه در چهار دهه گذشته تحت تأثیر مشکلات اقتصادی مختلف از جمله تحریم‎های اقتصادی بوده‌‌ایم که از ابتدای انقلاب تاکنون ادامه داشته و شرایط را ملتهب و نگران‌کننده کرده است و شاید به دلیل همین مشکلات اقتصادی بوده که مجال چندانی برای پرداختن به سرمایه‎گذاری مناسب و تحقق بانکداری اسلامی پدید نیامده است.

این نماینده سابق مجلس درباره قصد بانک مرکزی برای افزایش مجدد سود بانکی برای تصریح کرد: به نظرم افزایش سود بانکی، مشکلات شرعی در نظام بانکی و فعالیت ربوی را تشدید می‎کند. البته تنها اهرمی که برای جذب نقدینگی در اختیار بانک‌هاست، همین افزایش سود بانکی و رقابت آنها در این زمینه است اما از سوی دیگر افزایش سود بانکی، مانعی جدی برای تحقق بانکداری اسلامی است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر وجود نقدینگی در جامعه منجر به التهابات در بازار سکه، ارز و .... می‎شود و شاید از این بازار هم عبور کرده و به سمت مسکن حرکت کند. به هر حال، نقدینگی به هر بخشی از اقتصاد که حرکت کند منجر به ایجاد مشکل برای کشور و مردم خواهد شد؛ لذا باید تدابیری اندیشیده شود که هم نقدینگی کنترل شده و هم اینکه مردم در زمینه حمایت از تولید داخلی و مصرف این کالاها احساس مسئولیت کنند.

دولت برای سرمایه‌گذاران مشوق در نظر بگیرد

دهقانی با اشاره به نقش دولت در زمینه هدایت سرمایه مردم به سمت تولید گفت: دولت هم باید برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی مشوق‌هایی در نظر گرفته و وام‎هایی با بهره اندک در اختیار آنها قرار دهد تا سرمایه خود را به سمت حمایت از تولید بیاورند و کمکی به اقتصاد کشور صورت بگیرد.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسشی درباره بحث ادغام بانک‎ها که اخیرا مطرح شده نیز عنوان کرد: این هم اقدام مناسبی است؛ چراکه بسیاری از بانک‎های کوچک و مؤسسات مالی و اعتباری خصوصی دچار فساد شدند و خود آنها به صورت غیرمستقیم، باری را بر دوش مردم تحمیل کردند و دولت مجبور شد برای جبران فساد آنها از جیب خود مردم استفاده کند تا طلب آسیب‌دیدگان از این مؤسسات جبران شود.

نیازمند بانک‎های بزرگ و قدرتمند هستیم

وی گفت: تعداد بانک‎های کشور بسیار زیاد است و حتما باید از تعداد آنها کاسته شود. طبق آماری که بنده مشاهده کردم میزان بانک‎های موجود در کشور ما از بانک‎های انگلستان هم بیشتر است. بزرگترین بانک ما هم که بانک ملی است دچار مشکلات فراوانی است و بقیه بانک‎ها هم دچار همین مشکلات هستند.

دهقانی در پایان اظهار کرد: کشور ما نیازمند چندین بانک بزرگ و قدرتمند است؛ چراکه به شکل بهتر و بابرنامه‌تر عمل می‎کنند و کنترل آنها هم راحت‎تر خواهد بود اما اگر ده‌ها بانک کوچک و فاقد مزیت داشته باشیم صرفا مشکلات اقتصادی کشور و مردم بیشتر خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |