جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3228 14:52 1393/04/20
افزایش قیمت طلا به ۱۰۰۰۰ دلار

افزایش قیمت طلا به ۱۰۰۰۰ دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش قیمت طلا به ۱۰۰۰۰ دلار

افزایش قیمت طلا به ۱۰۰۰۰ دلار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : گرچه پیش بینی این مساله که قیمت طلا طی سال های آینده ۵ رقمی خواهد شد در شرایط کنونی چندان منطقی به نظر نمی رسد ولی تجزیه و تحلیل شاخص های کلان اقتصادی آمریکا نشان می دهد افزایش قیمت طلا به بیش از ۱۰۰۰۰ دلار در هر اونس چندان دور از ذهن و بعید نیست

به گزارش مارکت اوراکل، قیمت طلا در شرایط کنونی بر مبنای ارزش دلار آمریکا تعیین می شود که ارزش دلار آمریکا نیز به نوعی نشانگر قدرت خرید این ارز بین المللی در بازارهای جهانی است.
بر اساس این گزارش ارزش دلار آمریکا نیز در بازارهای جهانی تحت تاثیر دو عامل مهم تعیین می شود. نخست میزان عرضه نقدینگی از سوی فدرال رزرو آمریکا و دیگری میزان اعتماد سرمایه گذاران بین المللی.
در شرایط کنونی عرضه طلا در بازار آمریکا ۲۸۷ میلیون اونس در قیمت ۱۳۲۰ دلاری است و میزان عرضه پول نیز حدود ۱۵٫۵ تریلیون دلار است. عرضه پول و نقدینگی در بازار آمریکا هر سال ۵ درصد رشد دارد و با بررسی معادلات اقتصادی به این نتیجه می رسیم که قیمت طلا طی سال های آینده نیز روند صعودی خواهد داشت.
گرچه قیمت طلا هنوز با رشد چشمگیر و فزاینده ای روبرو نشده ولی در نظر گرفتن دو فرضیه می تواند دستیابی به قیمت ۱۰۰۰۰ دلاری برای هر اونس طلا طی سال های آینده را امکان پذیر کند.
عامل نخست میزان عرضه و خلق پول در اقتصاد آمریکا است. افزایش چشمگیر پایه پولی در آمریکا طی ۵ سال آینده می تواند تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی طلا داشته باشد.
عامل دوم موثر بر افزایش قیمت طلا نیز ایجاد منابع جدید رشد تقاضای جهانی این فلز زرد طی سال های آینده خواهد بود. رشد فزاینده پایه پولی در آمریکا طی سال های آینده می تواند تاثیر زیادی بر افزایش نرخ تورم داشته باشد و این مساله تقاضا برای خرید طلا در بازار آمریکا را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
دو عامل افزایش بیشتر قیمت طلا
تحلیلگر برجسته موسسه وال فیوچرز تاکید کرد: مهمترین عواملی که می تواند بر افزایش بیشتر قیمت طلا موثر باشد تشدید تنش های سیاسی و انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو آمریکا است.
به گزارش بلومبرگ، قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰ درصد رشد داشته تا بخشی از کاهش شدید ۲۸ درصدی سال گذشته را جبران کرده باشد.
بر اساس این گزارش قیمت طلا روز گذشته و امروز پنج شنبه پس از انتشار متن مذاکرات نشست ماه گذشته فدرال رزرو آمریکا با افزایش نسبی روبرو شده و به مرز ۱۳۳۰ دلار در هر اونس رسیده است.
انتشار مذاکرات فدرال رزرو آمریکا در نشست ۱۷ و ۱۸ ژوئن نگرانی ها نسبت به رشد و رونق اقتصادی طی ماه های آینده را بیشتر کرده است.
هوانگ وی تحلیلگر برجسته موسسه وال فیوچرز تصریح کرد: انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو فشار زیادی را بر ارزش دلار وارد کرده است و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.
وی در ادامه افزود: تنش ها و بی ثباتی های سیاسی در خاور میانه و ادامه بحران در روابط روسیه و اوکراین نیز عامل مهم دیگری در افزایش قیمت طلا به شمار می رود.
رژیم صهیونیستی تجاوزات جدیدی را ضد نوار غزه آغاز کرده و بحران داخلی در عراق و اوکراین نیز همچنان ادامه دارد.
علت افزایش قیمت‌طلا در بازارهای جهانی
بازارهای جهانی روز پنج شنبه شاهد افزایش قیمت طلا نسبت به روز ماقبل خود بودند و بر این اساس قیمت این فلز گران بها در کمترین میزان ۱۳۲۶٫۴۰ سنت و در بیشترین میزان به قیمت ۱۳۳۲٫۲۰ سنت معامله شد.
قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایشی معادل ۳٫۲ دلار به قیمت ۱۳۲۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.افزایش قیمتی که بر اساس گفته برخی تحلیل گران بازار به کاهش ارزش دلار ارتباط پیدا می کند.
به گفته این گروه از تحلیل گران بازار قیمت طلای جهانی متاثر از کاهش ارزش دلار و احتمال عدم افزایش نرخ سود از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است.
آنان همچنین اعتقاد دارند که هند به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان نقش مهمی در افزایش قیمت این فلز گران بها ایفا کرده است چرا که پیش بینی شده است که دولت جدید این کشور احتمالا تعرفه واردات طلا را کاهش دهد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |