سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 156417 18:34 1400/07/11
افزایش بهره وری و توسعه پایدار فعالیتهای پست

افزایش بهره وری و توسعه پایدار فعالیتهای پست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش بهره وری و توسعه پایدار فعالیتهای پست

افزایش بهره وری و توسعه پایدار فعالیتهای پست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریبا مرادی-عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست:به کارگیري سیستم مدیریت کیفیت، یک تصمیم استراتژیک براي شرکت ملی پست است. این سیستم کمک می کند تا این شرکت عملکرد کلی خود را  بهبود و یک مبناي منطقی براي توسعه پایدار تمامی فعالیت ها فراهم نماید .

همچنین با بهره گیری از رویکرد فرآیندي، اطمینان حاصل می شود که منابع کافی برای مدیریت صحیح فرایندها اختصاص یافته و یا فرصت هاي بهبود بر روي آن ها به درستی انجام می گیرد .

همچنین متعاقب آن تفکر مبتنی بر ریسک، شرکت را قادر می سازد تا عواملی که می توانند موجب انحراف فرآیندها شوند به موقع شناسایی و کنترل هاي پیشگیرانه اي براي به حداقل رساندن این اثرات منفی و استفاده حداکثری از فرصت ها فراهم شود.

 پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به صورت کاربردی و صحیح، باعث افزایش بهره وری در شرکت می شود و  اطمینان حاصل می گردد که امور کاری در سازمان تحت کنترل است و مدارکی همچون دستورالعمل ها و روش های اجرایی نه تنها برای سخت تر شدن کار تدوین نشده اند بلکه آنها برای تسهیل فرآیندهای کاری و شفاف شدن رویه ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مستند کردن اطلاعات به صورت دقیق و شفاف در یک سازمان، امری حیاتی و کلیدی است و معنای مستند سازی از تدوین دستورالعمل فراتر رفته و تبدیل به ثبت اطلاعات قابل استفاده و زمینه ساز ارتقاء دانش سازمانی شده است.

با پیاده سازی ایزو   ISO 9001:2015 شرکت بر روی اهداف خود تمرکز می کند و قادر خواهد بود که کارکنان و ذینفعان را پشتیبانی و رضایت مشتریان را افزایش دهد.

این استاندارد با توجه به اینکه دید پیشگیرانه دارد، بر شناسایی خطرات بالقوه برای کیفیت خدمات، عوامل نارضایتی مشتری، تعیین اقدامات پیشگیرانه و... تأکید دارد تا با توجه به وجود رقابت شدید در بازار کسب ‌و کار جهانی، به دنبال فراتر رفتن از خواست مشتریان، سودآوری برای آن‌ها و به تبع آن رقابت پذیری و سودآوری شرکت را فراهم نماید.

با وصف مراتب فوق الذکر پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015 به عنوان یکی از کاربردی ترین استانداردهای مدیریتی مجامع بین المللی و تضمین کننده کیفیت در شرکت ملی پست و به منظور برون رفت از وضعیت موجود و تحقق اهداف تعیین شده، با هدف بهبود مستمر کیفیت خدمات و کاهش میزان خدمات نامنطبق؛ توجه به اموری مهم چون بهینه سازی فرایندها ، شفافیت مسئولیت ها در فرایندهای سازمانی، افزایش سودآوری و کاهش میزان شکایات مشتریان، رفع نیاز های آشکار و پنهان آنان، جلب رضایت حداکثری ذینفعان، دستیابی به بازارهای جدید و ... به شرح ذیل در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفت.

انتخاب مشاوردر حوزه سیستم های مدیریت کیفیت، عارضه یابی و شناخت مشکلات و خواسته های سازمان، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های سازمان،تعیین چشم انداز شرکت،تعیین رویکرد و استراتژی مورد نیاز برای شرکت،تعیین خط مشی سازمان

تعیین اهداف کلان، اهداف خرد و برنامه های عملیاتی شرکت،مشخص کردن فرآیند های مورد نیاز برای شرکت،ارائه آموزش های لازم در تمامی سطوح،بازنگری دستورالعمل ها و روش های اجرایی مورد نیاز هر یک از فرآیند ها و تعریف فرم های مورد نظر به صورت جداگانه ،ارائه آموزش دستورالعمل ها و روش های اجرایی به واحد های درگیر در فرآیند،تعریف اقدامات اصلاحی مورد نیاز در همه سطوح،تعیین شاخص های سنجش و اندازه گیری ،سنجش و اندازه گیری پیشرفت اهداف و برنامه های شرکت مطابق با استانداردها ی تعریف شده،انجام ممیزی داخلی شرکت با ممیزان آموزش دیده داخلی و یا خارجی،برگزاری جلسه بازنگری مدیریت و طرح ورودی ها و خروجی ها و مشکلات موجود و انتخاب راه حل جدید،انتخاب شرکت گواهی دهنده خارجی و ممیزی  نهایی اخذ گواهی نامه سیستم

در پایان خاطر نشان می شود كيفيت خدمات در دنياي پيشرفته امروز، جايگاه برجسته اي يافته و اغراق نيست كه نقش كيفيت در بقاي شرکت را همانند نقش اكسيژن براي بقاي آدمي بدانيم .

بنابراین با استقرار اين نظام در سطح شرکت، باید امكان شناسايي دقيق نيازها و انتظارات شهروندان و عموم مردم مهيا شده باشد تا عملکرد خود را بهبود و سطح کيفيت خدمت رساني را ارتقا دهیم .

بی تردید در اين مسير سخت و طولاني هيچگاه متوقف نخواهیم شد و با درك صحيح واقعيت ها به منظور كاهش هزينه هاي زائد ، افزايش بهره وري ، بهبود عملكرد ، شفاف سازي ، افزايش رضايتمندي مشتريان و همگام شدن با نيازهاي بازارهاي جهاني و .. در مسیر تكامل و حركت به سوي تعالي سازماني و آينده اي روشن گام خواهیم برداشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |