پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 7663 13:53 1393/09/12
افخم: در دسامبر یک دور مذاکره با 1+5 خواهیم داشت

افخم: در دسامبر یک دور مذاکره با 1+5 خواهیم داشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افخم: در دسامبر یک دور مذاکره با 1+5 خواهیم داشت

افخم: در دسامبر یک دور مذاکره با 1+5 خواهیم داشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبق توافق در ماه جاری میلادی (دسامبر) یک دور مذاکره با 1+5 خواهیم داشت

به گزارش ایرنا، «مرضیه افخم» در ادامه نشست خبری روز چهارشنبه خود در جمع خبرنگاران در رابطه با زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اظهار داشت: هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات مشخص نیست و در حال مذاکره است. اما طبق توافق در دسامبر یک دور مذاکره خواهیم داشت.

تغییری در چارچوب های تعیین شده، ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جزییات تمدید مذاکرات وین و تغییر در این توافقات گفت: اخباری منتشر شده است که درصدد رد و تایید آن نیستم اما هیچ گونه تغییری بر اساس توافق ژنو و چارچوب هایی که تعیین شده است در دوره تمدید عمل خواهد شد و تغییری در مفاد ژنو و تفاهمات قبلی رخ نداده است.

وی ادامه داد: هرگونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی شده و اکسید شده و تبدیل آنها به میله سوخت است دقیقا منطبق با فعالیت ها و نیازهای برنامه های تحقیقاتی کشور است و براساس برنامه های سازمان انرژی اتمی کشور در حال دنبال است که این هم متناسب با نیازها و برنامه ریزی های سازمان انرژی اتمی است.

افخم افزود: حتی طبق اطلاعی هم که پیدا کردیم میزانی که ماهانه برای کار نیاز دارند حتی کاهش هم پیدا کرده یعنی میزانی که قرار بود از اکسید به میله سوخت تبدیل شود. این چارچوب هست و براساس همین برنامه راکتور تحقیقاتی تهران است و تغییر ویژه ای هم رخ نداده است.

افخم در پاسخ به سوالی درباره این که چرا تا حال نتایج مذاکرات به مردم و رسانه داده نشده و این باعث بالا رفتن قیمت ارز و گرانتر شدن ارزاق مردم شده است؟ گفت: آنچه قابل اطلاع رسانی بوده کاملا اطلاع رسانی شده است. هم در جلسه پایانی و هم پرسش و پاسخی که آقای ظریف در وین داشتند و در برنامه تلویزیونی که آقای عراقچی معاون وزیر امورخارجه ساعتی بعد از اعلام پایان مذاکرات وین و قبل از صدور بیانیه مشترک داشتند، اطلاع رسانی شد.

وی ادامه داد: گزارش هایی به مسولان عالی کشور طی حضور هیات در تهران داده شد و در بخش عمومی هم در همایش هسته ای در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور آقای دکتر ظریف، فرصتی بود که وی چارچوب فعالیت های انجام شده و دستاوردهایی که در طول دوران مذاکرات برای کشور حاصل شد و آنچه را از روند مذاکرات قابل ارایه بود، به افکار عمومی اطلاع رسانی کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: در مجموع کشورهای مذاکره کننده، بیشترین میزان ارایه اطلاعات را ما داشته ایم و این هم وظیفه تیم مذاکره کننده بوده است و بازهم آمادگی داریم هر گونه ابهامی برای افکار عمومی وجود دارد پاسخ دهیم.

جای هیچ گونه نگرانی نیست

افخم به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات و نتیجه آن در وین و سخنان رییس جمهوری بعد از پایان مذاکرات اشاره کرد و گفت: این نشان می دهد که جای هیچ گونه نگرانی نیست. مساله مذاکرات و روندی که طی می شود کاملا دقیق و شفاف به افکار عمومی منتقل می شود که باعث آرامش است و امیدواریم رسانه ها کمک کنند اگر چنانچه نگرانی هست از طریق ارایه اطلاعات درست و توجه دادن به کدهای اصلی موجود در این پرونده و سیاست های کلانی که بر این مذاکرات است مرتفع شود.

وی در مورد بحث گران شدن ارز و قیمت ارزاق گفت: غالب تحلیل های کارشناسان و کسانی که موضوعات را دنبال می کنند این بود که تحولی در زمینه ارز پیش آمد و ارتباط آن با مذاکرات وین حداقلی بوده است و در یکی دو روز گذشته این روند نزولی و کاهشی پدیدار شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: البته تحلیل های مختلفی وجود دارد و همچنین همزمان تحولات و اخبار دیگری رخ داد که یک مقدار واکنش این حوزه نسبت به حوزه ارز را نشان داد که با توجه به روندی که نشان داده شده است، جای نگرانی نیست.

توافق سیاسی راه حل های کلی پذیرفته شده برای موضوعات مطرح شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، افخم درباره درباره ابعاد توافق سیاسی گفت: مذاکره کنندگان باید چارچوبی را تعیین کنند که براساس آن بتوانند روی توافقات و جزییات توافق کارهای بعدی صورت بگیرد و آن چارچوب همان بحث توافق سیاسی است. این چیزی که به عنوان توافق سیاسی یاد می شود راه حل های کلی پذیرفته شده برای موضوعات مطرح شده است. چنانچه این توافق حاصل شود مسیر و روند برای نگارش جزئیات و توافق در خصوص جزئیات مشخص می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هیات های مذاکره کننده تفاهم کردند که در یک چارچوب زمانی یعنی تا قبل از پایان 4 ماه در صورتی که توافق سیاسی شکل بگیرد، امکان ورود به جزئیات و توافق بر روی آن فراهم فراهم خواهد شد.

در خلاء کار نمی کنیم

افخم درباره این که آیا توافق سیاسی موضوع تحریم ها را شامل می شود یا خیر؟ گفت: همان گونه که آقای ظریف بارها تاکید کردند هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه روی همه موضوعات توافق شود؛ بنابراین همه موضوعات باید مورد تفاهم قرار گیرد تا امکان ورود به جزییات باشد.

وی درباره اظهارنظرهای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه برخی تحریم ها را برداریم، امکان دارد بتوانیم به بهانه حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم آنها را وضع کنیم؟ افزود: اظهارنظر درباره اینکه بعد از حل این موضوع سراغ چه چیز می روند، زود هنگام است. اجازه دهید در روند و متناسب با اخبار و تحولاتی که پیش خواهد آمد جلو برویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: البته ما هم برای خود چارچوب و نقشه راه داریم و اینطور نیست که در خلاء کار کنیم و متناسب با روندهایی که پیش خواهد رفت، کار را دنبال می کنیم.

دوستانی اصرار دارند شکی در روند اطلاع رسانی ایجاد کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که توافق شده است و الان اعلام نمی شود؟ گفت: دوستانی هستند که اصرار دارند شکی در این روند اطلاع رسانی و آن چیزی که از سوی مذاکره کنندگان و حوزه های پیرامونی آن به طور صریح و رسمی اعلام می شود، ایجاد کنند.

وی ادامه داد: ما پیش از این هم و قبل از مذاکرات مسقط اعلام کردیم هیچ گونه توافقی نشده است و همه چیز در روز مذاکره شکل می گیرد و در مذاکرات اخیر هم همین شد. اگر دوستان روند اظهارنظرها و اخبار منتشر شده را دنبال کنند می بینند که واقعا اخبار در مسیر و همگام با آن چیزی است که در فضای مذاکرات انجام شده است.

گمانه زنی ها درست نیست

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این خبرها و گمانه زنی هایی که ابراز می شود، درست نیست. این که توافقی حاصل شده و الان گفته نمی شود کاملا غلط و کذب است و در عین حال امروز مذاکره کنندگان به یک دیدگاه نزدیکتری رسیدند اگرچه هنوز برخی اختلافات هست .

افخم ادامه داد: فاصله ها به نسبت ماه های گذشته کمتر شده البته این به مفهوم این نیست که همه موضوعات حل شده و شاهد هستید که هیات های دیگر اظهارنظرهایی که داشتند در یک موضوع همه متفق القول بودند که همه به دنبال راه حل هستند. اینها نکاتی است که در فضای کنونی و روند بحث هسته ای وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بحث اینکه توافقاتی حاصل شده و اعلام نشده، اینها برداشت های غلط برخی افراد است و قطعا اگر توافقی حاصل شود اعلام خواهد شد و جزییات آن هم به اطلاع مردم خواهد رسید.

سفر امیرعبداللهیان ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات در عمان و ارتباط این سفر با امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه گفت: این سفر ارتباطی به موضوع مذاکرات هسته ای ندارد و در چارچوب همکاری های منطقه ای و مشورت ها و تبادل نظرهای دوره ای ایران و عمان صورت گرفته است.

گزارش جزییات مذاکرات صحت ندارد

افخم در پاسخ به سوالی درباره انتشار جزییات مذاکرات گفت: گزارش جزییات صحت ندارد و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ارائه هر گونه گزارشی در رسانه ها درباره جزییات مذاکره و تفاهم احتمالی ناصحیح است و این موضوع را رد می کنیم .

وی همچنین تاکید کرد: هنوز تفاهمی حاصل نشده است و طرح این موضوع صرفا گمانه زنی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |