پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 14273 15:47 1394/04/30
افزایش قیمت یک کالا بهانه‌ای برای اتهام زنی به دولت

افزایش قیمت یک کالا بهانه‌ای برای اتهام زنی به دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش قیمت یک کالا بهانه‌ای برای اتهام زنی به دولت

افزایش قیمت یک کالا بهانه‌ای برای اتهام زنی به دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

منتقدان دولت به عاملان بحران اقتصادی کشور را فراموش کرده‌اند

علی شفائی

ali.shafaee@jahaneghtesad.com

کمرنگ کردن موفقیت‌های دولت با هجمه به نقاط ضعف و مشکلات سیاستی است که دو گروه از رسانه‌‌ها یعنی منتقدان دولت و حامیان دولت پیشین در دستور کار قرارداده‌‌اند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد،‌ دولت یازدهم در حالی زمام امور کشور را در دست گرفت که اقتصاد بحران زده کشور گرفتار تورمی نزدیک به 50 درصد و رکودی ویرانگر شده‌بود و تا سقوط به پرتگاه ورشکستگی چند گامی بیشتر فاصله نداشت.

از سویی حلقه تحریم‌های یک سویه به اندازه‌ای تنگ شده‌بود که هزینه فعالیت‌های اقتصادی تا چند برابر افزایش یافته بود و از طرفی ضعف و سوء‌مدیریت داخلی به عامل تشدیدکننده مشکلات تبدیل شده‌بود.

خزانه خالی، بسته شدن مجاری تجارت بین‌المللی، فرارسرمایه‌های داخلی و ممنوعیت ورود سرمایه‌‌گذاران خارجی،‌ کاهش شدید ارزش پول ملی، نقدینگی بی‌پشتوانه و صدها مشکل ریز و درشت دیگر موجب شده‌بود تا دولت جدید با کوهی از مشکلات روبرو باشد.

در این میان اما کارشکنی جمعی از وابستگان و نزدیکان دولت قبل که هر عملکرد مثبت دولت جدید می‌توانست ضعف‌ها و ناتوانی دولت مطبوعشان را بیش از پیش عیان کند، مشکلات را بیشتر می‌کرد.

در چنین شرایطی دولت حل مشکلات بین‌المللی، بهداشت و درمان و کنترل تورم را در دستور کار قرارداد و اگرچه همچنان برای رسیدن به شرایط مطلوب راه زیادی باقی مانده، اما با توجه به شرایط عملکرد دولت در این بخش‌ها قابل تقدیر است و در بحث حل مشکل تحریم باید اعتراف کرد که دولت یازدهم موفق به انجام کاری شد که نه تنها در داخل کشور که در حوزه بین‌الملل اتفاقی بی‌نظیر است.

تیم مذاکره کننده دولت تدبیر و امید در شرایطی وارد مذاکره با نمایندگان شش کشور شد که بدبینی نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران مانعی بزرگ محسوب می‌شد و از سویی تعداد دیگری از کشورها که رفع تحریم و خروج ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی منافع ایشان را تهدید می‌کرد، از هیچ کاری برای کارشکنی در مسیر مذاکرات کوتاهی نمی‌کردند.

اما در نهایت مذاکره‌کنندگان ایرانی موفق شدند بدون اینکه قدمی از مواضع جمهوری اسلامی عقب نشینی کنند، تحریم‌ها را رفع کرده و مسیر مذاکرات را به نحوی مدیریت کنند که در عرض مدتی کوتاه نه تنها ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج شود که به عنوان یک قدرت منطه‌ای و جهانی جایگاه خود را ارتقاء دهد.

در حالیکه دشمنان خارجی راهی جزء کوتاه آمدن در برابر مواضع ایران و تدبیر دولت پیش رو نداشتند، اما همچنان در داخل کشور گروهی تلاش می کنند با کوچک نشان دادن عملکرد و دستاوردها در مسیر تضعیف دولت گام بردارند.

نمونه این رفتار را می‌توان در حوزه اقتصاد به خوبی مشاهده کرد، چنانکه ایشان تلاش می‌کنند از هر اتفاق کوچکی سوء برداشت کرده و از آن به عنوان ناتوانی دولت نتیجه‌گیری کنند.

در حوزه بازار درحالیکه در دو سال آخر فعالیت دولت دهم شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها و رشد افسارگسیخته قیمت‌ها بودیم و البته حامیان رسانه‌ای دولت پیشین با نادیده گرفتن آنچه بر سر اقتصاد کشور می‌آمد عملکرد اقتصادی دولت را مثبت ارزیابی می‌کرند،‌ امروز همان گروه هر تغییر کوچک و بزرگ در بازار را سندی برای ناتوانی دولت خوانده و دست به تخریب می‌زنند.

یکی از این موارد افزایش قیمت لبنیات است که در چند روز گذشته به دلیل اظهارنظرهای متفاوت برخی مقامات دولت بهانه‌ای به دست مخالفان داده و موجب شده تا ایشان مجوز افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات را به فاجعه‌ای اقتصادی تعبیر کرده و تکذیب خبر افزایش که از سوی وزیر صنعت اعلام شده بود توسط سخنگوی دولت را دستاویز کرده و با گذر از دایره ادب، ‌سخنگوی دولت را به دروغگویی متهم کنند.

بی‌شک تمامی افرادی که به اندازه‌ای اندک از اقتصاد اطلاع دارند به خوبی می‌دانند که اقتصاد کشوری که گرفتار تورم 50 درصد و رکود فراگیر شده‌ و از طرف دیگر با شدید‌ترین تحریم‌های بین‌المللی روبرو بوده‌ را نمی‌توان در عرض دو سال ترمیم کرد.

اما متاسفانه این گروه بدون اینکه یادی از عامل و علت ایجاد بحران اقتصادی در کشور کنند، دولت یازدهم را هدف انتقادات غیرمنصفانه قرارداده و همه دستاوردهای دولت را زیر سوال می‌برند.

آنچه مسلم است نمی‌توان منکر وجود نقاظ ضعف شد اما برای انتقاد باید انصاف را در نظر گرفت و از دولت برای آنچه که در توانش بوده و انجام نداده سوال کرد نه اینکه اشتباهات و تخلفات قبل را نادیده گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود تا یک تصمیم یا خبر هماهنگ نشده و اظهرا نظر ضد و نقیض دو مدیر ار بهانه کرده و دولت را متهم به دروغگویی کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |