پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 151618 09:17 1400/06/03
افزایش سهم ایران از تجارت انرژی اولویت برنامه‌های اوجی

افزایش سهم ایران از تجارت انرژی اولویت برنامه‌های اوجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش سهم ایران از تجارت انرژی اولویت برنامه‌های اوجی

افزایش سهم ایران از تجارت انرژی اولویت برنامه‌های اوجی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، بررسی صلاحیت نمایندگان پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس در حال انجام است و موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی بر اساس برنامه اعلام شده از سوی وزرا، نظرات خود را مطرح می‌کنند.

در این میان، جواد اوجی به عنوان وزیر نفت پیشنهادی نیز سرفصل برنامه‌های خود را منتشر کرده است.

بر اساس برنامه اعلام شده، چالش‌های پیش روی صنعت نفت در کنار فرصت‌های این صنعت تدوین شده که بر اساس آن اولویت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم اعلام شده است.

اولین و مهمترین اولویتی که جواد اوجی بر آن تاکید کرده، بحث تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز است.

اوجی در برنامه خود بازاریابی و فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را به عنوان اولین اولویت خود مطرح کرده است.

از آنجا که ایران با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی دست به گریبان است و صادرات نفت نیز در نوک پیکان تحریم‌ها قرار دارد، توجه به صادرات نفت و گاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر نفت پیشنهادی ۸ اولویت اصلی را در این زمینه مطرح کرده است.

در اولین مورد، ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت، فرآورده های نفت و گاز  مورد تاکید است.

ایران اگرچه در این سال‌ها، با موانع جدی برای صادرات نفت رو به رو بود اما در صادرات گاز به کشورهای عراق و ترکیه به دلیل وجود قرار داد بلند مدت، توانست موفق باشد.

البته باید راهکاری برای دریافت پول گاز صادراتی فارغ از تحریم‌ها تدوین شود تا بلوکه شدن پول گاز صادراتی را شاهد نباشیم.

از سوی دیگر با وجود تحریم نفت، اما ایران توانست با راهکارهای متفاوت، در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی فعال، عمل کند که این موضوع تا حد زیادی جبران کننده کاهش درآمدهای نفتی بوده است.

همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی از آنجا که بیشتر به کشورهای همسایه انجام می‌شود، قدرت چانه‌زنی ایران را در مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه افزایش خواهد داد بنابراین لازم است با حفظ این فرصت صادراتی، به دنبال بازارهای جدید برای فرآورده‌های نفتی ایران بود.

در این میان استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سایر بخش‌های کشور در فروش نفت خام نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا مسیرهای جدیدی برای صادرات با وجود تحریم‌ها ایجاد شود.

همچنین در برنامه اوجی تاکید شده که تهاتر نفت با کالا به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و همچنین انتخاب مشتریان راهبردی در آسیا از جمله هند و چین انجام خواهد شد.

سیاست‌گذاری یکپارچه فروش نفت خام و فرآورده در شرکت‌های تابعه وزارت نفت، اخذ مجوزهای لازم و اختیارات کافی از سایر ارکان نظام به وزارت نفت جهت فروش نفت با رعایت صرفه و صلاح کشور، ظرفیت‌سازی و مدیریت مصرف جهت افزایش صادرات گاز و توجه ویژه به تجارت گاز به ویژه سوآپ و واردات از دیگر مواردی است که برای افزایش سهم ایران در تجارت انرژی جهان مورد تاکید وزیر پیشنهادی نفت بوده است.

همچنین اوجی از تعیین تکلیف واردات گاز از کشور ترکمنستان و پیگیری تمدید قرارداد های گازی (صادرات گاز به ترکیه که تا سال ۲۰۲۵ به پایان می رسد) خبر داده است.

البته شناسایی بازارهای جدید برای محصولات پتروشیمی نیز از اولویت‌های وزیر پیشنهادی نفت در دولت سیزدهم است.

این برنامه در راستای راهبردهای مرتبط در استاد بالادستی و در پاسخ به چالش‌های اساسی صنعت نفت ایران و با بهره‌مندی از دانش و تجربیات مدیران و کارشناسان در بخش های مختلف نفت تدوین شده است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، ۲۰ مرداد ماه اسامی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد.

در این میان «جواد اوجی» به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت مطرح شده است.

اوجی دارای مدرک تحصیلی مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت آغاز کرده است.

وی که در دولت دهم، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بوده، سابقه کار در شرکت های نفتی متعددی را نیز دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |