جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 198656 18:25 1401/08/20
افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته

افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته

افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

با توجه به روند نزولی بازار سهام در ماه‌های گذشته، اعتماد سهامداران نسبت به این بازار از دست رفته بود و متولیان باید نهایت تلاش خود را در راستای بازگشت این اعتماد انجام دهند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، باید با رفع ابهامات، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار سرمایه تشویق شوند که در صورت تحقق این موضوع یعنی کنار رفتن ابهامات فعلی در بازار شاهد رونق بیمه سهام و اثرگذاری مثبت آن در بازار نیز خواهیم بود.

به نظر می‌رسد باید در کنار اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت بازار سهام انجام می‌شود، اقداماتی در سطح کلان در راستای ایجاد آرامش در کشور صورت گیرد.

با توجه به شرایط بازار سهام در ماه‌های اخیر، اکنون در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری در این بازار قرار داریم، اما به دلیل شرایط بیرونی بازار سرمایه، موانعی بر سر راه رونق و ثبات بازار وجود دارد که امیدواریم با تلاش متولیان این موانع نیز برداشته شود.

معاملات بازار سهام پس از مدت‌ها روند نزولی، از ۲ هفته پیش و تحت تاثیر تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت و سازمان بورس به مدار صعودی بازگشت و امیدواری سهامداران برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار و کسب بازدهی معقول از این بازار را افزایش داده است.

کاهش بی اعتمادی به بازار سرمایه و افت شدید ارزش معاملات از ابتدای سال، 2 معضل مهمی بود که سبب شد، بورس بازدهی منفی داشته باشد. بسته 10 بندی حمایتی از بازار سرمایه توانست در دو هفته گذشته روند بورس را تغییر دهد و بالاترین بازدهی هفتگی بورس در دو سال گذشته در هفته سوم آبان ماه سال جاری رخ دهد. در دو هفته گذشته شاخص کل توانست وارد دو کانال بالاتر شود و در حال حاضر در کانال 1.4 میلیون واحدی قرار دارد.

در این بسته، مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور مدنظر قرار گرفته و در صورتی که این روند حمایتی ادامه دار باشد، می‌توان امیدوار بود، بازار سرمایه روندی متعادل و صعودی به خود بگیرد.

در هفته گذشته دو بار رکورد ارزش کل معاملات بورس در سال 1401 جابجا شد. افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز از دیگر اتفاقات هفته سوم آبان ماه بوده است.

هفته سوم آبان ماه برای بورس طلایی به پایان رسید؛ شنبه یک روز رویای برای بورس بود، شاخص کل با افزایش حدود 44 هزار و 784 واحدی و معادل 4درصد بالاترین رکورد جهش روزانه را از بهمن سال ۱۳۹۹ ثبت کرد. در جریان معاملات روز شنبه کانال 1.3 میلیون واحدی را پس گرفت. در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل برای هفتمین روز معاملاتی پی در پی مثبت بود؛ اتفاقی که عملا از خرداد ماه سال گذشته بی سابقه بوده ‌است. شاخص کل افزایش ۱۶ هزار و ۳۵۱ واحدی داشت.

بورس معاملات روز دوشنبه را هم رویایی به پایان برد و شاخص کل توانست با افزایش ۴۵هزار و 77 واحدی رکوردی دیگر برجای بگذارد. روز سه شنبه این شاخص 17 هزار و 982 واحدی رشد کرد و یک کانال از دست رفته دیگر نیز بازپس گرفته شد و در روز چهارشنبه نیز افزایش 6 هزار و 622 واحدی سبب تثبیت شاخص کل در کانال 1.4 میلیون واحدی شد.

شاخص کل بورس در این هفته ۱۳۰ هزار و ۸۱۶ واحد معادل ۱۰.۲ درصد بالا آمد تا بالاترین بازدهی هفتگی بورس در 2 سال گذشته را تجربه کند. این شاخص در پایان هفته در سطح یک میلیون و 414 هزار و 356 واحدی قرار گرفته است.

شاخص کل هموزن نیز در این هفته رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این شاخص روز شنبه 9 هزار و 34 واحد رشد کرد و در روز یکشنبه افزایش 5 هزار و 78 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص کل هموزن بیشترین رشد در این هفته را ثبت کرد و 13 هزار و 248 واحد بالا آمد. این شاخص روز سه شنبه نیز رشد سه هزار و 90 واحدی را ثبت کرد و در روز چهارشنبه نیز هزار و 368 واحد بالاتر ایستاد.

در هفته سوم آبان ماه، شاخص کل هموزن نیز با رشد حدود 31 هزار و 818 واحدی بازدهی ۸.۷ درصدی را ثبت کرد تا همانند شاخص کل با اختلاف بهترین عملکرد هفتگی امسال را به جا بگذارد. شاخص کل هم وزن نیز بیش‌ترین رشد را از دی ماه سال گذشته تجربه کرد. این شاخص در سطح 397 هزار و 568 واحدی قرار گرفته است.

نکته مهم و امیدوارکننده بورس در هفته سوم آبان ماه، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بود که به ۵ هزار و 217 میلیارد تومان افزایش یافت. از یکسو نسبت به هفته گذشته افزایش حدود 103 درصدی را نشان می ‌دهد و از سوی دیگر،‌ بالاترین میزان از هفته دوم خرداد ماه به شمار می‌رود.

میانگین ارزش کل معاملات بورس 40 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است. ارزش کل معاملات بورس در این هفته تغییر قابل توجهی نداشته است.

همچنین در این هفته به طور خالص شاهد ورود پول حقیقی بودیم؛ موضوعی که از هفته دوم اردیبهشت بی سابقه بوده است. سهامداران حقیقی در این هفته 343 میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه کردند.

جزییات مصوبه ۱۰ بندی دولت مورد تایید اکثر فعالان بازار قرار گرفت و معتقد بودند این اقدام مسوولان دولتی و نیز تصمیمات مربوط به آن در بحرانی‌ترین روزهای بازار اتخاذ شد که تحت تاثیر ارزندگی قیمت سهام اکثر شرکت‌های حاضر در بازار می‌توان طی روزهای آینده شاهد معاملات امیدوارکننده در بورس باشیم.

همچنین از نظر اکثر کارشناسان این بازار بیمه سبد سهام که جزو تصمیمات مهم این بسته ۱۰ بندی بود، نور امید را بین سرمایه‌گذاران که به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی معقول و تضمین شده از آن بازار بودند؛ ایجاد خواهد کرد.

در کنار این بسته ۱۰ بندی، خرید سهام از سوی صندوق توسعه ملی از دیگر اقداماتی بود که به منظور حمایت از بازار سهام در دستور کار قرار گرفت و این امر سبب سرعت بخشی هر چه بیشتر رشد شاخص بورس در بازار شد؛ به‌گونه‌ای که بازار سهام در یک روز به صعودی بیش از ۴۰ هزار واحد دست پیدا کرد که چنین رشدی در بازار طی چند ماه گذشته بی‌سابقه و از نگاه سهامداران دور مانده بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |