جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 191590 09:47 1401/05/29
افزایش حجم تجاری ایران با احیای برجام

افزایش حجم تجاری ایران با احیای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش حجم تجاری ایران با احیای برجام

افزایش حجم تجاری ایران با احیای برجام

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، سید محمد غرضی در خصوص لزوم احیای توافقات بین المللی گفت: مفهوم تجارت بدین معنا است که جنس بهتر با قیمت ارزان‌تر عرضه شود. اگر این مفهوم را بپذیریم، پس دخالت قدرت سیاسی در شکل تجارت مردود بوده و به نفع اقتصاد کشور نیست. از دوره‌های بسیار دور که ایران مرکز حوادث بود، این قوانین بنا شده و تجارت هرگز مفهومی نظامی و سیاسی نداشته و باید به این شکل باشد که تجار خودشان با هم معامله کنند و دخالت دولتی در میان نباشد.

غرضی تصریح کرد: بهترین مثال در این باره، ریال و رویال است؛ در دورانی که عثمانی مانع تجارت ایران شد، ایران می‌خواست با اروپا تجارت کند. در آن زمان با اسپانیا قرار و مدار گذاشته شد که ریال و رویال در اسپانیا و ایران قیمتی بر مبنای طلا داشته باشد که همان ۴.۲ گرم طلا است. این جریان تا شکست ایران از روسیه ادامه داشت ‌و سپس دخالت کشورهای روسیه و انگلیس در تجارت ایران اتفاق افتاد و در نتیجه ریال که زمانی، یعنی حدود صد سال پیش، یک دلار بود، به وضع امروز افتاده است. در نتیجه به جای این که تجارت به تولید کمک کند، ضد تولید شد و ملاحظه می‌فرمایید که امروز همه چیز از جمله تشک و اسباب بازی را باید وارد کنیم. ایران همواره مرکز و محل تجارت جهانی بوده و نمی‌تواند از این قانون تخطی کند.  

وزیر اسبق نفت در خصوص لزوم یکسان سازی نرخ دلار افزود: دولت باید قیمت دلار را در بازار آزاد و بانک مرکزی یکسان کند تا شرکای تجاری اعم از اروپا و آمریکا و همسایگان و غیره، بتوانند مبنای مقایسه‌ای داشته باشند. اگر مبنای مقایسه‌ای نداشته باشند، یک عده تاجر نوظهور می‌آیند ارز ارزان می‌گیرند و ضد تولید داخلی عمل کنند.

غرضی با اشاره به اهمیت احیای برجام، خاطرنشان کرد: احیای برجام، حجم تجاری ایران را افزون می‌کند. این موضوع می‌تواند راه تجارت تمام شرکای جهانی با  ایران را باز کند و در نتیجه بین اروپا و آمریکا و چین و ژاپن و غیره، رقابتی تجاری به نفع دولت و ملت ایران اتفاق خواهد افتاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |