سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 170089 14:01 1400/11/02
افزایش سریع نرخ بهره بازارها را تکان داد

افزایش سریع نرخ بهره بازارها را تکان داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش سریع نرخ بهره بازارها را تکان داد

افزایش سریع نرخ بهره بازارها را تکان داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهن اقتصاد به نقل از ایسنا، اثرات ترکیب دو جنبه انقباض پولی به صورت متوالی بر بازارها و اقتصاد ناشناخته است و سرمایه‌گذاران نگرانی خود را ابراز می‌کنند. شاخص نزدک مرکب  در ۱۰ جلسه معاملاتی گذشته بیش از ۸ درصد و اوراق خزانه در این ماه حدود ۱.۸ درصد کاهش یافت.

جانیس ابرلی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری گفت: پیشرفتی که آنان به آن فکر می‌کنند عاقلانه است که واکنش بازار را قبل از تغییر ترازنامه در هماهنگی با تغییرات نرخ بهره ارزیابی کنیم.

جروم پاول، رئیس فدرال‌ رزرو و همکارانش تمایل دارند که شرایط مالی سخت‌تر ‌شود تا اندکی دوری از اقتصاد قوی به کاهش تورم بالای دهه‌ها کمک کند. کاهش قیمت دارایی‌ها پس از رکورد زدن قیمت سهام و مسکن به این روند کمک خواهد کرد اما تا زمانی که به یک رکود بی‌ثبات کننده تبدیل نشود و به اقتصاد آسیب برساند.

فدرال رزرو تنها یک بار پیش از این و در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ذخایر اوراق قرضه خود را کاهش داده است بنابراین محاسبه تاثیر انقباض اندکی بزرگ‌تر و سریع‌تر تلاش زیادی نخواهد بود.

جان ویلیامز، رئیس بانک فدرال‌ رزرو نیویورک، انتظار دارد که نرخ بهره درازمدت با کوچک‌ کردن ترازنامه بانک مرکزی تا حدودی افزایش یابد.

متیو لوزتی، اقتصاددان ارشد آمریکایی دویچه بانک خطر فروش غیرمنتظره در دارایی‌های پرخطر را افزایش می‌دهد و برای سرمایه‌گذاران نسبت به برخی تحلیل‌های فدرال‌ رزرو در کاهش ترازنامه، محدودیت بیشتری در نظر می‌گیرد.

دلالان پولی گفته‌اند که رویکرد متفاوت پذیرفته شده است زیرا اقتصاد قوی‌تر شده همچنین تورم بسیار بالاتر و ترازنامه بسیار بزرگ‌تر است. علاوه بر این، فدرال رزرو ۳۲۶ میلیارد دلار از اسناد خزانه‌داری را در اختیار دارد که در صورت عدم سرمایه‌گذاری مجدد در چند ماه از ترازنامه خارج می‌شوند.

آنان پیش‌بینی می‌کنند که کمیته بازار آزاد فدرال تا اواسط سال تشخیص می‌دهد که هنوز باید کارهای بیشتری انجام دهند تا برای دستیابی به هدف ۲ درصدی خود بهترین شانس را داشته باشند در نتیجه کمیته احتمالا امسال پنج بار افزایش در نظر خواهد گرفت.

آنا وونگ، اقتصاددان ارشد ایالات‌متحده در بلومبرگ می‌گوید: در حال حاضر انتظار داریم که دور دوم ترازنامه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ با محدوده بزرگی از عدم اطمینان در مورد آن زمان آغاز شود.

در حالی که عقب‌نشینی در دارایی‌های پرخطر می‌تواند برای فدرال رزرو مفید باشد اما یک سقوط بزرگ می‌تواند به بهبود آسیب برساند و برای جلوگیری از آن، سیاست‌گذاران مردم را آماده می‌کنند.

برخی از سیاست‌گذاران همان‌طور که تسهیل اندکی برای کاهش نرخ‌ها بود، انقباض اندک را به‌عنوان جایگزینی بالقوه برای برخی افزایش نرخ‌ها در نظر گرفته‌اند.

یکی از مقامات سابق فدرال رزرو افزود: اقتصاد به اندازه‌ای قوی است که فدرال‌ رزرو احتمالا مجبور خواهد شد نرخ وجوه فدرال را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد حتی اگر ترازنامه خود را کاهش دهد.

در حالی که سیاست‌گذاران در حال افزایش نرخ معیار کوتاه‌مدت هستند کاهش سریع سبد اوراق قرضه فدرال‌ رزرو می‌تواند بازدهی بلندمدت را افزایش دهد و از جریان اعتبار حمایت کند اما افزایش نرخ‌ها در سراسر منحنی می‌تواند به سهام آسیب برساند و اعتماد تجاری را تضعیف کند.

کریستین فوربس، سیاست‌گذار سابق بانک مرکزی انگلستان گفت: اثرات اقتصادی کاهش ترازنامه بسیار نامشخص است و هر حرکتی در آن جهت باید بسیار محتاطانه انجام شود زیرا باید اثرات آن را با هر ترازنامه در نظر گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |