پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119746 16:41 1399/08/24
افزایش جذابیت بازار سهام و کالایی با تقویت محصولات پتروشیمی

افزایش جذابیت بازار سهام و کالایی با تقویت محصولات پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش جذابیت بازار سهام و کالایی با تقویت محصولات پتروشیمی

افزایش جذابیت بازار سهام و کالایی با تقویت محصولات پتروشیمی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است و این موضوع بدین معنی است که با افزایش قیمت های جهانی انتظار افزایش سود آوری شرکت های تولید کننده کامودیتی را داریم. در بازار سرمایه ایران گروه هایی مانند معدنی ها، فلزات، پتروشیمی، پالایشگاه ها و... شامل کالاهای کامودیتی می شود. در این نوشتار قصد داریم تا وضعیت برخی از کالاهای پتروشیمی را بررسی کنیم.

به گزارش جهان اقتصاد، با شروع کرونا در چین و سپس در تمام نقاط جهان قیمت اتیلن از 750 دلار به قیمت 350 دلار سقوط کرد (یعنی 400 دلار ریزش) همچنین PVC با ریزش250دلاری از کانال 850 دلار تا کانال 600 دلار ریزش کرده است. ریزش این دو کالا به همراه کاهش تقاضای شدید شروع شد، اما اکنون تقاضا برای این دو محصول به نقطه تعادل قبل از کرونا رسیده است و قیمت اتیلن به 750 دلار برگشته است. اما PVC به دلیل تقاضای بسیار زیادی که دارد و همچنین به خاطر کاهش عرضه که با افزایش تعرفه های آمریکا به وجود آمده است، تا قیمت 1100 دلار رشد کرده است. لازم به ذکر است که پتروشیمی غدیر تولید کننده PVC است و این شرکت توانسته است سودآوری خود را به دلیل افزایش قیمت جهانی PVC تقویت کند.

دو کالای پروپیلن و پلی پروپیلن رویه ای شبیه هم دارند. اما به دلیل این که پلی پروپیلن در جهان کم کم جایگزین برخی از فلزات شده است، مصرف و قیمت جهانی اش افزایش یافته است اما قیمت پروپیلن همچنان در قیمت زمان شروع کرونا به سر می برد. این حرکت قیمتی موجب شده است تا شرکت بورسی جم پیلن سود خوبی بدست بیاورد.

کشورهای تولید کننده متانول در جهان به ترتیب از کمترین قیمت تا بیشترین قیمت شامل هند، چین، کره و تایوان هستند (اختلاف قیمتی در کشورهای تولید کننده متانول)؛ در زمان کرونا به طور متوسط قیمت متانول 20دلار ریزش کرده بود (از 180 دلار به 160 دلار) اما به دلیل افزایش تقاضا، نقطه تعادل جدید در این محصول تشکیل شده است و قیمت این محصول هم اکنون به 290دلار رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت متانول به زودی به 300 دلار نیز خواهد رسید. لازم به ذکر است که متانول چین زیر 260 دلار است.

قیمت نفتا نیز که به دلیل کرونا از 600 به 200 دلار ریزش کرده بود هم اکنون در مسیر صعودی دوباره به 400 دلار رسیده است. ضمن این که با بهبود یافتن تقاضا، کارشناسان پیش بینی می کنند تا قیمت این محصول گران بها مجددا به قیمت 600 دلار خواهد رسید؛ شایان ذکر است درایران، پتروشیمی اراک تولید کننده نفتا است.

به طورخلاصه کارشناسان بازار سرمایه هر روز قیمت های جهانی و میزان تولید و تقاضای این محصولات را بررسی می کنند نتیجه گیری کلی این است که روند قیمت کامودیتی ها چشم انداز روشنی دارد که این موضوع برشرکت های بورسی نیز تاثیرگذار است، به طوری که انتظار افزایش شاخص کل را نیز داریم. علاوه بر بازارسهام، بورس کالا نیز از این موضوع متاثر خواهد بود و سبب ادامه روند افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت در بورس کالا خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |