پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 152579 16:54 1400/06/12
افزایش نرخ ارز افیون صنعت بیمه

افزایش نرخ ارز افیون صنعت بیمه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش نرخ ارز افیون صنعت بیمه

افزایش نرخ ارز افیون صنعت بیمه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

چندسالی است  در کشور شاهد جهش نرخ ارز هستیم، با افزایش نرخ ارز تعادل در اقتصاد ایران از بین رفته و قیمت‌ کالا و خدمات به شدت افزایش یافته است، به عبارت دیگر افزایش نرخ دلار،انتظارات مردم از آینده را تغییر داده است و در این بین هر صنعت، واکنش خاصی را به افزایش قیمت دلار داشته است. یکی از صنایعی که افزایش نرخ دلار در آن به‌شدت تاثیرگذار بوده صنعت بیمه است. برای بررسی بهتر این موضوع با یک کارشناس خبره صنعت بیمه گفتگو کرده‌ایم.

علیرضا حجتی، دبیر هیئت مدیره بیمه کارآفرین، در گفتگو با جهان اقتصاد، با اشاره به تاثیر افزایش شدید نرخ ارز بر صنعت بیمه گفت: هرچه قدر وضعیت اقتصادی بدتر شود و ارزش پول ملی کاهش یابد، به همان اندازه صنعت بیمه متاثر خواهد شد، به این صورت که افزایش نرخ دلار، تورم را افزایش می‌دهد و افزایش تورم موجب افزایش دریافت حق بیمه از مردم خواهد شد و مردم چون توان پرداخت حق بیمه را به تناسب افزایش قیمت‌ها ندارند، موجب می‌شود تا کمتر به خرید بیمه‌های اختیاری رجوع کنند.

حجتی گفت: زمانی که به طور مداوم و در فاصله زمانی کم، ارزش پول ملی کاهش می‌یابد مردم کمتر سرمایه خود را برای پرداخت بیمه خرج می‌کنند و بیشتر درجایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازدهی بیشتری به‌دست می‌آورند. در چنین شرایطی تمام صنعت‌ها درگیر افزایش نرخ تورم شده و چرخ بیشتر صنعت‌ها می‌خوابد.

 این کارشناس خبره صنعت بیمه با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی در کشور گفت: اگر ثبات اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد شرکت‌های بیمه رشد نخواهند کرد، ضمن این که افزایش نرخ تورم ضریب نفوذ بیمه را کاهش و ریسک صنعت بیمه را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت مدیره بیمه کارآفرین تاکید کرد: اگر ثبات در اقتصاد حاکم نباشد صنعت بیمه نمی‌تواند نرخ بیمه مناسب را ارائه نماید. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری که می‌خواهد کارخانه یا خدمات خود را بیمه کند، این دغه دغه را دارد که اگر کارخانه یا خدمات آسیب دید آیا شرکت بیمه این توانایی را دارد که زیان خود را به طور کامل جبران کند یا می‌تواند فقط بخشی از زیان را جبران نماید. به عنوان نمونه شخصی که ماشین خود را بیمه بدنه می‌کند و قیمت ماشین را 300 میلیون تومان اعلام می‌کند و بیمه  بدنه متناسب با قیمت 300 میلیون تومانی خریداری می‌کند. اما همین ماشین بعد از گذشت زمانی اندک به 400میلیون تومان می‌رسد، حال این خودرو 400 میلیون تومانی زمانی که خسارات می‌بیند و بیمه مراجعه می‌کنید تا خسارت کامل دریافت کنید، بیمه می گوید که قیمت خودرو افزایش یافته و خریدار الحاق بیمه نزده است و بیمه ما‌به‌التفاوت خسارت را پرداخت نمی‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا هم بیمه‌گذار متضرر شود و هم این که اعتبار صنعت بیمه در بین مردم کاهش یابد و از طرف دیگر رغبت مردم برای خرید بیمه‌های اعتباری کاهش می‌یابد. بنابراین افزایش نرخ دلار با همه چیز اقتصاد مردم را درگیر خود می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |