پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 123741 17:35 1399/09/18
افزایش جذابیت بانک ها برای سرمایه گذاران

افزایش جذابیت بانک ها برای سرمایه گذاران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش جذابیت بانک ها برای سرمایه گذاران

افزایش جذابیت بانک ها برای سرمایه گذاران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی
«گروه بانک» یکی از گروه های پرتراکنش و پربیننده در بازارسرمایه است، یک روز شاهد ورود سنگین پول های خرد حقیقی ها در گروه بانکی هستیم اما فردای آن روز به طور عجیبی مشاهده می کنیم که پول های سهام داران خرد با حجم بالا از گروه بانکی خارج می شود. این موضوع نشان می دهد که سهام دارن حقیقی بانک ها در باقی ماندن در سهام یا خروج از آن دچار تردید هستند. برای کاهش این تردید، مدلی وجود دارد به نام مدل «کَمِلز» که کمک شایانی است برای سهام داران بانکی تا بانک های دارای قابلیت رشد را از بانک پرریسک تمایز دهند.
به گزارش خبرنگارجهان اقتصاد، مدل کملز، سنگ محکی برای ارزیابی و ارزش گذاری عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی است. این مدل به بررسی و ارزشگذاری پنج حوزه از حوزه های عملکرد مدیریتی و مالی می پردازد. این پنج حوزه عبارت از کفایت سرمایه، کیفیت دارایی ها، مدیریت، درآمدها و نقدینگی است.
در این نوشتار کفایت سرمایه نماد بانکی بورسی بررسی شده است. نمادهای بانکی که دارای کفایت سرمایه 6 تا 8 هستند «رو به خوب» و نماد های بانکی که 8 به بالا هستند «عالی» تفسیر می شوند. همچنین نمادهای بانکی که دارای کفایت سرمایه منفی باشند، «بسیار پرریسک» نامیده می شوند، در این مواقع تحلیل گران بازار سرمایه به سهام داران خرد و کم تجربه توصیه می کنند که از سرمایه گذاری در بانک هایی که دارای کفایت سرمایه منفی هستند خودداری کنند.
در جدول زیر کفایت سرمایه شرکت های بورسی ذکر شده است.

در صورت های مالی منتشر شده در سامانه کدال نمادهای سامان، وشهر، ورفاه، حکمت، وگردش، وزمین، وگردش، سمایه، وسالت، ومهر کفایت سرمایه بانک ها ذکر نشده است. اما وضعیت کلی این نمادها نشان می دهد که این دست از نمادهای بورسی احتمالا دارای کفایت سرمایه منفی هستند.
لازم به ذکر است که تعدادی از نمادهای بانکی به دلیل ادغام در بانک سپه گزارشی از کفایت سرمایه آن ها در دست نیست مانند وقوام، وانصار و…
با توجه به جدول فوق تحلیل گران بازار سرمایه به سهام داران خرد و کم تجربه توصیه می کنند در بانک های ملت، پاسارگاد و کارافرین سرمایه گذاری بلند مدت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |